Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 15:32
Op dit moment maak ik gebruik van Windows Vista Home Premium 32-bit versie. Dit werkt prima zonder problemen. Ook enige tijd geleden heb ik Windows 7 RC 32-bit geinstalleerd op mijn computer, naast Vista. Dus een dual boot situatie. Ook hier, totaal geen problemen en heeft prima gefunctioneerd.

Nu wil ik de Windows 7 RC 64-bit versie uit testen. Dus ik heb de partitie waar ik Windows 7 op heb staan, geformatteerd en de Vista MBR weer hersteld. Ook tot zo ver, geen gekke dingen aan de hand of gebeurt. Vista draait weer prima zonder dual boot situatie.

Dus nu heb ik een lege partitie ruimte over waar ik dus Windows 7 RC 64-bit op wil installeren en uitproberen.

Nu heb ik de installatie bestanden gebrand op DVD en als ik de computer boot met de DVD erin, krijg ik de volgende foutmelding:

00: NO emulation - System Type: 00
01: NO emulation - System Type: 00

Als ik de computer opnieuw opstart zonder Windows 7 64-bit DVD erin, start Vista zonder problemen op.

Ik heb geen flauw idee waarom deze melding tevoorschijn komt. Weet iemand dit wel?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

[google=windows 7 no emulation] al geprobeerd?

Je moet ook niet de installatiebestanden op een DVD branden, gewoon de .iso aanklikken en nero (of welk brandprogsel dan ook) z'n gang laten gaan.

Start je wel handmatig op vanaf de DVD om zo windows te gaan installeren?

[ Voor 16% gewijzigd door Wiethoofd op 06-10-2009 19:52 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:52:
[google=windows 7 no emulation] al geprobeerd?

Je moet ook niet de installatiebestanden op een DVD branden, gewoon de .iso aanklikken en nero (of welk brandprogsel dan ook) z'n gang laten gaan.

Start je wel handmatig op vanaf de DVD om zo windows te gaan installeren?
Het begint met een ISO bestand. Deze heb ik met Nero op een DVD gebrand. Ook als ik de DVD nu uitlees, dan zie ik gewoon de setup.exe en allemaal mapjes met bestanden erin. Dus het branden moet goed gegaan zijn.

En ja, het eerste wat in de boot priority staat is de CD-ROM drive. Heb ook al geprobeerd handmatig de CD-ROM te selecteren voor boot selectie, maar heeft ook niet geholpen.

Zal nog even die Google pagina raadplegen, maar op Google heb ik al gezocht. Dat is altijd het eerste wat ik doe als ik dit soort problemen ondervind :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het kan ook gewoon zo zijn dat de .iso b0rked was, probeer eens met dezelfde DVD in een andere computer de install te starten, er wordt niets geïnstalleerd als jij dat niet wilt, dus moet prima te testen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:58:
Het kan ook gewoon zo zijn dat de .iso b0rked was, probeer eens met dezelfde DVD in een andere computer de install te starten, er wordt niets geïnstalleerd als jij dat niet wilt, dus moet prima te testen zijn.
Stom dat ik dat nog niet geprobeerd heb, maar heb de DVD zojuist in een andere computer gestopt en daar werkt de DVD wel zonder problemen. Windows 7 installatiescherm komt tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hoe heb je de vorige W7 install verwijderd? Heb je de partitie geformatteerd of gewoon de hele partitie verwijderd waardoor je unallocated space hebt?

Waar in het opstarten (van de install) krijg je die Emulation-error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:04:
Hoe heb je de vorige W7 install verwijderd? Heb je de partitie geformatteerd of gewoon de hele partitie verwijderd waardoor je unallocated space hebt?

Waar in het opstarten (van de install) krijg je die Emulation-error?
Partitie geformatteerd door naar Schijfbeheer te gaan. Heb de partitie dus niet verwijderd :).

En je krijgt de Emulation error zodra de boot info verdwijnt en je de CD-ROM hoort spinnen en dan boem, foutmelding. Je krijgt de mogelijkheid om voor optie 1 of 2 te gaan. De opties bestaan uit de bovenstaande foutmeldingen. Beiden opties werken niet. Als je de optie veld leeg houd en je drukt op enter, dan start Vista enige seconden later op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet echt een oplossing, maar een workaround:
Probeer het eens vanaf een usb-stick te installeren? (als je ergens een 4gb+ usb-stick hebt liggen)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou nogmaals de MBR van Vista kunnen herstellen en ook via vista de partitie te verwijderen van de vorige W7 install en kijken hoe ver je dan komt.

