Toon posts:

PC hangt direct na opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteravond knalde mijn PC'tje d'r ineens uit, alsof de stroom uitviel, helaas was dit niet het geval. Toen ik de PC opnieuw opstartte, werd mijn hardware weliswaar gestart (althans van wat ik hoor en zie qua led's), maar de de monitoren blijven zwart. Tevens hoorde ik ook geen piepje, wat mijn bios normaal wel produceert na de initiele hardwarecheck. Daarbij, ik krijg ook geen andere piepjes te horen die zich vaak voordoen als de bios een hardware fout constateert.

Alvorens ik verder ga, allereerst even mijn hardware configuratie:
Moederboard: Asus A8N-SLI
CPU: AMD Athlon 64 3500+ Venice 2.20 GHz, 1000 MHz, 512 KB , Boxed
Voeding: Antec TrueBlue 480 Watt
Videokaart: XFX VGA GeForce 6600 GT 256 MB
RAM: 2x Corsair CMSS1GB-400 1024 MB, PC3200, 400 MHz, Non-ECC

In eerste instantie dacht ik aan de videokaart, wat voor de hand ligt omdat ik geen beeld krijg. Daarom heb ik meteen een vervangende videokaart geprobeerd met gelijke waarden, maar het probleem bleef hetzelfde. Alle additionale hardware heb ik al verwijderd uit het systeem om te kijken of dit het opstartproces verstoorde, zoals IDE/SATA HDD's, tv-kaart, alle aangesloten usb apparatuur, etc. Echter, het probleem bleef ook hierna bestaan. Ook heb ik 1 voor 1 de RAM bankjes eruit gehaald, maar ook dit had geen effect.

Ik heb nu dus het vermoeden dat het aan het moederboard of processor ligt, maar mijn vermoeden gaat toch voornamelijk uit naar het moederboard.

Mijn huidige probleem:
Ik wil mijn pc graag repareren maar ik heb niet zomaar een extra moederboardje en processor liggen. Daarnaast is het nou niet bepaald makkelijk uitwisselen. Dus het liefst zou ik van tevoren te weten proberen te komen waar het aan ligt. Mijn vraag is daarom; is er een manier om te checken of danwel het moederboard of de processor defect is? Alle suggesties zijn welkom. :>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 01:38 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik zou inderdaad ook haast neigen naar het mobo. Ik ga er vanuit dat je ook geen flashscreen van het mobo te zien krijgt?

[ Voor 6% gewijzigd door Switchie op 07-10-2009 01:44 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan proberen het bios te resetten. Haal sowieso het systeem even echt goed van de spanning af. Druk ook een paar keer op de aan/uit knop om hem volledig te ontladen.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Al eens gezocht naar de oorzaak van de crash ?
Heb je al eens je voeding nagekeken ?

Moederbord is een goede kandidaat, maar de voeding toch ook. En je mobo zal ook niet starten als alleen maar 12V wordt geleverd.
Het is in het geval dat je voeding kapot is, wel waarschijnlijk dat je mobo ook de geest heeft gegeven door een te hoog of te laag voltage. Je kan dus best hopen dat enkel het mobo dood is :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Switcherd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 01:43:
Ik zou inderdaad ook haast neigen naar het mobo. Ik ga er vanuit dat je ook geen flashscreen van het mobo te zien krijgt?
Nee, die krijg ik inderdaad niet te zien.

Met de andere twee suggesties ga ik snel aan de slag, alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 01:44:
Je kan proberen het bios te resetten. Haal sowieso het systeem even echt goed van de spanning af. Druk ook een paar keer op de aan/uit knop om hem volledig te ontladen.
Gedaan, helaas zonder resultaat. Probleem blijft op dezelfde wijze bestaan. :'(

Hoe likely is het dat het probleem zit in de CPU danwel in het moederboard denken jullie? Ik krijg wel het idee dat het probleem waarschijnlijk het moederboard is, eventueel door de voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 16:49 ]

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 16:31:
[...]

Gedaan, helaas zonder resultaat. Probleem blijft op dezelfde wijze bestaan. :'(

Hoe likely is het dat het probleem zit in de CPU danwel in het moederboard denken jullie? Ik krijg wel het idee dat het probleem waarschijnlijk het moederboard is, eventueel door de voeding.
Heb je nu al je voeding nagekeken ?
CPU's gaan vrijwel nooit dood, tenzij door overvoltage of véél te hoge temperaturen.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 17:19:
[...]

Heb je nu al je voeding nagekeken ?
CPU's gaan vrijwel nooit dood, tenzij door overvoltage of véél te hoge temperaturen.
Oké duidelijk wat betreft de CPU. Ik check regelmatig even de temperaturen van de hardware en daar was in ieder geval niets mis mee.

Wat betreft de voeding; ik heb geen momenteel geen andere voeding liggen die ik zou kunnen proberen. Ik denk ook niet dat je bedoeld dat ik fysiek m'n voeding moet controleren? De voeding geeft wel aan alle randapparaturen stroom lijkt het (cd-rom, usb apparaturen lichten wel even op als ik ze aansluit bij het opstarten, evenals de het geluid hetzelfde is als bij het normale opstarten, alle fans en leds worden gestart enzo). Ik weet niet of dat helpt, maar laat het maar even weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb nu een andere pc ernaast gezet, daar de moederboard voeding kabel op mijn pc aangesloten en die vervolgens aangezet, en zowaar doet die het (hij start wel op met veel foutmeldingen, waarschijnlijk omdat veel apparaten alsnog geen stroom krijgen), dus het lijkt inderdaad toch de voeding te zijn. Ga er nu een nieuwe bestellen en dan maar hopen dat het alleen de voeding was en dat niet iets anders is beschadigd door dat de voeding uitviel.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:06:
Oke ik heb nu een andere pc ernaast gezet, daar de moederboard voeding kabel op mijn pc aangesloten en die vervolgens aangezet, en zowaar doet die het (hij start wel op met veel foutmeldingen, waarschijnlijk omdat veel apparaten alsnog geen stroom krijgen), dus het lijkt inderdaad toch de voeding te zijn. Ga er nu een nieuwe bestellen en dan maar hopen dat het alleen de voeding was en dat niet iets anders is beschadigd door dat de voeding uitviel.
Die kans bestaat natuurlijk wel. Maar als hij opstart heb je meestal geluk :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu begrijp ik er even niks meer van. Ik heb dus een nieuwe voeding besteld, gisteravond alles blij aangesloten. Start ik de PC op, en krijg ik precies hetzelfde als voorheen, geen enkel verschil! Terwijl bij mijn test (zie bovenstaande reply) de PC dus wel opstarte :s weliswaar met foutmeldingen, maar ik kreeg wel beeld.. Iemand van jullie 'n idee? Ik ben een beetje clueless en gefrustreerd nu..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 08:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke het probleem is opgelost. Blijkbaar moest ik een extra 4-pins voedingskabel aansluiten op het moederboard wanneer ik de nieuwe voeding gebruikte. Dat zorgde uiteindelijk voor precies dezelfde verschijnselen, namelijk het moederboard kreeg niet genoeg voeding en alles bleef dus zwart. Probleem is dus opgelost. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1