Externe accu tbv. navigatiesysteem op de fiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Van losse onderdelen heb ik een mooi navigatiesysteem samengesteld: Een iPaq 2215 (van een mede-tweaker gekocht :P ), een bluetooth GPS receiver en twee houders. De iPaq kan zowel in mijn auto als op mijn fiets gemonteerd worden.

Probleem: Na 4 uur met stem (auto) en 5 uur zonder stem (fiets) is de batterij leeg. Dat is te snel bij lange tochten. In de auto is dat simpel op de lossen met een voedingskabel via de sigarettenaansteker.

Op de fiets is het lastiger. Mogelijke oplosing: Via eBay 2 losse accu's er bij kopen. Nadeel: Onderweg wisselen. Ander nadeel: De bluetooth GPS houdt er na een kleine 10 uren mee op, dan moet daar voor de echte lange dagen (op vakantie) ook een acuutje bij en zo loop je met 5 accu's.

Andere oplossing:
Stel dat ik in een fietstas een accu stop. Aan de accu koppel ik een dubbele sigarettenaansteker-aansluiting. In aansluiting 1 plug ik de GPS die in de tas blijft (en zo ook prima werkt). In aansluiting 2 plug ik een snoertje die netjesweggewerkt langs het frame bij de PDA uitkomt en stroom levert. De accu heeft een dusdanige capaciteit dat de apparaten het een uurtje of 24 uithouden, dus zonder stroom zitten is niet langer mogelijk.

Doel van dit topic: Verzoek om meedenken, opmerkingen zijn welkom en ik zit met wat losse vragen.

Aanpak: Er moet een accu komen. In het topic over de bierkratradio's staat veel info over handige accu's. Op internet heb ik zelfs deze gevonden: http://www.deonderdelensh...9dc8c0c55f3b7bef1498a8d85
Misschien kan het zelfs zo klein dat alles in een zadeltasje past, zou helemaal ideaal zijn!

Aan de accu komt dus de dubbele sigarettenaansteker-aansluiting. Reden om het zo omslachtig via zo'n aansluiting te doen ipv. vaste bekabeling is dat ik de PDA en GPS ook nog in de auto wil kunnen gebruiken.

Drie vragen:

1. PDA en GPS hebben een eigen batterij. Blijft die batterij goed, ook als er voortdurend externe voeding is? In de auto sluit ik de apparatuur ik bij korte ritten namelijk niet aan. De iPaq moet sowieso altijd een werkende batterij hebben ivm. het geheugen.
Gaat de batterij niet op termijn kapot hierdoor?

2. Belangrijkste vraag: De accu wordt steeds minder vol. Het lijkt mij dat het voltage dan lager wordt. Is dat een probleem? In de auto levert de sigarettenaansteker-aansluiting volgens mij redelijk stabiel 12 V, zo'n accu kan terugvallen naar misschien wel 10 V. Moet ik daar maatregelen voor nemen?

3. Is zo'n accu in staat om zo'n 20 - 24 uur twee van die apparaten te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
1) Constant aan de lader zal niet noemenswaardig meer schade doen dan normaal gebruik.
2) In de auto kan je "enorme" pieken hebben in het 12V net (load dump en cold cranck), die veel ruimer gaan dan de spanningsvariatie van een accu van vol tot leeg, extra maatregelen zijn zeker niet nodig.
3) Hangt af van de capaciteit van je accu en het verbruik van je apparaten, even rekenen dus (denk er ook aan dat je de accu tijdig stopt met ontladen, anders ga je die beschadigen, dan kunnen je toestellen nog op de interne accu verder).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

1: de accu gaat eerder stuk van het ontladen-opladen cyclussen dan van overladen. maar blijft afhankelijk van de interne laadsysteem in de pda.

2: als het goed is werkt de pda en de gps gewoon op 5 volt, de aanstekerplug maakt dus van 12v gewoon 5 volt. er zit nagenoeg altijd een simpel omvormertje in, die blijft werken totdat de voedingsspanning (12v) is gezakt tot onder het voltage die hij moet leveren.

