Toon posts:

Pic-programmer

Pagina: 1
Acties:

• suge2000
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02-03-2016
Als kennismaking met pic's ben ik momenteel bezig met dit schema over te zetten in Eagle.
Momenteel ben ik tot hier gekomen:

Heeft er iemand nog opmerkingen / suggesties voor deze print?

Hier kan je ze downloaden in Eagle-formaat.

Aangezien dat dit een eerste kennismaking is met Eagle, ben ik er zeker van dat het voor verbetering vatbaar is... ;)

In blijde verwachting

• RetepV
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-05-2018

RetepV

ALLES valt te repareren

Well, je onderdelen kunnen een stuk dichter bij elkaar geplaatst worden. Scheelt weer cm's in de grootte van je PCB :).

Macbook Pro

• RetepV
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-05-2018

RetepV

ALLES valt te repareren

Oh ja. Zorg ook dat elk spoortje begint bij een onderdeel en eindigt bij een onderdeel. Niet spoortjes halverwege andere spoortjes oppakken.

Zoals bijvoorbeeld dat spoort rechts aan C7. Die kan beter naar het pad van D7 en niet naar halverwege dat printspoortje.

Ook van D6 naar R4 is een beetje raar. Waarom niet gewoon met een hoekje omhoog direkt naar de pad van R4?

Voor D1 geldt hetzelfde. Hup naar de pad van R7, niet zo halverwege een spoortje. :)

En ik zie er nog veel meer. Altijd beginnen op een pad en eindigen op een pad, zelfs als je daar een omweg voor moet maken. De lengte van het spoortje maakt niets uit voor de werking, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Dat soort spoortje-op-spoortje kan problemen opleveren bij het etsen.

Macbook Pro

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
- R3 is in het oorspronkelijke schema een potmeter ipv een normaal weerstandje.
- C1 Is een electrolytische condensator, zoéén met een plus en min kant.
- De footprint van je diodes D6 en D7 is te groot

Ga je dit etsen?, want dit schema is zonder veel moetje op een stukje gaatjes print met DB-9 connector te zetten. Zoiets wordt het dan (rode lijnen zijn draadbrug)

Ik heb dit ontwerp tussen mijn oude bestanden gevonden. Als ik het goed heb zat er nog een fout in, (ik weet ook niet of dit ontwerp af is) maar het idee moet duidelijk zijn.

edit:
@ peterv
Ik voorkom meestal zoveel mogelijk dat er twee verbindingen aan 1 pad zitten. Als er iets misgaat met het etsen of als er een foutje in je schema zit, dan is het makkelijker te fixen.

[Voor 14% gewijzigd door Anthor op 06-10-2009 21:09]

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-12 17:02
Je baantjes zijn te dun, probeer ze zo breed te maken als de pads waar je ze op aansluit (voor zover je daar ruimte voor hebt). Ik zou ook je pad's nog eens herbekijken, als je dit zelf etst zal je de helft niet kunnen solderen (indien de gaten doorgemetalliseerd zijn lukt dat wel).
Waarom gebruik je geen massavlak (clearance groter als je zelf etst, heb je soldeermasker dan mag het wat nauwer)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• suge2000
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02-03-2016
Nog veel te leren dus. Het is de eerste keer dat ik met Eagle (of ander gelijkaardig) programma werk. Dikte van de banen instellen ed moet ik nog allemaal een beetje uitzoeken. Opnieuw proberen...

In blijde verwachting

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02:47

Sprite_tm

Semi-Chinees

RetepV schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:58:
Oh ja. Zorg ook dat elk spoortje begint bij een onderdeel en eindigt bij een onderdeel. Niet spoortjes halverwege andere spoortjes oppakken.
...
Als ik vragen mag: Wat is de logica daarachter?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ZaPPZion
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-11 16:20
Volgens mij is de logica daar achter dat je als je met oscillerende signalen te maken hebt, je op deze manier rare dingen kunt krijgen ? Weet ik niet zeker, maar toen ik een D klasse versterker moest maken bij electrotechniek moest er ook zo netjes mogelijk een ground in het midden zijn en zo.

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:34
In je schema zijn pootje 5, 6, 7, 8 en 9 van IC1 aan elkaar verbonden en aan de massa gelegd. Op je print zijn 5, 6 en 7 niet aan de masse gelegd, maar aan het zelfde spoor als waar 12 en 16 aan zitten. Klopt je schema niet? Of klopt je PCB niet?

Naast wat hier boven allemaal al gezegd is, heeft het mijn voorkeur om altijd te voorkomen dat je met sporen tussen de pads van IC's door gaat (zoals tussen pootje 13 en 14 van IC1). Het hangt erg af van de kwaliteit van de etsmachine en de grote van je sporen en pads, maar als het een zelfbak PCB is, is het wel een punt waarbij het snel mis kan gaan.

• bassie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
Waarom maak je niet een pickit2 clone oid? Ik zie vaak zat problemen met die zelf ontworpen dingen. Een pickit ondersteund ook veel meer pics, en werkt met icsp.

[Voor 23% gewijzigd door bassie op 07-10-2009 13:43]

• joesoef
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-03-2018
Als het gaat om printjes etsen, bewaar het voor je eerste pic-schakeling. Koop gewoon zo een dhz pakketje als de wisp of een pickit2 cloon. Alles kompleet, storingsvrij als je goed gesoldeerd hebt. Kwa geld lever je er niets op in als je een kant en klaar dhz pakketje koopt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee