Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2kNLsander
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 19:43
Goedendag allen,

Ik ben thuis bezig om mijn netwerk klaar te maken voor de toekomst. Nu wil ik alles wel bekabelt hebben omdat ik draadloos persoonlijk 3x niks vind. Echter is ons huis niet berekent op een hele mik met kabels die door een simpel pvc pijpje te loodsen, dus had ik het volgende in gedachte.

In de meterkast komt de SpeedTouch 780 (KPN Experia Box)
Dan loopt er een enkele cat6 ftp kabel door een pvc electra pijpje (±25m) naar boven.
Deze kabel wil ik eenmaal boven aangekomen aansluiten op de Netgear GS108 8-port.

Vanaf daar moet ik dan nog 2 kabels trekken (weer vanwege de grootte afstand en beperkte ruimte)
1x 15 meter welke wordt aangesloten op een Netgear GS105 5-port
1x 15 meter welke wordt aangesloten op een Netgear GS108 8-port

En vanaf de switch`s wordt alles dan weer aangesloten op de verschillende netwerk apparatuur.

Hieronder een simpele autocad afbeelding van hoe ik het ongeveer wil hebben.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.p2f.nl/tweakersklein.jpg
(op klik = grootte duidelijkere versie)

Alle kabels wil ik van cat6 ftp omdat samen lopen met diverse telefoon lijntje`s en af en toe en stroomkabel.
Ook liggen de kabels niet overal strak langs elkaar en draaien ze waarschijnlijk in de buisje`s ook om mekaar heen. Ze worden zelf gemaakt van een rol van 100M.

Nu heb ik dit aan iemand voorgelegd die zeg er verstand van te hebben, maar die zegt dat het zo niet gaat werken. En dan vraag ik om een oplossing en dan blijft het akelig stil.

Werkt dit echt niet? (zoals het zou moeten) Of heb ik hier een mooi snel netwerk ontworpen wat ook voor de toekomst klaar is. (glasvezel Almere) ??
Tips hoe het anders kan zijn ook van harte welkom.

PS het netwerk wat ik nu heb is cat5 en geknutseld met kroonsteentje`s 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gaat prima werken, veel beter is 't niet te bedenken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mits je het netjes volgens de regels aansluit is het geen enkel probleem om de draden langs elkaar te leggen
ook 220v heb je in praktijk geen last van

Zolang het mogelijk is om om extra cat 6 kabels mee te trekken naar boven zou ik dat ook doen.
de ptt kabel ook vervangen met cat 6 werkt net zo goed. en je kan hem eventueel later voor netwerk gebruiken

(zo heb ik ook 6* naar zolder liggen toch stiekem 4 gebruikt)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik zie niet in waarom dit niet zou werken.

Als jij zorgt dat je afstanden onder de afstandslimiet van UTP blijven (namelijk 100 meter tot de volgende versterker), zou er geen enkel probleem moeten zijn.
Houd er wel rekening mee dat als je je eind-switches flink belast, de switch in het midden dus in zijn eentje de volle belasting over zich heen krijgt. Zou geen probleem moeten zijn met alleen internetverkeer, aangezien de meeste internetlijntjes nog (ruim) onder de 100 mbit zitten, maar als daarnaast ook nog zwaar LAN-verkeer plaatsvindt kan dat vertragen.

Als je overigens bang bent voor interferentie van andere kabels in dezelfde goot (of andere stoorzenders for that matter), zou je in plaats van UTP kunnen kiezen voor FTP (Foiled Twisted Pair) of STP (Shielded Twisted Pair), maar die zijn duurder en lastiger om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2kNLsander
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 19:43
[b][message=32691244,noline]

(zo heb ik ook 6* naar zolder liggen toch stiekem 4 gebruikt)
Die snap ik even niet |:(

Waarom zou je een extra lijn trekken terwijl je bij dezelfde switch uitkomt?

en heb je voor een telefoonlijn niet andere plugje`s nodig :?

Voor de rest heb een cat6 stp kabel gekocht voor 65 euro dus ga ik het morgen maar allemaal in de praktijk brengen. bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Voor een telefoonlijn heb je inderdaad andere plugjes nodig, die heeft namelijk maar 1 paar. Een UTP kabel bevat 4 paar draden. Er is geen enkele belemmering om telefoonstekkers op een UTP kabel te zetten, zolang je maar aan beide kanten hetzelfde paar aansluit.

Wat betreft de extra draden, het kan nooit kwaad voorbereid te zijn op toekomstige uitbreidingen. Je weet immers maar nooit, en draden trekken is niet iets wat je wilt herhalen als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

p2kNLsander schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:51:
[...]

Die snap ik even niet |:(

Waarom zou je een extra lijn trekken terwijl je bij dezelfde switch uitkomt?

en heb je voor een telefoonlijn niet andere plugje`s nodig :?

Voor de rest heb een cat6 stp kabel gekocht voor 65 euro dus ga ik het morgen maar allemaal in de praktijk brengen. bedankt voor de feedback
ik zal je even een paar echte voorbeelden geven

http://support.3com.com/i...anagement/ug/trunking.htm
Afbeeldingslocatie: http://support.3com.com/infodeli/tools/switches/ss3/management/ug/trunk2.gif

stel je hebt om een of ander reden een 2e telefoonleiding nodig ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:56
Ik heb bij mij thuis 12 cat 5e kabels naar zolder toegelegt.Allen heb ik zowel beneden als boven patchpanelen zitten.Over die lijnen lopen bij mij data,telefonie en af en toe inbraakbeveiliging om dingen te testen vanuit mijn alarmcentrale.Dus meerdere kabels naar boven is wel praktisch en je hoeft geen kabel uit te splitsen,.
Pagina: 1