3: dat is een simpel rekensommetje. men neemt de accu eruit. daar staat het aantal mAh op, meestal iets van 700mAh op 3.7volt of zo. dan deel je het amperage door het aantal bedrijfsuren. dan weet je hoeveel mAh je verbruikt op het voltage van de accu in 1 uur tijd. het wattage is dan snel berekend natuurlijk. dan kan je een accu zoeken die 24x dat wattage kan leveren.
let wel: als je grote accu leeg is en de pda niet meer bijlaad begint de pda pas leeg te lopen. men heeft dus enkele uren "speling" als het nodig is. of men kist ervoor om een kleinere/lichtere accu mee te nemen en de accu in de pda te gebruiken op het laatste stuk.
andere optie is dat men de dynamo gebruikt icm een klein laadprintje en die gelijk een accuje laten opladen. kan je een nog kleinere accu meenemen omdat je je benen gebruikt om de pda opgeladen te houden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:01:
1) Constant aan de lader zal niet noemenswaardig meer schade doen dan normaal gebruik.
2) In de auto kan je "enorme" pieken hebben in het 12V net (load dump en cold cranck), die veel ruimer gaan dan de spanningsvariatie van een accu van vol tot leeg, extra maatregelen zijn zeker niet nodig.
Dat is goed nieuws, want daardoor kan ik het vrij eenvoudig houden zonder extra schakelingen.
3) Hangt af van de capaciteit van je accu en het verbruik van je apparaten, even rekenen dus (denk er ook aan dat je de accu tijdig stopt met ontladen, anders ga je die beschadigen, dan kunnen je toestellen nog op de interne accu verder).
Wat ik ondertussen al aan begonnen n.a.v. het kratradio-topic. Reden dat ik dit topic apart heb geopend is dat dit toch wel een heel ander project is.

Mijn berekening:

iPaq heeft een accu van 900 mAh. Deze is na 4 tot 5 uren leeg. Om er 20 uur mee te kunnen doen moet ik dus het vijfvoudige hebben. 5 x 900 = 4500 mAh. Ik hou de berekeningen eerst even ruim.

GPS heeft een accu van 710 mAh. Deze is na een kleine 10 uur leeg. Om 20 uur te kunnen navigeren heb ik ruim het dubbele nodig. 2 x 710 = 1420 mAh, naar boven afronden naar 1500 mAh.

Totaal kom ik op 6 mAh.
Met een gelaccu van 7 mAh kan ik mijn doel volgens mij berekening bereiken. Ik ga hier echter uit van voeding via de eigen accu's. Wellicht neemt voeding via de externe voedingsaansluitingen wel meer stroom, ook om in het begin de accu's van de apparaten volledig op te laden.

NB. Als ik de berekeningsmethode van flippy.nl gebruik, dan kom ik op hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die accu's in je pda en gps werken niet op 12v, 7000mha op 12v is iets anders als 7000mah op 5 volt.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
flippy.nl schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:17:
die accu's in je pda en gps werken niet op 12v, 7000mha op 12v is iets anders als 7000mah op 5 volt.... :X
Inderdaad. Vind ik een lastige.

Ik heb de neiging om als volgt te redeneren: Als ik een accu die op 12 volt 7000mha kan leveren, dan moet het al helemaal geen probleem zijn om dat voor een apparaat te doen dat 5 volt vraagt, ook al zal ook die omvormer die er tussen zit energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het niet mogelijk om je PDA+GPS ontvanger met je dynamo te voeden? Hier hebben ze het met een iPod voor elkaar gekregen en hier zijn enkele tweakers er ook mee bezig geweest. Ik heb er zelf verder absoluut geen verstand van dus Google kan je er vast meer over vertellen dan ik.... :+

Edit: Zie net dat flippy.nl hierboven hetzelfde idee ook al had :X

[ Voor 7% gewijzigd door Dick op 06-10-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 18:15
als ik het mij dan nog goed herinner is het dan als volgt:
900mAh houd het 4u vol ==> verbruik van een kleine 200mA per uur
710mAh houd het 10u vol ==> verbruik van een goeie 70mA per uur
beiden op 5V dus verbruiken samen een 1,5Wh

dit maakt bij 12V dat je 125mA verbruikt (zonder de verliezen van je laders)

wil je dit 20u laten meegaan ==> 2500mAh (zonder verliezen van je laders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb een mooie suggestie voor je, die ook nog eens erg goedkoop is:
http://cgi.ebay.com/6500m...rgers?hash=item4837b3f3d5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Of gebruik iets als dit:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26720

Het solar-gedeelte is een gadget, dat zal nooit genoeg stroom leveren, maar da's toch al 1800mAh dat je extra hebt. Je zal ook wel grotere vinden. Die leveren onmiddellijk 5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jeroenikke schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:24:
Of gebruik iets als dit:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26720

Het solar-gedeelte is een gadget, dat zal nooit genoeg stroom leveren, maar da's toch al 1800mAh dat je extra hebt. Je zal ook wel grotere vinden. Die leveren onmiddellijk 5V
En toen heette het hier Nederland en begon het te regenen ;)

Maar verder met mijn voorgangers, moet makkelijk te maken zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 23:28
Is dit niet iets:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13164
Is een externe battery pack die via de usb je pda bijlaad.

Zelf had ik van ebay een usb battery pack, daarin moesten 4 AA batterijen, met 4enneloops + interne touchpro accu heb ik 7 uur kunnen fietsen met gps aan maar denk dat hij 9uur wel vol had moeten houden.
Had voor de zekerheid 4 extra batterijen en een extra telefoon accu mee.
Kan het helaas niet meer terug vinden op ebay....

