PC geeft geen beeld meer na schoonblazen van de PC

Pagina: 1
Acties:

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 12:45
Goedenavond allen.

Ik zit met een probleem.
Vanavond rook het wat branderig in de buurt van mijn PC, maar deze draaide nog normaal zonder rare mankementen.
Toen heb ik de PC netjes afgesloten, en met een compressor al het stof weggeblazen.

Vervolgens heb ik de boel weer in elkaar gezet, en aangesloten.
Toen had ik het systeem weer aangezet, maar merkte op dat het 4-pins stekkertje los zat op het moederbord, dat direct tegen de brede stekker aan zit op het moederbord.
PC weer uit, 4-pins stekker aangesloten, en weer gestart.

Maar ik krijg op geen enkele manier nog beeld.
Niet via mijn videokaart, maar ook niet via on-board met de videokaart eruit.
Dus dan mag ik aannemen dat het probleem bij het moederbord ligt.
Maar alles draait verder gewoon.
Ook lichten de knopjes op het moederbord op van Power en Reset.
Ik kan totaal niks vreemds ondervinden.

Wat me wel opviel, ik kon direct na het starten, niet met 1 druk op de power knop de PC afsluiten.
Ik dacht dat dit wel moest kunnen zodra de PC nog in niet in een bios zit.

Heeft iemand enig idee om mij in de goede richting te wijzen?
Ben het spoor even helemaal bijster.
Gebruik nu ook al van ellende mijn Linux webserver om hier om hulp te vragen.

Alvast bedankt.

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 08:40
Groeten en aanhef is niet nodig op Got

ik denk dat je ergens stof tussen geblazen hebt en dat je dus sluiting maakt ergens op je mobo

probeer het nog een keer schoon te maken en check ook je PCI-e slots

• xoniq
Vind persoonlijk dat dat wel zo netjes is van mij als ik om hulp vraag ;).
Zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Ik zal er nog eens even bij langs gaan met de compressor, hoop dat dat het is.
Enig idee wat het anders nog zou kunnen wezen?

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 08:40
ik heb verder geen idee maar ik lees hier wel of je de pc weer werkend hebt?

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 13:56
Compressor is niet de best optie.

Daar zitten vaak nog waterdeeltjes in, heel klein.

Je ziet et niet maar kan je soms voelen als je je hand er voor houd.

Het zou kunnen roesten of kortsluiting veroorzaken.

Vaak gebruiken ze dan ook busjes perslucht!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 21:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

Jij schreef:
Vervolgens heb ik de boel weer in elkaar gezet, en aangesloten.
Toen had ik het systeem weer aangezet, maar merkte op dat het 4-pins stekkertje los zat op het moederbord, dat direct tegen de brede stekker aan zit op het moederbord.
PC weer uit, 4-pins stekker aangesloten, en weer gestart.
Welke 4-pins stekker bedoel je, en waar heb je die aangesloten?
Ging deze er gemakkelijk in?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• xoniq
Je hebt die brede stekker die op het moederbord gaat, bij mijn moederbord zit hier pal tegenaan nog een 4-pins stekker (vierkant) die daarin hoort. Kan er maar op 1 manier in, want die stekker heeft ook pootjes die onder die brede stekker komen.
Waardoor het hele geheel maar op 1 manier kan passen.

Ik heb zojuist nogmaals op afstand ff door het systeem gespoten, nog steeds hetzelfde.
Heb het systeem ook een half uur van het stroom af gehad, mocht niet baten...

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 21:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik zou zeggen, probeer het eens zonder dat stekkertje.
Als hij het dan nog niet doet, zit er waarschijnlijk niet veel anders op dan één voor één de componenten nakijken/tijdelijk vervangen...

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Verwijderd

ik hoop dat je ook de ventilatoren tegen gehouden hebt met een schroevendraaier bijvoorbeeld. Als je hier met een compressor overheen plaast is de kans aanwezig dat door de snelheid de ventilatoren lagers kapot gaan. Bij het opstarten van je computer welke lichtjes branden er aan de voorkant van je kast, brand die oranje of groen en krijg je ook een piepje te horen als de computer opstart?

