Energiezuinig ADSL modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:16
In mijn zoektocht naar een goede vervanger van de door mijn provider geleverde copperjet ADSL modem lukt het mij niet om een van mijn belangrijkste criteria te achterhalen, het energieverbruik bij het vergelijken van diverse merken modems.

Situatieschets:
Ik heb een routed subnet van mijn provider gekregen een /29 en daar ben ik erg blij mee. De modem die geleverd is lijkt de bottleneck van het netwerk. Met mijn vorige provider haalde ik veel hogere snelheden over dezelfde fysieke pots lijn. Daarbij is de copperjet vrij beperkt in het configureren en beveiligen. Achter het modem heb ik een goede hardware firewall in tranparent mode (Sonicewall TZ170) welke voldoende poorten heeft voor alle computers achter de firewall. Nu ben ik opzoek naar een goede vervanger van het copperjetje.

Eisen
- bridge functie
- snel
- energie zuinig
- zo min mogelijk functies (gezien de HW firewall erachter alles doet)

Wat mij opviel is dat geen enkele fabrikant het energie verbruik opgeeft in de specificaties. Hooguit de aansluitwaarde van de adapter bijvoorbeeld 12V 1.0 A (dat betekend als ik het goed heb max 12 Watt opgenomen vermogen) en dat zegt niets over het werkelijk gebruikte vermogen. Nu hangt het verbruik natuurlijk af van het (internet)gebruik. Ik zoek dus een modem met een laag opgenomen vermogen zowel onder load en idle. De copperjet verbruikt zo tussen de 8 en 11 Watt, op zich niet slecht maar opgeteld met de Sonicwall kom ik op zo'n 25 Watt continue verbruik. En het ADSL modem moet alleen maar een bridge functie doen, dus wireless en 5 switchpoorten zijn wat mij betreft overbodig.

Ik heb er eentje op het oog de draytek vigor 120, met aansluit waarde 9V en 1A (werkelijk verbruik onbekend) maar wellicht zijn er andere goede alternatieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:51
p=u x i : vermogen = spanning x ampere = 9volt x 1A= 9 Watt.ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het pure maximum. Meestal worden de voedingen een beetje "overgedimentioneerd" genomen, puur voor "reserve".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdamRobin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 17:16
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:41:
Dat is het pure maximum. Meestal worden de voedingen een beetje "overgedimentioneerd" genomen, puur voor "reserve".
Precies, en de fabrikanten geven zelfs deze informatie niet, laat staan het werkelijke verbruik. Tussen processors is het TDP een belangrijk vergelijkingspunt, harde schijven zoals de WD green en de energiezuinige schijven van Samsung wordt precies opgegeven wat het verbruik is. Evenzo voor NAS-sen. Bij TV's wordt ook precies opggegeven wat het gewone en standby verbruik is, Waarom nu niet bij ADSL modems? Dit ding staat het hele jaar aan, en dan is 10 watt verschil behoorlijk.

Verwijderd

Welke modem heb je uiteindelijk genomen? Zelf zoek ik ook een modem (ADSL2+) om te verbinden met een wlan router van Fonera. Na een tijdje zoeken ben ik uiteindelijk ook uitgekomen op Draytek Vigor 120. Andere modems van o.a. Sitecom hadden slechte reviews of hadden eigenlijk geen bridge functie...