Edit:
Vind net dit model:
http://cgi.ebay.com/USB-C...3a5348c59a#ht_2988wt_1165
Is wel een ander dan dat ik heb maar in princiepe ook op 4 batterijen.
Dus als je een pakje van 16 batterijen meeneemt moet je er echt een flinke tijd tegenaan kunnen. :o

[ Voor 29% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-10-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is een modelbouw-accu niets ?

4600mAh cellen kosten een 7 euro per stuk en voor 5 volt heb je er 4 nodig. Laden kan in een nachtje op 460mA met een simpele stroombron of snel met een goedkoop modelbouw snelladertje.

Je kunt dan ook aan een LiPo pakket denken, een 2S pakket kan je al tot 8000mAh vinden en wegen de helft. Alleen het laden vereist meer aandacht.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties en het meedenken :)

Wegens drukte een wat late reactie.

Dynamo, zonnecellen en oplossingen met penlites vind ik niet zo geschikt.

Mijn fiets heeft geen dynamo. Eentje er op zetten maakt de fiets niet mooier, en ik ben toch wel gelukkig met batterijverlichting juist omdat ik van die dynamo af ben. Het frame heeft ook geen mogelijkheden om een dynamo te monteren (sportfiets).

Zonnecellen: In het bos en in de winter lijkt mij het minder handig. Bovendien valt het op, niet handig op bepaalde plekken (grote steden of arme landen). Op de wat minder veilig plekken (Rotterdam bv.) haal ik de PDA van de houder en stop ik in m'n binnenzak. Een zonnecel is altijd zichtbaar, hoewel wegstoppen mogelijk is, zijn daar weer extra bevestigingsmaatregelen voor nodig.

Penlites: Vind ik niet praktisch.

Een hele mooie optie vind ik die van Lennart_1337:
Is dit niet iets:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13164
Is een externe battery pack die via de usb je pda bijlaad.
Handig. En door de lage dollarstand volgens spotkoop. Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit. In een reactie bij de advertentie schrijft een gebruiker dat de capaciteit slechts 2500 mAh is in de praktijk, maar dan nog.. Ze zijn zo goedkoop, 4 van die dingen bestellen en je hebt ruim een dag stroom.

Bijkomend voordeel is dat er via USB opgeladen kan worden. Mijn GPS heeft voor het laden een GPS-aansluiting en voor mijn PDA heb ik een USB-kabel besteld. Dit is dus een oplossing met heel weinig gedoe. Nadeel: Geen adapter, het produkt lijkt gericht te zijn op de PSP, en de adapter van de PSP is nodig om deze accu's op te laden.

Zelf heb ik dit ook nog gevonden: http://www.lidl.nl/cps/rd..._nl/hs.xsl/index_7737.htm
Ik ben benieuwd hoe groot of zwaar dat ding is. Wel compleet met oplaad-adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
*** UPDATE ***

Accu besteld, kort nadat deze in dit topic is genoemd als tip: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13164
Voor 11 dollar wil ik het risico van een miskoop wel nemen. Het duurde 5 weken voordat ik de accu in huis had, vandaar dat het even duurde. En het was nog even wachten op mooi weer :)
1,5 week geleden was het zover: proefdraaien met deze accu.

Voorbereiding: Bij de accu zit geen lader. Wel een aantal vreemde kabeltjes. De oplader van de TomTom-PDA bleek prima te werken, met 5 volt en een passend stekkertje.

Vreemd: Volgens de korte gebruiksaanwijzing gaat de led uit als de accu volledig opgeladen is. Echter na 20 uur opladen nog steeds een groen ledje. Merkwaardig. Of de adapter is toch niet helemaal goed. Of iets in de accu is niet goed. Toch maar van de stroom gehaald.

Proefdraaien: TomTom-PDA volledig opgeladen. Zonder hulpmiddelen gaat deze ongeveer 5 uren mee. Gelijk in het begin van de proef-tocht de accu aangekoppeld: Accu in fietstas, en USB-PDA-kabel naar de iPaq TomTom-PDA. Snoer netjes vastgemaakt aan de stang.

De PDA draaide 2 uren alsof deze netstroom kreeg. Daarna weer op kracht van de eigen accu. Dat vind ik aan de korte kant. De ruim 4 uren daarop, bleef de PDA echter werken op de eigen accu maar de accu liep amper leeg. Toen ik op de trein naar huis stapte, had ik nog meer dan 90% van mijn accu over. Zonder hulp-accu was de PDA allang niet meer bruikbaar. Daarna heeft de PDA nog een uur moeiteloos genavigeerd, nog steeds 90%. Daarna heb ik de PDA weer in de auto gebruikt, dus een tijdsmeting tot een volledig lege accu is er niet van gekomen.

