Voeding 450 watt voor ATI 4850 voldoende ?

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views

• Axelreno
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik krijg van een computershop de volgende reactie op mijn email over de benodigde voeding voor een systeem met een Club 3d 4850 videokaart:

De OCZ Voeding StealthXStream 400W (010074) heb ik verwijderd, maar de Cooler Master Voeding eXtreme Power 460W heb ik nog niet toegevoegd om de volgende reden;

Het minimale wattage van 450W voor de VGA kaart is wat de kaart nodig heeft op het moment dat u de kaart maximaal gebruikt.
In dat geval blijft er nog maar 10Watt over voor de rest van het systeem, wat extreem weinig is.

Ik wil u daarom aanraden om voor minimaal een 650W te gaan.

Is dit correct, lijkt me namelijk erg veel dat een videokaart 450 watt trekt (het is toch geen wasmachine ??).

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Dit is grote onzin. Het maximale verbruik van een HD4850 ligt rond de 110 watt, en met een goede 450W voeding heb je meer dan genoeg power over voor de rest van je systeem.

Ik draai zelf superstabiel met een 430 W Seasonic (HD4850 Vapor-X met een C2D E8400).

[ Voor 17% gewijzigd door Daaaaf op 06-10-2009 16:05 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

450 W is wat er op de doos van de fabrikant van de videokaart staat, en geldt voor opname van gehele systeem.

voor de 4850 wordt meestal een degelijke voeding van 450-550 W vereist
ATI Radeon HD 4850 System Requirements
450 Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (550 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)

Radeon HD 4870 System Requirements
500 Watt or greater power supply with two 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
Dus voor een single 4850 moet 450 genoeg zijn!

[ Voor 52% gewijzigd door 0scar op 06-10-2009 16:08 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

Onzin wat die shop zegt. Die kaart trekt echt geen 450W, maar is de aanbevolen hoeveelheid voor het hele systeem.

Mijn systeem draait op een Corsair 450W en heeft 3 HD's, een Phenom 9500 en een Ati 3850 en dat draait prima. Ik zou dus als ik jou was gewoon die 460W voeding nemen

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Als je informatie over de rest van je systeem hebt, en gedetailleerde informatie over de voeding (type, wattage, amperes op 12V lijn), dan kun je die vraag ook hier stellen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 23

[ Voor 21% gewijzigd door karstjan op 06-10-2009 16:24 ]

Verwijderd

Wat die shop zegt is onzin.

Ik draai een Core2Duo E8400 @ 3.6Ghz met HD4890, 2 HD's en 4GB RAM op een 450W voeding (wel kwaliteitsvoeding van coolermaster).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Mee eens, bangmakerij/geldklopperij van die webshop. Als een voeding maximaal 450W kan afgeven, en een efficientie label heeft in de lijn van 80% over het hele spectrum, moet dat RUIM lukken. Zoals eerder aangegeven, trekt een 4850 HOOGUIT (het schommelt nogal) 110W, afhankelijk van de rest van je systeem, en of je overklokt of niet, zitten de meeste consumenten CPU's van nu tussen de 65 en 130W (architectuur, productieproces, snelheid, en aantal cores afhankelijk), de meeste moederbordjes zullen inclusief RAM zo'n 40-50W trekken, en per harddisk kun je zo'n ~15W >PIEK< belasting aftrekken (tijdens spinup). Al met al heb je het dan over een worst case scenario van rond de 300W, en met een 80% efficiëncy, heb je het dan over 375W. Daar de meeste B-merk voedingen zelden tot nooit die 80% halen, geeft ATI aan dat 450W als veilige marge moet worden genomen, en dan gaan ze uit van zo'n 60% efficiëncy, zoals Sweex voedingen het leveren.

In andere woorden: een 450W a-merk voeding die je hebt vanaf zo'n €60, kom je een heel eind mee. Zeker als je er op let dat hij zo'n 80-silver keurmerk heeft. Om het nog leuker te maken: persoonlijk had ik het nog wel aangedurft met die 400W OCZ voeding, zeker als ik een mid-range CPU had gekocht met een TDP van 65W (wat dus een piekbelasting is).

Verwijderd

Umbrah schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:27:
Mee eens, bangmakerij/geldklopperij van die webshop. Als een voeding maximaal 450W kan afgeven, en een efficientie label heeft in de lijn van 80% over het hele spectrum, moet dat RUIM lukken. Zoals eerder aangegeven, trekt een 4850 HOOGUIT (het schommelt nogal) 110W, afhankelijk van de rest van je systeem, en of je overklokt of niet, zitten de meeste consumenten CPU's van nu tussen de 65 en 130W (architectuur, productieproces, snelheid, en aantal cores afhankelijk), de meeste moederbordjes zullen inclusief RAM zo'n 40-50W trekken, en per harddisk kun je zo'n ~15W >PIEK< belasting aftrekken (tijdens spinup). Al met al heb je het dan over een worst case scenario van rond de 300W, en met een 80% efficiëncy, heb je het dan over 375W. Daar de meeste B-merk voedingen zelden tot nooit die 80% halen, geeft ATI aan dat 450W als veilige marge moet worden genomen, en dan gaan ze uit van zo'n 60% efficiëncy, zoals Sweex voedingen het leveren.

In andere woorden: een 450W a-merk voeding die je hebt vanaf zo'n €60, kom je een heel eind mee. Zeker als je er op let dat hij zo'n 80-silver keurmerk heeft. Om het nog leuker te maken: persoonlijk had ik het nog wel aangedurft met die 400W OCZ voeding, zeker als ik een mid-range CPU had gekocht met een TDP van 65W (wat dus een piekbelasting is).
TDP =! verbruik. TDP is slechts een indicatie hoeveel watt aan hitte de koeler moet kunnen afvoeren.
quote: Wikipedia
The thermal design power (TDP), sometimes called thermal design point, represents the maximum amount of power the cooling system in a computer is required to dissipate
Wikipedia: Thermal design power

Verder heb je natuurlijk gewoon gelijk :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 23, dat topic is speciaal voor dit soort vragen bedoeld :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

M'n broertje heeft een 4850 met een voeding van 300watt, no problemo. Zolang je maar een A-merk hebt is er niks aan de hand.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie inderdaad Welke voeding heb ik nodig? Deel 23

Aangezien we het wiel niet op meerdere plekken opnieuw hoeven uit te vinden gaat het hier dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.