Toon posts:

El cheapo netwerkkaart uit het jaar 0 probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo fellowtweakers en wanabee tweakers,

Ik zit met een probleempje, en nee, het is geen maandelijks terugkerend probleempje. Daarvoor moet je bij het andere geslacht zijn. Het is een probleem met ons thuisnetwerkje. Had je niet verwacht he?

NIW, er staan hier dus 3 computers en een linux slackware servertje die de verbinding shared, en tot voorkort werkte deze combinatie uitstekend. Tot voorkort jah...

Ik heb eergisteren mijn eigen pc'tje, (zie sig) met win2k en win98 dualboot geformateert zodat ie wat makkelijker geherpatitioneerd kon worden. Na een hoop gedoe is dit gelukkig gelukt, en onder win2k kreeg ik uiteindelijk mijn netwerk en internetverbinding aan de praat. Hiervoor heb ik met de bijgeleverde diskette van de netwerkkaart plug&play aan moeten zetten van de netwerkkaart, want hij kon hem niet vinden. Als ik hem handmatig toevoegde ging dat wel, maar werkte ie gewoon niet. Ook niet bij de juiste irq en memorysettings. Maar het werkte dus....

Toen ging ik aan win98 beginnen. Hier kon hij een zooi drivers niet vinden van ide en pci gevallen ofzo. Dit had ik al eerder gehad, dus ik wist dat dit met de bijgeleverde driver cd (met die leuke kleurtjes die bij veel pc's geleverd wordt) het probleem op kon lossen. Na een paar blauwe schermen was dit dan ook gelukt.

Maar toen deed me netwerkkaart het niet meer. Ik dus weer naar dos met die diskette, blijkt IRQ3 ineens bezet te zijn. Dus werd het irq7. No problemo. Maar in win98 herkende ie dus met netwerkkaart wel, maar onder irq9 ipv 7. Dat is dus zwaaaar klote, want het werkte niet meer. Onder win2k hetzelfde probleem. Doordat plug&play ingeschakeld stond, kon ik de irq settings ook niet handmatig aanpassen. Maar wanneer ik plug en play weer aan zet, kan dit wel maar werkt het gewoonweg niet. Win2k zegt dan dat ie het stukkie hardware niet kon starten. En win98 geeft helemaal gee melding.

Ik ben nu een beetje desperate aan het worden, wat kan ik nog meer doen? PLEASE HELP ME!

oja, btw, me netwerkkaart is een (toentertijd NIET) el cheapo 10 mbit/s netwerkkaartje van SMC, de 8416 dacht ik. Win95 wordt net ondersteund, in het jaar dat win95 uitkwam heb ik dit ding ook gekocht ;).

Dus nogmaals:
HELP!

laterz,
Frank, die nu vanaf z'n broer's notebookje zit te typen :(.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt wel of jullie me niet mogen :(

Of heb ik zo een moeilijk probleem? :)

huppa, sta weer bovenaan in het lijstje...tis niet netjes, maar niet kunnen netwerken en internetten is wel een heel erg extreem geval. Moet toch tweakotine binnen krijgen....

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

UUUUUUUUHHHHHHHH wat een vragen allemaal als je een dikke kater hebt van het stappen. Maarre is het niet simpeler gewoon ff een ander kaartje er in te drukken ? Heb nog wel een trustje liggen voor 35 piekjes die het onder 98 en 2K wel doet !

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

"Flash" ff een nieuw adress in die kaart

www.driverguide.com

http://www3.ncr.com/support/pc/pcdesc/library/ethernet.shtml

http://www3.ncr.com/support/pc/pcfiles/Networking_Software/ETHERNET/GEZ121.EXE

Loer daar eens, en probeer wat utils uit.
Veel succes, en laat ons ff weten wat er nog van gekomen is :)

met papier mache kun je alles maken!!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lang verhaal :z

Volgens mij kun je beter voor 3 tientjes een nieuw kaartje kopen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Overigens zou ik een SMC EtherEZ geen "el cheapo" kaartje noemen. De SMC Ultra chipset is naar mijn mening tenminste de gelijke van wat 3Com uitbrengt, en ik heb een paar honderd van die dingen en de voorgangers probleemloos mogen beheren, dus dat telt wel.
De meest recente drivers kun je volgens mijn instructies vinden in de draad van vandaag van _cje_. Dat een poging waard ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe netwerkkaart is natuurlijk een optie, maar ik had geen eens geld om te stappen gisteren. Dus wordt een lastige optie. Maar ik heb zo vaak problemen gehad met dat ding...gewoon irritant. In me vorige pc al en deze ook weer. Als tie eenmaal werkt dan blijft ie ook goed werken. Maar met formateren heb ik vaaaaak problemen gehad. Dus het kaartje is niet stuk ofzo, en een 'echte' tweaker gaat dan niet zomaar een nieuwe kopen, en zeker geen el cheapo tweaker ;).

Bedankt in ieder geval voor al die links met drivers, ik zal het es proberen en houdt jullie nog wel op de hoogte! ;).

Verwijderd

Topicstarter
hmmz..nog geen succes. Ik heb de irq van de netwerkkaart weer es terug gezet op 3 (waar hij het 2 dagen terug nog onder deed), toen deed me videokaart het niet goed meer. Die heeft 3 nu dus ingepikt. Maar waarom:?