Conclusie: Goed, maar met enige vraagtekens. Ten eerste het opladen, de accu geeft niet aan als deze volledig opgeladen is. Ten tweede de relatief korte tijd dat de PDA volledig op de hulp-accu draait. Wellicht dat het een tweede poging beter gaat als de hulp-accu opnieuw opgeladen, de batterijen van m'n camera presteerden de eerste twee keer opladen ook onder de maat.

Ik ga dus nog een tweede proef doen.

Vervolg: Als deze naar tevredenheid verloopt, bestel ik nog twee van deze batterijen.
Volgende stap is kijken of deze parallel te schakelen zijn zodat ik maximaal gebruik kan maken van de accu's zonder dat ik er omkijken naar heb. Als definitieve oplossing alles wegwerken in een zadeltasje waar ook pech-spullen inzitten, zodat de fietstas niet meer nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 01-12-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Die "24000mAh" waar ze het daar over hebben zal er ook echt niet inzitten.

Ik denk dat er 2 Lithium cellen in zitten, en die zijn meestal 2000mAh ofzo, samen dus 4000mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

ThinkPadd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:26:
Die "24000mAh" waar ze het daar over hebben zal er ook echt niet inzitten.

Ik denk dat er 2 Lithium cellen in zitten, en die zijn meestal 2000mAh ofzo, samen dus 4000mAh
Staat ook in de text dat het ongeveer 2500mAh is, ik denk dus 4x een NiMh cel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Dat je PDA op een gegeven moment niet meer bijlaadt is logisch. De spanning van de externe accu is dan gelijk aan die van de eigen accu, dus er zal niet meer geladen worden. Aangezien de accu's parallel staan zullen ze daarna in een gelijk tempo ontladen, en uiteindelijk allebei op het zelfde moment leeg zijn.

Deze constructie heeft 2 nadelen:
1) allebei de accu's zijn tegelijk leeg en moeten dus tegelijk op de lader.
2) Als één van de accu's verrot is, zal deze door de andere worden bijgeladen, wat geen zin heeft, met als gevolg dat die andere accu ook in no-time leeg is. Ook: als je PDA een hoger laadniveau heeft dan de externe accu, zal deze éérst de externe accu bijladen tot ze op gelijk niveau zijn.

Eigenlijk kun je beide problemen opvangen door de externe accu pas aan te sluiten als je PDA bijna leeg is.
memphis schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:51:
[...]

Staat ook in de text dat het ongeveer 2500mAh is, ik denk dus 4x een NiMh cel
Sterker nog ik weet wel zeker dat het 4x een NiMh (of NiCd) is, want het is een 5 volt batterij, en NiMh cellen geven 1,2 volt per stuk.

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 02-12-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Op het forum bij dat artikel staat ook een foto...(het lijken refurbished accu's) Ik had een ander artikel besteld denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2ry3py1.jpg

Bij Dealextreme koop ik meestal pas artikelen waar meerdere reviews te zien zijn...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hmm aan de print te zien ook geen intern laadcirquit. Opladen dus alleen met een fatsoenlijke NiMH-lader, als je hem niet héél snel om zeep wil helpen.
-edit-
En het lijken toch 2x Li-Ions te zijn, een Li-ion lader wordt het dus.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 02-12-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mcDavid schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:43:
Hmm aan de print te zien ook geen intern laadcirquit. Opladen dus alleen met een fatsoenlijke NiMH-lader, als je hem niet héél snel om zeep wil helpen.
-edit-
En het lijken toch 2x Li-Ions te zijn, een Li-ion lader wordt het dus.
Als ik het goed begrepen had kon die laden vanaf USB, om op 7.2, 7.4 of 6.6 volt te komen (afhankelijk welk type lithium) moet die toch de spanning omhoog transformeren. Ik ga er vanuit dat er een simpele DC/DC converter op het printje zit die de benodigde laadspanning geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Volgens mij is het 2x een 18650 cel.

Als ze in serie zitten is het 2x 3.6V

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
memphis schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:57:
[...]

Als ik het goed begrepen had kon die laden vanaf USB, om op 7.2, 7.4 of 6.6 volt te komen (afhankelijk welk type lithium) moet die toch de spanning omhoog transformeren. Ik ga er vanuit dat er een simpele DC/DC converter op het printje zit die de benodigde laadspanning geeft.
Gaat gewoon naar 3,6 V. ;). Kijk eens naar dat printje, waar zie jij een DC/DC converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik zie nu dat de 2 cellen parallel staan, dus idd zal het laden via een diode en weerstand oid gebeuren. Maar neemt niet weg dat er 5v uit moet komen dus moet er een step-up converter op zitten.

Pagina: 1