Manueel testen op verschillende Operating Systems

Pagina: 1
Acties:

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48
Voor mijn werk als tester moet ik regelmatig (web)applicaties testen. Het probleem is nu dat er vaak gevraagd wordt om verschillende browsers (of versies) of operating systems te testen. Nu is vaak het probleem dat de benodigde hardware en software niet steeds voor handen is. Ik vroeg mij dan ook af of het mogelijk is om via een soort cloud computing of dergelijke, toegang te hebben tot verschillende computers.

Voor mijn huidige project bv, zou de klant graag hun applicatie getest zien op o.a. een apple, alleen heb ik geen apple ter beschikking.

ps. moest dit beter passen in een ander topic, kan het gerust verplaatst worden

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 12:25
kan dit niet gewoon via vmware? ik weet niet zeker wbt apple maar voor al het andere werk, zet een goede pc neer en run vmware images van de OS'en die je nodig hebt

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
je kan natuurlijk eerst kijken of je die verschillende besturingssystemen virtueel op je computer kan draaien, dat kost niks, en is zo opgezet. Ik weet alleen niet of OSX ook virtueel te draaien is

edit: net iets te laat :P

[ Voor 6% gewijzigd door TrekDude101 op 07-10-2009 10:59 ]

• Pranger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 09:06
Virtueel is inderdaad een optie, Ook is het wel mogelijk OSX erop te draaien. Maar dit zal hoogst waarschijnlijk wel een beetje gemod zijn, Laat staan legaal.

edit:
Linkje van een "how to OSX in werking met VMware"
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Vmware_how_to

[ Voor 28% gewijzigd door Pranger op 07-10-2009 11:16 ]

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48
ja, gedeeltelijk. Voor het hardware gedeelte toch, als ik correct ben moet je voor een vmware image ook de software (+licentie) hebben.
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een soort remote oplossing, die eventueel ook door collega's (consultant) kan gebruikt worden.
Kan ik niet maken (toch niet op het werk ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door Invictus66 op 07-10-2009 11:27 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bak met VMWare Workstation erop waar ook VNC op draait?

Ik moet ook vaak dit soort zooi doen (shit testen onder WinXP, Vista, 7, MacOS en Linux, en dan ook met meerdere browsers), vroeger had ik een stapel losse bakken ervoor, wat lomp en slecht te beheren was, nu heb ik gewoon op m'n werklaptop VMWare draaien en een sloot aan images. Bijkomend voordeel is dat de images clean installs zijn, waar ik voor een test een kopie van pak en het origineel ongemoeid laat. Dat scheelt herhaaldelijke herinstalls :D

Mbt licenties zie ik het probleem niet zo tov losse hardware - dan moet je ook licenties hebben, dus netto maakt het niet uit ja, ben bewust dat de kleine lettertjes soms aparte bepalingen hebben mbt virtualizatie, of dat (bij Mac :X ) software en hardware niet los gebruikt mogen worden, maar vuistregel is dat als je betaald hebt voor de software die je gebruikt, geen haan erom gaat kraaien als je het virtueel ipv fysiek installeert

Edit:
Beetje bedrijf heeft een Legal afdeling. Leg je behoefte voor en laat hen uitleggen wat je exact moet doen om bijv MacOS virtueel te draaien voor dit soort testdoeleinden. Ongeacht waar ze mee komen, als je dat doet ben je ingedekt en is het jouw probleem niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 07-10-2009 11:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Invictus66 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:22:
Kan ik niet maken (toch niet op het werk ;) )
Kleine investering doen. Minimac kopen, oud bakje met Linux optiugen, en voor een relatief klein bedrag (voor zakelijk) is alles in orde :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1