Asrock P45TurboTwins2000 opstart problemen

Pagina: 1
Acties:

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 00:33

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Beste medetweakers,

Hopelijk weet iemand raad op het volgende probleem.
Ik heb namelijk net een kleine upgrade gedaan aan mijn PC en de volgende hardware vervangen:

- CPU: van een Core 2 Duo E6600 2,4Ghz naar een E8400 3Ghz
- Mobo: Asus p5k naar een Asrock P45TurboTwins2000
- RAM: Van 2gb naar een Team Elite DDR3 4 GB 1333 MHz

De rest van de hardware is hetzelfde gebleven:
- 700wat modulaire voeding (meer dan zat lijkt me)
- ATi 4780 HD 1gb
- Seagte 250gb (ik heb de HD intakt gelaten, dus niet geformateerd of opnieuw OS geinstaleerd. Ik draai Vista)
- En de rest: DVD, DVD RW etc...

Het probleem is dat ik steeds een Asrock logo in beeld krijg (POST heet dit volgens mij?) tijdens het opstarten met op het logo weergegeven een aantal opties. Dit logo blijft en hij gaat niet door naar het opstarten van Vista. Wanneer ik een optie kies reageert hij niet. Ik moet dit doen VOORDAT het logo in beeld komt. Dan werkt het wel.

De opties:
- F2 to enter setup Dit heb ik uiteraard gedaan en dit lukt, vista start op en installeerd een aantal divices, waarna ik moet herstarten.
- F11 to enter BIOS Hier kom ik zo 1,2,3 niet in. F11 reageert niet, ik moet eerst F2 indrukken, dan zie ik het POST scherm met "checking CPU, Memory etc" dan moet ik snel op F11 drukken om in de BIOS te komen. Vaal blijft hij hangen op Checking memory waarna ik moet herstarten. Het herstarten zelf is ook vaag aangezien de PC netjes reset, dan op volle toeren gaat blazen om vervolgens 2 seconden lang volledig uit te gaan. Na die 2 seconden start hij weer op. (frickin frustrating als je snel wilt restarten!)
- Tab to switch screen Niet relevant.

Wanneer ik dan toch in de BIOS kom heb ik gecheckt of de HD first bootdevice is. Dat klopt allemaal. Ik heb zo'n gevoel dat ik ergens het POST of logo uit moet zetten ofzo maar ik kan daar niets over terug vinden in de flinter dunne Asrock manual. Ik heb ook power zat lijkt me, 700 wat voeding.

Omdat ik via een omweg toch Vista kan starten (F2 to enter setup, dan snel op F11 rammen om in de BIOS te komen en dan Save en exit) wou ik nieuwe Asrock drivers downloaden maar helaas krijg ik de internet verbinding niet aan de praat. :(

Zo wat een verhaal! Hopelijk is er iemand met enige ervaring met Asrock mobo's. Alvast bedankt.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Verwijderd

Misschien helemaal off-topic, maar ik heb wel eens gehad dat een moederbord niet automatisch de juiste instellingen pakt en zo doende niet verder ging dan de post. Het probleem kon ik oplossen door het geheugen op een lagere snelheid / meer volt in te stellen. Misschien dat je hier iets mee kan?

Verwijderd

Ik heb het idee dat je eerst je BIOS moet updaten (zoals met alle borden), verder kan je de drivers elders downloaden (bv op de PC waar je deze TS hebt gemaakt) naar 'n USB stick en vanaf deze installeren.

Ik heb zelf 'n Asrock P45XE maar deze problemen heb ik nooit meegemaakt en ja, het logo kan je uitzetten. Kwestie van even je BIOS doorbladeren.

Verwijderd

Heb even stiekum op de site van asrock gekeken. Je heb bios versie 1.20 of hoger nodig als ik het goed zie

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 10:48 ]

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga het vanavond meteen proberen. Ik download nu op mijn werk de BIOS update en zet em op USB. Ik heb echter nog nooit een BIOS geupdate, dus daar zoek ik nog even wat informatie over op. Ik was al bang dat dit type geheugen niet bij het moederbord paste of wat dan ook. Tot zover bedankt!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Even een vraagje tussendoor. Een collega hier verteld me dat ik vista opnieuw moet installeren omdat hij denk dat Vista nog steeds de oude configuratie denkt te gebruiken....iets met "kernel".... kan dat kloppen?

Op de Asrock site staan veel BIOS onderdelen. Welke moet ik hebben?
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v733/Floydraalte/BIOSonzin.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso is een reinstall zwaar aan te raden, omdat de borden toch weer anders zullen zijn. Het zal de stabiliteit in elk geval ten goede gaan komen.

En verder gewoon de nieuwste bios pakken (tenzij je daarmee een issue hebt, dan kun je een oudere pakken).

Verwijderd

FloydRaalte schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:37:
[afbeelding]
Dit zijn geen "onderdelen", dit is 'n opmerking indien je last hebt van 'n dergelijk probleem zodat je weet met welke BIOS versie dit is opgelost. Gewoon de laatste nieuwe pakken.