• xoniq
Ik heb bij het schoonblazen netje alle ventilators tegen gehouden, van zowel de voeding, als de processor koeler en de videokaart koeler.
Ik hoor geen piepje bij het opstarten, nooit gehoord, staat waarschijnlijk uit in de BIOS ofzo.

Vanavond ga ik even bij een maatje langs die bij een ICT bedrijf werkt, misschien dat die iets ziet wat ik over het hoofd heb gezien.

Zodra ik de oorzaak weet, laat ik het sowieso hier weten, mochten anderen in de toekomst een dergelijk probleem hebben/krijgen.

@ pythagorasABC

Ik heb op het moment zo even geen onderdelen bij de hand die ik hier tijdelijk voor kan gebruiken om het e.e.a te vervangen.
Heb namelijk een vrij recent systeem, daarom kan dat maatje van mij mogelijk wel even het e.e.a. even switchen om het te testen.

Tot zover in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 11:00
Waarschijnlijk bedoelt TS de E-atx uitbreiding van een atx stekker. dat is idd een vier pins stekker welke in het verlengde van de atx aansluiting zit.

http://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html

als ik op deze pagina atx v1 vergelijk met atx v2, dan zouden die vier extra pinnetjes
12V,5V,3.3V en gnd moeten zijn.
kijk alleen eens naar de 12v2DC stekker die meteen onder de atxv2 stekker zit.
Deze lijkt mij ook precies te passen, en deze is 12V, 12V, gnd, gnd.

thuis dus even goed kijken wat je er nou in gedaan hebt. best kans dat je de 12v meteen aan de gnd hebt zitten nu.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
verwarring tussen de P4 connector (2x 12, en 2x GND) en de 'uitbreiding' van de ATX stekker (van 20 naar 24 pins) is eigenlijk niet mogelijk, omdat er in de isolatie van de pins een vormverschil zit.

tenzij je heel lomp doordrukt krijg je dit dus niet in elkaar (iig de P4 kabel niet op de 4 extra ATX connectors.

Eerste stap is om alles los te gooien (power aansluitingen) behalve de 20 pins ATX stekker.
dan nog eens proberen; goed luisteren of de voeding "iets" doet

check ook of je jumper aansluitingen van de bedieningsknoppen en ledjes nog goed vast zitten.

Petrolhead en draadjesnerd

• xoniq
@ Fiander,

Het is zo'n stekker als die 12V2 DC Connector die ik ook moest in pluggen.
Echter kan deze maar op 1 manier geplaatst worden.
Als je op de afbeelding op die site kijkt, zie je 2 puntjes uitsteken op die stekker, die vallen onder die traditionele ATX stekker.
Zodat die 4-pins er nooit uit kan gaan zonder die brede ATX stekker te verwijderen.
Want die heeft namelijk een bepaalde 'richel' die precies in die pootjes valt.
Dus het is onmogelijk om die 4-pins stekker verkeert te plaatsen.
Hoe je em ook draait, dan past 1 van de 2 stekker niet meer.

Dus daar kan het probleem niet liggen lijkt me..

@ antiekeradio,

Zoals hierboven aangegeven, kan die 4-pins stekker inderdaad maar op 1 manier aangesloten worden.
Ik zal vanavond eens de hele PC opnieuw opbouwen deeltje voor deeltje.
Als ik de videokaart eruit laat, dan zouden on-board DVI en VGA toch gewoon moeten werken?

Ik kan allicht ook eens een andere voeding testen.
Maar er is niks vreemds te vinden, afgezien van een knipperende LED in 1 van mijn fans. (Heb er al een paar maanden een stuk of 6 12mm fans in zitten met LED verlichting.

[ Voor 30% gewijzigd door xoniq op 07-10-2009 12:28 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 16:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je de PC start, start ie dan voor de rest gewoon door?
Als ie niet doorstart, gaan de ventilatoren allemaal draaien? Blijven ze draaien? Gaat de PC weer uit na een tijdje?
jvsjmedia.nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:24:

Als ik de videokaart eruit laat, dan zouden on-board DVI en VGA toch gewoon moeten werken?
Dat betwijfel ik als je onboard uit hebt gezet in je BIOS. Een BIOS/CMOS reset (jumpertje meestal) zou dat wel kunnen verhelpen trouwens.