Evt eerst met je 32bits DVD weer een install proberen te starten zou op dit moment dezelfde op moeten leveren als de x64 install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:12:
Je zou nogmaals de MBR van Vista kunnen herstellen en ook via vista de partitie te verwijderen van de vorige W7 install en kijken hoe ver je dan komt.

Evt eerst met je 32bits DVD weer een install proberen te starten zou op dit moment dezelfde op moeten leveren als de x64 install.
Heb de MBR nogmaals hersteld en de partitie verwijderd en daarna weer geprobeerd te installeren, maar foutmelding blijft komen.

Dan met de 32-bits versie van Vista opgestart en dit ging zonder problemen. Als ik wil, kan ik het installeren op een andere partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik bedoel met de install DVD van je W7 32-bit hetzelfde proberen als met je 64-bits DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
anandus schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:11:
Niet echt een oplossing, maar een workaround:
Probeer het eens vanaf een usb-stick te installeren? (als je ergens een 4gb+ usb-stick hebt liggen)
Dat is misschien een goed idee! Alleen hoe krijg ik de bestanden die in de ISO staan, op de USB? Want ik neem aan dat de USB ook bootable moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:35:
Ik bedoel met de install DVD van je W7 32-bit hetzelfde proberen als met je 64-bits DVD.
Ga ik even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moumentai schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:41:
[...]

Dat is misschien een goed idee! Alleen hoe krijg ik de bestanden die in de ISO staan, op de USB? Want ik neem aan dat de USB ook bootable moet zijn?
Eitje.
(Persoonlijk ervaar ik installeren van USB overigens ook als sneller van DVD).

Als je het daarna wel kan installeren is je DVD het probleem.
Als je het niet kan is er iets anders aan de hand :)

Edit:
Oh, ik weet niet of je met een Vista 64bit de juiste bootsect hebt, nu ik erover nadenk :s

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 06-10-2009 20:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:35:
Sorry voor de late reactie, maar de DVD van W7 32-bit start prima op. De W7 opstartscherm komt zonder problemen naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
anandus schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:43:
[...]
Eitje.
(Persoonlijk ervaar ik installeren van USB overigens ook als sneller van DVD).

Als je het daarna wel kan installeren is je DVD het probleem.
Als je het niet kan is er iets anders aan de hand :)

Edit:
Oh, ik weet niet of je met een Vista 64bit de juiste bootsect hebt, nu ik erover nadenk :s
Heb uiteindelijk toch maar jouw idee geprobeerd met de USB stick. En dat is gelukt! Met xcopy de bestanden van de 64-bit Windows 7 op USB stick gezet en dan de computer opgestart met USB stick. Installatie van Windows 7 64-bit verliep vlot en zonder problemen. Heb nu een dual boot draaien met Vista Home Premium 32-bit en Windows 7 64-bit.

Heel erg bedankt voor jullie snelle en goede hulp! Al blijf ik het vreemd vinden waarom de CD-ROM deze foutmelding geeft. Maar goed, het probleem is opgelost doormiddel van een workaround. Wat mij betreft, prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik ben blij dat het werkt, maar dit is geen foutmelding:
Dit is de melding dat het BIOS van optisch medium boot, en dat er geen emulatie nodig was voor de boot (een optisch medium kan namelijk een harde schijf of diskette emuleren, zodat je een bijv een floppy-image op een bootable cd kunt branden).
Als hij daarna niet verder komt gaat er iets anders fout. Maar bij een succesvolle boot van optisch medium zie je dit ook even staan.

[ Voor 16% gewijzigd door BèR op 07-10-2009 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moumentai
BèR schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:26:
Ik ben blij dat het werkt, maar dit is geen foutmelding:
Dit is de melding dat het BIOS van optisch medium boot, en dat er geen emulatie nodig was voor de boot (een optisch medium kan namelijk een harde schijf of diskette emuleren, zodat je een bijv een floppy-image op een bootable cd kunt branden).
Als hij daarna niet verder komt gaat er iets anders fout. Maar bij een succesvolle boot van optisch medium zie je dit ook even staan.
Dan blijft het toch vreemd dat het alleen bij de 64-bit W7 gebeurt. Heb al andere boot Windows DVD's uitgetest en die werken zonder problemen. Enige verklaring zou dan moeten liggen aan de DVD, maar ook daar ligt het niet aan, gezien de DVD op een andere computer wel zonder problemen boot. Waarschijnlijk staat er dan toch iets op de boot DVD dat mijn computer niet leuk vind.
Pagina: 1