Verwijderd

FloydRaalte schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:37:
Even een vraagje tussendoor. Een collega hier verteld me dat ik vista opnieuw moet installeren omdat hij denk dat Vista nog steeds de oude configuratie denkt te gebruiken....iets met "kernel".... kan dat kloppen?

Je nieuwe moederbord heeft een andere chipset dan je oude (p35 naar p45). Ik weet niet het fijne van de 2 chipsets, maar je windows install heeft drivers, etc voor een p35 chipset. Op een aantal forums zeggen ze wat leuks erover:

www.winvistatips.com/mobo-swap-p35-p45-t580805.html

http://www.microsoft.com/...&cat=&lang=&cr=&sloc=&p=1

Als ik het goed heb zeggen ze dat het mogelijk is indien je niet van 32-bit naar 64-bit gaat en andersom. Je zou kunnen booten en daarna de juiste drivers,etc van de windows update kunnen halen. Zou zeggen probeer het uit, maar backup eerst al je gegevens :9 .

Zoals mijn voorgaander zeg: probeer de laatste bios versie uit

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Normaal gesproken doe je een re-install na vervanging van een moederbord. Het eerste wat je na de install doet is het draaien van de bijgeleverde CD/DVD, welke vervolgens alle chipsets configureert (waarna ook je netwerk en dus internet het weer doet!).
Je kunt nu via een omweg in windows komen, dan kun je de windows BIOS update doen, echter zelf zou ik het via DOS doen, ik ben nu eenmaal uit dat tijdperk... (pak gewoon de versie met het hoogste nummer)

[ Voor 4% gewijzigd door 0scar op 07-10-2009 14:37 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:35:
Als ik het goed heb zeggen ze dat het mogelijk is indien je niet van 32-bit naar 36-bit gaat en andersom. Je zou kunnen booten en daarna de juiste drivers,etc van de windows update kunnen halen. Zou zeggen probeer het uit, maar backup eerst al je gegevens :9 .
van 32 naar 64bit bedoel je neem ik aan.

Verder is het zo dat van P35 naar P45 best gaat (van P45 naar X48 gaat ook wel). voornamelijk omdat de ICHx dezelfde drivers gebruikt en het systeem daardoor gewoon kan starten van de hdd. Maar er zullen vast drivers zijn die afwijken, dus ook al werkt het, een verse installatie is handiger.

Verwijderd

van 32 naar 64bit bedoel je neem ik aan.
thanks 8)7

Verwijderd

0scar schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:35:
Normaal gesproken doe je een re-install na vervanging van een moederbord. Het eerste wat je na de install doet is het draaien van de bijgeleverde CD/DVD, welke vervolgens alle chipsets configureert (waarna ook je netwerk en dus internet het weer doet!).
De CD/DVD die erbij geleverd wordt is meestal bij de introductie van het Mainboard opgezet en nooit meer aangepast, op de site staan de nieuwste versie's van alles. De disc moet je gewoon 'n onderzetter van maken of aan de muur hangen.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Even een update. Ik heb jullie raad opgevolgd en Vista opnieuw geinstalleerd. Alle devices werden direct herkent en ook de internet connectie deed het prima. Toch had ik nog steeds van die vastlopers in de POST. Ik heb het Asrock logo weggehaald (een BIOS optie) en het bleek dat de Dual Channel het probleem scheen te zijn. Ik heb toen eerst 1x2gb bankje geprobeerd en daarna de andere. Daarna weer beide tegelijk. Helaas geen resultaat. Ik heb tevens de nieuwste versie (versie 2.10) van de Arock BIOS geupdate. Ik was er van overtuigd dat het memory niet met het moederboard compatible was dus heb ik de boel laten testen door Azerty, waar ik het gekocht heb. Bij hun blijkt dat alles perfect werkt! (ik heb het moederboard, de CPU en het geheugen laten testen). Dus nu weet ik in ieder geval dat het daar niet aan ligt. Vanavond ga ik staps gewijs steeds meer hardware aansluiten en zodoende wil ik erachter komen wat het probleem is.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

OK mobo CPU en memory zijn het niet, wat blijft er over van de basis componenten?

Basically: grafische kaart en je voeding blijven hoofdverdachten, wel raar omdat deze kennelijk wel prima functioneerden in vorige mobo, en de upgrade minimaal is.

Sluit verder zo weinig mogelijk aan (USB keys, etc.)

Succes! Laat weten hoe die gaat!

Manusjes van alles kunnen multitasken

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Even de afloop:

Bij Azerty hebben ze bepaalde settings in de BIOS veranderd waar ik eerder nooit bij kon omdat ze "greyed-out" waren. Blijkbaar lag het toch aan het alloceren van het geheugen. Een simpele setting dus 8)7 Hij loopt als een zonnetje nu!

Pagina: 1