[ Voor 50% gewijzigd door Pathogen op 07-10-2009 12:31 ]

• xoniq
Thrackan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:29:
Als je de PC start, start ie dan voor de rest gewoon door?
Als ie niet doorstart, gaan de ventilatoren allemaal draaien? Blijven ze draaien? Gaat de PC weer uit na een tijdje?

[...]

Dat betwijfel ik als je onboard uit hebt gezet in je BIOS. Een BIOS/CMOS reset (jumpertje meestal) zou dat wel kunnen verhelpen trouwens.
De PC gaat niet opeens weer uit ofzo, hij blijft gewoon draaien, geen idee wat ie doet aangezien ik geen beeld kan krijgen. (Zowel geprobeerd op mijn videokaart via DVI als on-board via DVI en VGA.

Alle ventilatoren gaan prima draaien, ook van videokaart en processor koeler etc.
Alles blijft ook gewoon draaien.

Op mijn moederbord zitten ook 3 vierkante knoppen onder elkaar.

- Één met Power symbool waarmee ik de PC kan opstarten
- Één met 'RESET'
- En de 3e is om de BIOS met 1 druk op de knop de resetten. (CMOS RESET)

Voorbeeld hiervan vind je op de volgende afbeelding:

http://www.pcshoptalk.com/staff/stefan_m/lover/13.jpg
http://www.pcshoptalk.com/staff/stefan_m/lover/14.jpg

(Alleen zit bij mij er nog een CMOS RESET bij)
En die 3 knoppen lichten ook gewoon netjes op.

(Wanneer de voeding aanstaat, maar de PC niet, brand alleen die power knop, zodra ik die dan indruk, gaat de PC aan, en gaat de RESET knop oplichten zodat deze actief is en ingedrukt kan worden.)

Dus er is weinig vreemds te ondervinden aan het gedrag van de PC.

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08-2025
Je PC blijft gewoon aan? maar je hebt geen beeld??

Ik heb dit ook eens gehad, maar toen was mijn MoBo dood. misschien is het dat?

• xoniq
robertvansloten schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:50:

Dat zou kunnen, maar het lijkt me een beetje te direct om gelijk er vanuit te gaan dat m'n moederbord nou echo 'dood' is.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

jvsjmedia.nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:54:
[...]

Dat zou kunnen, maar het lijkt me een beetje te direct om gelijk er vanuit te gaan dat m'n moederbord nou echo 'dood' is.
Ook geen idee of ie doorstart richting Windows? Geen Windows welkomstgeluidje?

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 11:39
robertvansloten schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:50:

Dit was 3 maanden geleden ook het geval bij mijn vriendins PC.
Hij ging aan als je hem aandrukte, maar de lampjes van power brande niet en er was geen beeld. Bij een druk op de powerknop deed hij ook niks, terwijl hij dan normaal afsloot. De knop lang inhouden hielp ook niet.
Moederbord vervangen en alles werkte weer.

@ jvsjmedia.nl

Je kan altijd het moederbord vervangen. Als dit niet het probleem was, breng je hem terug naar de winkel en krijg je je geld terug (als je het binnen 14 dagen doet althans) :)

Verwijderd

Is dit de eerste keer recent dat je je pc verplaatst / uit elkaar haalt? Had onlangs hetzelfde probleem; pc verplaatst en schoongemaakt en daarna geen beeld meer. Bleek dat de bios bleef hangen en wachten op user input. Ik kon F3 drukken om standaard values in bios te herstellen (dit kon ik dus niet zien maar dat herinnerde ik me).
Dit probleem heb ik dus elke keer als ik mijn pc "ontkabel". Als ik F3 druk reboot de pc ook en daarna gaat het beeld weer aan en werkt het als vanouds. Misschien kan je dus wat toetsen proberen om een eventueel biosprobleem op te lossen.

• xoniq
Vanavond ging ik naar een computer winkel waar een maatje van me aan het werk was, die keek ff naar mijn PC.
Die had even gekeken in mijn kast, sloot voor de zekerheid ff monitor en toetsenbord enz. aan.
En well be damned, dat ding startte gewoon op.
Waarschijnlijk was het dus toch iets van vocht uit de compressor, wat dus opgelost is afgelopen nacht omdat de PC in een zeer droge ruimte staat.

Echter stinkt mijn PC nog wel naar het welbekende doorbrand luchtje.
Alleen wordt die lucht nu wel steeds minder. Gister met die stof in de machine was het echt erg, en stonk het hele huis ernaar.
Nu begint het af te nemen, dus denk dat er nog een beetje stof in de voeding zit.

Probleem is dus tot zover opgelost, was naar mijn idee dus gewoon vocht.

(Dit bericht heb ik overigens ook op de desbetreffende PC getypt :*) )

Toch wil ik jullie allen alsnog bedanken voor jullie vlotte replies.
Dus: Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door xoniq op 07-10-2009 23:50 ]

• xoniq
Nog even een update tussendoor.

Eergister nacht keek ik een film via streamen vanaf mijn PC op me TV.
Op een gegeven moment stond mijn hele kamer blauw van de rook.
(Had ik pas door toen ik ineens pijn in me ogen kreeg ervan)

Gelijk stekker uit het stopcontact getrokken, en de rook laten wegtrekken met het raam open.
Gistermiddag maar even wezen kijken, dacht eerst dat het mijn videokaart was.
Die eruit gehaald.
Vervolgens geprobeerd te starten met gewoon on-board HDMI aangesloten op mijn monitor.
De PC startte gewoon enz, maar na een poosje sloeg ie uit.
Als ik kort daarna nogmaals probeerde, ging ie vrijwel direct uit.
Toen ben ik wezen kijken bij de processor.
Koeler eraf, nieuwe koel pasta op de processor, koeler er weer op, weer hetzelfde probleem.
Toen maar eens een andere voeding geprobeerd, en ja hoor, PC bleef netjes draaien.
(20 minuten laten draaien kijken of het goed bleef gaan)

Dus 'oude' voeding geopend, zaten er stof bulten in ter grootte van een hamster, vast gesmolten tegen 1 van de spoelen. Probleem gevonden dus.
De boel schoonspuiten met een compressor heeft natuurlijk geen nut als er al dikke hopen in zitten die gewoon niet meer door de ventilatie roosters heen passen.

De leer voor mij:

Vaker de voeding schoon blazen met een busje perslucht, in plaats van 1x in het jaar, aangezien het dan al te ver opgehoopt kan zijn, waardoor de hele voeding opengemaakt moet worden.
Bovendien staat mijn PC direct naast een verwarming waar veel stof productie is.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

jvsjmedia.nl schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:19:
Nog even een update tussendoor.

Eergister nacht keek ik een film via streamen vanaf mijn PC op me TV.
Op een gegeven moment stond mijn hele kamer blauw van de rook.
(Had ik pas door toen ik ineens pijn in me ogen kreeg ervan)

Gelijk stekker uit het stopcontact getrokken, en de rook laten wegtrekken met het raam open.
Gistermiddag maar even wezen kijken, dacht eerst dat het mijn videokaart was.
Die eruit gehaald.
Vervolgens geprobeerd te starten met gewoon on-board HDMI aangesloten op mijn monitor.
De PC startte gewoon enz, maar na een poosje sloeg ie uit.
Als ik kort daarna nogmaals probeerde, ging ie vrijwel direct uit.
Toen ben ik wezen kijken bij de processor.
Koeler eraf, nieuwe koel pasta op de processor, koeler er weer op, weer hetzelfde probleem.
Toen maar eens een andere voeding geprobeerd, en ja hoor, PC bleef netjes draaien.
(20 minuten laten draaien kijken of het goed bleef gaan)

Dus 'oude' voeding geopend, zaten er stof bulten in ter grootte van een hamster, vast gesmolten tegen 1 van de spoelen. Probleem gevonden dus.
De boel schoonspuiten met een compressor heeft natuurlijk geen nut als er al dikke hopen in zitten die gewoon niet meer door de ventilatie roosters heen passen.

De leer voor mij:

Vaker de voeding schoon blazen met een busje perslucht, in plaats van 1x in het jaar, aangezien het dan al te ver opgehoopt kan zijn, waardoor de hele voeding opengemaakt moet worden.
Bovendien staat mijn PC direct naast een verwarming waar veel stof productie is.
Tip: zorg voor stoffilters bij je intake fans, dan loopt er hooguit een fannetje vast als je te lang niet schoonmaakt.
Pagina: 1