• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Hallo,

Enkele dagen geleden heb ik mijn systeem eens flink onderhanden genomen, voornamelijk heb ik de fans vervangen door stillere fans.

Maar, nu zit ik met een probleem. De CPU wordt ongeveer 45C in idle, en 65+ stressed. En dit vind ik zelf veel te hoog.

Specs:
- Asus p5b
- C2D E6850 met Asus Triton 85
- fan achter: NF-S12-800
- 8800 GTS 512

Temperaturen:
- CPU: idle: 45C - Stressed 65C
- GPU 50C idle - Stress 60C
- HDD: ~ 45C

Ik heb van alles geprobeerd, koelpasta uitsmeren, fan achter replacen met orginele case fan (Antec Solo) maar de temepraturen blijven maar zo hoog.

Zou het de oorzaak kunnen zijn dat de koelpasta verkeerd 'geplaatst' is, of zijn de fans gewoon te min?

Groet

Verwijderd

Is toch een mooie temperatuur voor een 65nm cpu?

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Teveel koelpasta misschien? Welke gebruik je eigenlijk?

Klein korreltje uitsmeren is voldoende.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Temperaturen vallen best mee, voor een standaard koeler in ieder geval wel.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Rprp
  • Nu online
@ PDJK
Het is niet de stock Intel cooler, als je dat bedoeld.

@ Plakjekaas
Standaard koelpasta die bij de Asus Triton zat geleverd. Heb eerst het hele ding leeggespoten (Ja, dom, ik weet het) hierbij had ik rond de 41-43C idle. nadat ik heel wat koelpasta heb verwijderd, en heb uitgesmeerd met een pasje is het 45C idle.

@ l0rd
mwah, op google lees ik verschillende berichten dat ie onder de 50C stress hoort, iniedergeval is 65+ veel te veel

Verwijderd

Sorry, maar dat is niet veel teveel. Het is aan de hoge kant, maar ik zou me geen zorgen maken.
Dat ie aan 50 graden komt op Google wil niets zeggen. Alles hangt precies af van jouw systeem, zelfs als je dezelfde CPU-koeler hebt kan je het nog niet echt vergelijken.

Kwam hij vroeger dan zo veel lager?

• Rprp
  • Nu online
Op het moment komt ie op 47-48 graden idle, en 65+ load.

Maar zo te zien is er dus niks mis mee als ie zo warm is?

• wootahH
  • Laatst online: 00:28
koelpasta werkt ook pas optimaal na 50-200 uur ofzo

• Rprp
  • Nu online
De koeler is een week geleden geplaatst, dus ik neem aan dat dat goed zit.

Temps in IDLE: http://img4.imageshack.us/img4/9898/ss2009107164117.png
In de BIOS geeft ie zelfs 55C in idle aan.

Er komt wel een soort 'ratelend' geluid van mijn koeler, ook de heatsink van de koeler is totaal niet warm..

Is het mogelijk dat er te weinig koelpasta op zit? Of is de koeler gewoon niet goed?
Er zijn trouwens wel 2 pins afgebroken van de socket.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rprp schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:45:

Er zijn trouwens wel 2 pins afgebroken van de socket.
!!!!!!!!!

Als je koellichaam niet warm word en de processor wel dan is je koeler gewoon NIET goed gemonteerd. Als je dan zegt dat ook nog eens 2 pinnen zijn "afgebroken" dan denk ik dat het met die koeler gewoon nooit meer goed komt. Ik neem aan dat het de pushpins zijn van de koeler en niet van je moederbord. Koeler vervangen voor eentje met alle pushpins en zorgen dat die goed gemonteerd zijn (en dus VAST zitten).

https://discord.com/invite/tweakers

• Rprp
  • Nu online
Nee, de pins van de socket, niet van de koeler, koeler zit er goed en stevig op. Het zijn echt de pinnetjes van de socket.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Welke dan? Heb je eigenlijk nog geluk dat die het doet. Al een stresstest gedaan?

• Rprp
  • Nu online
Ja, alles werkt perfect. Misschien is t wel koelpasta dat er tussen zit waardoor t lijkt alsof ze 'er tussen uit zijn' - ik zal straks het moederbord eens demonteren om te kijken of ze er nog wel echt zitten.

Even 3 snelle plaatjes geschoten van hoe t er van binnen uitziet: http://img210.imageshack.us/gal.php?g=07102009013.jpg - lijkt mij verder goed toch?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je kan ook de CPU fan eraf halen en kijken of de temperatuur dan drastisch stijgt en/of kijken of de koeler warm wordt.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nog niet gezegd, hoe zit het met airflow in je kast.
Zonder goede casekoeling is een cpu cooler alles wat je hebt en als je kast dan al warm is, zal je cpu nooit echt koeler worden.
Het kan dus zijn dat je geen goede airflow in je case hebt, heb je bijvoorbeeld maar 1 casefan en blaast ie in, hebbie al een probleem, zo zal je cpu nooit koeler worden.
Dus kijk even na hoe het zit in je kast en probeer met sidepanel erop en eraf en kijk wat het verschil is.
Zijn alle casefans wel vrij van stof? draaien ze snel genoeg? heb je 1 push en 1 pullfan? etc etc.
Je geeft al aan dat je stillere fans hebt, wellicht dat deze gewoonweg te weinig airflow in je kast geven, stiller is vaak langzamer en tenzij ze ~140mm en groter zijn, zijn kleine stille fans soms langzaamdraaiende en dus heb je minder airflow.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 07-10-2009 17:48 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Rprp
  • Nu online
CPU fan eraf gehaald, en ja, koelblok werd stukken warmer en de temperatuur begon snel te stijgen.