Begin al te trillen...I need tweakotine!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Lekker lang verhaal.
Ik denk dat de kortste klap is, gewoon een nieuwe (iets duurder) kaartje te kopen.
Heb je niet erg veel geld, doe dan maar een Realtek. Heb je toch wat meer te besteden, dan zou ik een 3com kopen.
Deze 2 merken worden goed ondersteund door Windows enzo.
Oplossing?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

mensen, kom op!
'koop maar een nieuwe' ?!
Een beetje freak probeert alles uit en flikkert het niet meteen maar weg, zo van:
het zal toch wel niet gaan werken...

Ik zou je aan willen bevelen om als eerste te kijken of je het kaartje werkend kunt krijgen met gewoon win98SE erop. Haal al t overbodige spul uit je pc, dus je nic en je geluidskaart, modem, etc. haal je er allemaal uit. Als windows hierop stabiel draait ga je één voor één de andere kaartjes erin stoppen en installeren. Kans is groot dat dit beter wil. Ik neem aan dat dit een ISA netwerkkaartje is (correct me if I'm wrong), dus ik zou je aan willen bevelen om mbv je config tooltje op de driverdisk de kaart een IRQ te geven in de richting van 9 of 10. Hierna kun je in de bios dit interrupt meteen mooi even op 'legacy ISA' zetten, dan weet je in ieder geval dat je PCI kaarten etc. met hun tengels ervan af blijven onder Windows.....

Good luck!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 15:07 schreef MT het volgende:
mensen, kom op!
'koop maar een nieuwe' ?!
Een beetje freak probeert alles uit en flikkert het niet meteen maar weg, zo van:
het zal toch wel niet gaan werken...
Dat was mijn id ook ;). Het is tenslotte wel een stukkie cultuur dat ik al zo lang in me bezit heb, dat moet gewoon bewaard blijven :).
Ik zou je aan willen bevelen om als eerste te kijken of je het kaartje werkend kunt krijgen met gewoon win98SE erop. Haal al t overbodige spul uit je pc, dus je nic en je geluidskaart, modem, etc. haal je er allemaal uit. Als windows hierop stabiel draait ga je één voor één de andere kaartjes erin stoppen en installeren. Kans is groot dat dit beter wil.
Ik heb dus alle irq's geprobeerd, kon ze niet allemaal kiezen (heb verschillende versies van dat dos proggie geprobeerd, geen van allen lieten dat toe). Maar alleen IRQ11 zou moeten werken volgens het proggie. Windows 2000 is het daar niet mee eens (geeft niet aan met welk onderdeel het conflict is) en win98 zegt ook dat ie vrij is, maar het werkt gewoon niet. De onderdelen die met andere irq's conflicten hebben zijn:
-videokaart (IRQ 3)
-printer poort (IRQ 9)
-IDE adapter (CDrom werkt niet zonder)(IRQ 7)
-geluidskaart (IRQ 10)
Op die laatste na kan ik het er dus simpelweg niet uithalen. Ik zal de geluidskaart wel proberen als het strax nog niet lukt.
Ik neem aan dat dit een ISA netwerkkaartje is (correct me if I'm wrong),
you are right ;)
dus ik zou je aan willen bevelen om mbv je config tooltje op de driverdisk de kaart een IRQ te geven in de richting van 9 of 10. Hierna kun je in de bios dit interrupt meteen mooi even op 'legacy ISA' zetten, dan weet je in ieder geval dat je PCI kaarten etc. met hun tengels ervan af blijven onder Windows.....
Dat wordt dan IRQ 11 of 15 waarschijnlijk. Dat legacy ISA is een hele goeie, zal ik es proberen :). Laatste optie is dat ik de netwerkkaarten uit me vader's en mijn pc omdraai, misschien dat het toch aan dat ding ligt (zou wel toevallig zijn). Me vader heeft overigens ook een SMC, alleen dat met zowel coax als utp aansluiting, welk nummertje weet ik niet, maar wel tegelijk gekocht. Ik ga weer aan de slag...

Bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderd

Op zondag 04 maart 2001 18:07 schreef Frank83 het volgende:
-videokaart (IRQ 3)
Klinkt ook niet echt logisch moet ik zeggen... :?

Waar heb je je seriele porten op staan dan joh?

Verwijderd

Topicstarter
Logisch klinkt het niet nee, maar je kan nou eenmaal de boel niet veranderen onder windows :(.

Maar goed nieuws, ik heb hem nu dus aan de gang, behalve onder win2k. Win98 werkt nu perfect dankzij het bios trucje (mijn dank is eeuwig ;)). Maar win2k wil mijn netwerkkaart dus niet vinden, en handmatig erbij zetten werkt niet. Overigens heb ik ook de modem (56k, backup voor kaasema...) er uit moeten halen omdat ie anders 2 netwerkkaarten vond onder win98. Hij zag de modem als 2de netwerkkaart. NIW, win2k gebruik ik toch het meest om onder te werken en te internetten...dus ik zou graag nog wat oplossingen willen horen...bij voorbaat mijn grote dank :).

Verwijderd

Topicstarter
Nobody? :'(
Pagina: 1