Geheugen niet Dual Channel op MSI K9A2 CF (7388)

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb vorige week mijn X2 3800+ ingeruild voor een Phenom II X4 945 95W. Deze upgrade is niet zonder problemen geweest en uiteindelijk heb ik ook mijn geheugen vervangen. Mijn oude 4x1Gb strookjes hebben plaats gemaakt voor een kit van 2x2Gb Kingston HyperX geheugen.

Het probleem is nu echter dat dit schitterende kitje niet in dual channel mode wil draaien. Waar mijn oude geheugen dit wel deed. Het geheugen zit in bank 1 & 3 (hebben dezelfde kleur op het Mobo) maar ze draaien niet in dual channel mode. Iemand enig idee hoe ik het geheugen wel in dual channel mode kan krijgen?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je ze al eens in de verschillende kleuren geprobeerd? Bij MSI wil de kleurcode soms wel eens afwijken, maar niet altijd :P Voorheen had je namelijk 4x1GB, en dan heb je altijd dual channel natuurlijk.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik meende dat bij veel MSI borden dezelfde kleur stond voor hetzelfde channel, 2 DIMM's op één kanaal werkt misschien wel, maar dan draai je nog niet dual channel. Je dient 2 DIMM's op verschilende kanalen te zetten, dus verschillende kleuren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Even in de handleiding kijken is teveel moeite? Voor Dual Channel gebruik je slot 1 & 2 of 3 & 4 (of allemaal).

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 23:57
Dual Channel is anders met een Phenom II dan je oude X2. Dual Channel kan hier zelfs nadelig zijn, indien je veelvuldig gebruik maakt van multi-threaded applicaties.

Bij het opstarten zou je achter "xxxxMB RAM, 64-bit unganged" kunnen zien, ipv 128-bit Dual Channel.
ganged mode is 1x128bit dual channel

unganged is 2x64 bit dual channel

Some motherboards are reporting unganged as single channel at boot, this is not true, if you see anyone saying they have defective memory please point them to this post.

Ganged will give higher sandra bandwidth at this time than unganged, this is because sandra does not fully support phenom and is working in 1 thread mode. Once sandra supports Phenom unganged 2x64bit will take the lead

If you are running multi threaded benchmarks you need to be in unganged mode, this is the fastest way of running the system.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
FrenzyFreak schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:22:
Dual Channel is anders met een Phenom II dan je oude X2. Dual Channel kan hier zelfs nadelig zijn, indien je veelvuldig gebruik maakt van multi-threaded applicaties.

Bij het opstarten zou je achter "xxxxMB RAM, 64-bit unganged" kunnen zien, ipv 128-bit Dual Channel.

[...]
Bij de POST staat (en stond) 64-bit unganged.
Echter ik heb nu 2 van mijn oude strookjes erbij geprikt en nu geeft CPU-Z wel dual channel met als mode unganged... Betekent dit dat CPU-Z wel goed de Phenom 'begrijpt', ik draai het meest recente BIOS.
Ik ga toch even kijken wat er gebeurd als ik de kit in verschillende kleuren stop...

[ Voor 6% gewijzigd door Deddiekoel op 07-10-2009 09:30 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Het lag toch aan de banken. Ik heb net alleen mijn 2 Gb strookjes in bank 1 & 2 gestopt en toen gaf CPU-Z wel dual aan (unganged mode).
Heb toch de 2x1Gb erbij geprikt, is toch lekker om 6Gb te hebben ook al is het 'maar' op 667 Mhz

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Deddiekoel schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:47:
Het lag toch aan de banken. Ik heb net alleen mijn 2 Gb strookjes in bank 1 & 2 gestopt en toen gaf CPU-Z wel dual aan (unganged mode).
Heb toch de 2x1Gb erbij geprikt, is toch lekker om 6Gb te hebben ook al is het 'maar' op 667 Mhz
Klopt, dit is altijd zo bij MSI, ik heb zelf ook 4 a 5 moederborden thuis van MSI. MSI wijkt hierbij af bij andere fabrikanten ;)

BTW, TERW_DAN wordt heel erg boos als je de term banken gebruikt... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Stefanovic45 op 07-10-2009 10:05 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
StefanvanGelder schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:03:
[...]

Klopt, dit is altijd zo bij MSI, ik heb zelf ook 4 a 5 moederborden thuis van MSI. MSI wijkt hierbij af bij andere fabrikanten ;)

BTW, TERW_DAN wordt heel erg boos als je de term banken gebruikt... :P
Dan verklaard dat voor mij ook waarom mijn PC zo instabiel werd. Als de Phenom anders met geheugen omspringt zullen de verkeerde 'setjes' geheugen wel voor problemen kunnen zorgen. Nu lijkt alles weer naaiend stabiel en ben ik blij!

Pagina: 1