• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hallo.

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat me processor eigenlijk veel te laag geklokt staat. Hij loopt op 2.33ghz standaard met de clock timing wat veranderd 2.5ghz. Tot nog toe geen last van gehad maar sinds de installatie van W7 toch wel wat.

Me specs:

Intel E8400 @3GhZ
Gigabyte GA-G31M-S2L
Sapphire 4850 512MB
320GB WD HD
Samsung 223B brander
Card Reader

Dit alles is aangesloten op een 450W voeding. Nou kan het ook dat me mobo de processor niet goed ondersteund dus dat hij dan lager klokt, kan dit?

Bedankt alvast 8)7

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Of je hebt Speedstep aan, waardoor ie terugklokt als de processorkracht niet nodig is. Heb je er écht last van of is de 'last' die je ervan hebt dat je ziet dat ie niet op volledige snelheid draait?

The devil is in the details.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Speedstep, dat was het woord waar ik naar zocht.

Ik heb er last van op beide manieren, natuurlijk wil ik me processor 100% werkend hebben, maar met sommige applicaties raak ik zo de 90-95% CPU load aan en wordt me pc super traag, dus als ik hem op 3GhZ laat draaien dan kan ik dat misschien verhelpen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Als het goed is ie klokt ie vanzelf naar 3GHz wanneer dat nodig is. Maar je kan proberen of het helpt als je 'm altijd op 3GHz laat draaien.

In Configuratiescherm moet je naar Energiebeheer » De schema-instellingen wijzigen » Geavanceerde energie-instellingen wijzigen » Energiebeheer voor processor openklappen » Minimale en maximale processorstatus allebei op 100% zetten, dan zou ie altijd op 3GHz moeten draaien.

The devil is in the details.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 01:15
Als je de exacte werking van Speedstep niet kent (de naam blijkbaar ook niet), moet je er maar eens wat over lezen. Dan kom je er vanzelf achter dat er maar weinig redenen zijn om iets als speedstep uit te zetten. Dus laat het lekker aan staan.

Vertragingen zullen eerder hard disk related zijn, gok ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Noel op 06-10-2009 18:37 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Heb eventjes gekeken bij Energiebeheer en kan alleen het scheme niet op high performance zetten, maar dat zal weinig uitmaken nog dan.

Het probleem is dat hij in de bios ook aangeeft dat hij maar 2.33GhZ loopt, wordt Speedstep dan al geactiveerd?
Pagina: 1