Ik heb laatst een Asus WL-500G Premium Wlan router geïnstalleerd. Dit is een 54G modem. Mijn Asus laptop met een Intel 2200BG wlan kaart (ook 54G) is via wifi verbonden met deze router, wat op zich werkt. De download snelheid (binnen lokaal netwerk) ligt op ruim 2 MB/sec. De upload snelheid is echter tegenvallend: maximaal 136 KB/sec. Het lijkt me toch dat ik ook bij de upload (binnen het lokale netwerk) rond de 2 MB/sec moet zitten als er geen ander dataverkeer is?
De verbinding:

Zo te zien volle ontvangst. SSID is niet hidden
Snelheden:

Groen is de upload. Zo te zien is die vrij stabiel rond 137 KB/sec. Als ik tegelijk een downloadverbinding op zet met de lokale ftp server, blijft de upload snelheid hetzelfde en is de download ook vrij laag. Als ik de uploadsessie uitzet en alleen de downloadsessie heb, gaat de download wel snel. (weggevallen verbinding vlak daarna komt door mezelf)
Ik zou dit graag anders zien maar ik heb geen idee waar het probleem in zit
De bedrade LAN verbinding werkt wel snel.
Zaken die ik geprobeerd heb en niks geholpen hebben:
- wifi driver opnieuw installeren
- driver power management op 'Highest: Maximum performance'
- wpa en andere security op router uitgeschakeld
- ander wifi channel proberen (Netstumbler geeft overigens geen apparaten op zelfde kanaal weer)
- niet over ftp, maar over windows file transfer in explorer een bestand overpompen
- naar een andere computer uploaden
- ipv vanaf mijn laptop harddisk vanaf een externe harddisk uploaden
- laptop naast de wifi-router houden (het lijkt me dus geen ontvangst probleem)
- router aantal keer gereset
De verbinding:

Zo te zien volle ontvangst. SSID is niet hidden
Snelheden:

Groen is de upload. Zo te zien is die vrij stabiel rond 137 KB/sec. Als ik tegelijk een downloadverbinding op zet met de lokale ftp server, blijft de upload snelheid hetzelfde en is de download ook vrij laag. Als ik de uploadsessie uitzet en alleen de downloadsessie heb, gaat de download wel snel. (weggevallen verbinding vlak daarna komt door mezelf)
Ik zou dit graag anders zien maar ik heb geen idee waar het probleem in zit
Zaken die ik geprobeerd heb en niks geholpen hebben:
- wifi driver opnieuw installeren
- driver power management op 'Highest: Maximum performance'
- wpa en andere security op router uitgeschakeld
- ander wifi channel proberen (Netstumbler geeft overigens geen apparaten op zelfde kanaal weer)
- niet over ftp, maar over windows file transfer in explorer een bestand overpompen
- naar een andere computer uploaden
- ipv vanaf mijn laptop harddisk vanaf een externe harddisk uploaden
- laptop naast de wifi-router houden (het lijkt me dus geen ontvangst probleem)
- router aantal keer gereset