Er zit 1 casefan in, een 120mm en die blaast de lucht er via de achterzeide uit.

Is het misschien slim om een 92mm fan vooraan te plaatsen?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-02 23:10
Rprp schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:47:
CPU fan eraf gehaald, en ja, koelblok werd stukken warmer en de temperatuur begon snel te stijgen.

Er zit 1 casefan in, een 120mm en die blaast de lucht er via de achterzeide uit.

Is het misschien slim om een 92mm fan vooraan te plaatsen?
Kan inderdaad slim zijn, wat ik me meer afvraag is wat voor kast heb je ?

Wat doe je met de pc waardoor het zo warm is ?, is het in windows al zo warm of pas als je gaat gamen ?
Valt je pc uit ? heb je er uberhaudt last van ?

Tot nu toe zit je nog binnen de marge van zo heet mag hij worden..
"if it aint broke dont fix it " verhaal kan natuurlijk maar als je zelf het echt perse lager wilt hebben zou ik gewoon kijken wat een extra fan uithaalt.

En gebruik geen speedfan probeer realtemp is kijken wat die zegt ( is een fijner programma al zeg ik het zelf)

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 07-10-2009 18:53 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

dus als ik het goed begrijp doet je processor alles nog correct, ook al zijn er twee pinnetjes, die een connectie maken tussen het moederbord en je processor, Missing in action?. Best een prestatie op zich eigenlijk :))))

Enfin, test de temperaturen eens met een programma als coretemp of realtemp. Als dat veel verschil maakt met speedfan dan is de temperatuursuitlezing redelijk brak en kun je daar dus niet op vertrouwen. Zet er in dat geval een dikke tafelventilator op, stress het ding en kijk of de temperatuur nog steeds op 65+ aangegeven wordt. Ja? brakke sensor, Nee, slecht gemonteerde koeler.

edit: koelpasta die de connectie vormd? Koelpasta hoort tussen de koeler en de processor te zitten, niet tussen de processor en het moederbord :?

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 07-10-2009 18:55 ]

-_-

• Rprp
  • Nu online
RealTemp geeft 37-40 graden aan in idle, terwijl speedfan 46 zegt. Bios zegt ook rond de 45 trouwens.

En dit is volledig idle, dus windows startup en voor de rest niks draaien. Als ik hem ga stressen met Prime95 komt ie op 65-68 uit.

En dat klopt M2M, er is 1 pinnetje half gebogen, en de andere is echt compleet gebroken. Maar wonder boven wonder werkt alles nog naar behoren.

EDIT: RealTemp geeft trouwens 57 aan met full stress

[ Voor 6% gewijzigd door Rprp op 07-10-2009 19:03 ]

• Plakjekaas
Misschien stom, maar Intel C2D procs hebben toch geen pinnen? Die zitten toch in het socket op het moederbord?

Of schrijf ik nu poep? Heb zelf AMD's.

• Rprp
  • Nu online
De C2D zelf niet, de socket wel

EDIT;
- Ik edit deze maar even ipv een nieuwe reactie te posten:
Maar nee, ik tril nogal en het lijkt me niet slim om dat te gaan doen, en aangezien alles toch nog naar behoren werkt zie ik de noodzaak momenteel niet. :)

[ Voor 78% gewijzigd door Rprp op 07-10-2009 19:05 ]

• Plakjekaas
Zou de TS dat niet voorzichtig kunnen terugbuigen?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn E6850 word met WoW running zo'n 70 graden met de stock koeler. Ik vind die 65 graden dan niet echt een heel erg schokkende waarde. E6850 is nog een 65nm cpu en geen 45nm zoals nieuwere generaties.

Dat die pinnen van je socket zijn verdwenen is inderdaad een prestatie op zich maar weinig van invloed op de temperatuur denk ik. Zeker niet als alles gewoon nog functioneert.

https://discord.com/invite/tweakers

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 09:08
Misschien geen schokkende waarde, maar het geeft imho wel aan dat er iets niet goed zit.

Ofwel heeft het iets te maken met montage van de cooler / koelpasta. Ik denk vooral dat laatste. Mij is altijd gezegd alles goed te reinigen, zowel onderkant cooler als bovenkant processor, en dan een hoeveelheid koelpasta ter grootte van een rijstkorrel op de cpu te smeren en goed te verspreiden. Meer gaat de geleiding enkel maar slechter maken.

Overigens kan ik mij ook wel inbeelden dat die pinnetjes de oorzaak zijn van een cpu die wat heter wordt, al is dat niet echt iets dat ik kan staven.

Edit: ter info, mijn E6600@3Ghz draait stressed 48°. Ook 65nm productieproces, om maar te zeggen dat die niet noodzakelijk zoveel warmer worden dan de 'nieuwe' generatie.

Edit2: ik zie nu ook wel net dat het lijkt alsof de voeding naar je processor blaast. Dat verklaart natuurlijk wel waarom het wat warmer is in je case, en waarom je cpu cooler minder hitte kan afvoeren. Juist?

[ Voor 24% gewijzigd door Dnomaid op 09-10-2009 11:32 ]

Pagina: 1