• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Sinds een maandje of 2 heb ik een nieuw systeem samengesteld.

Het gaat hier om een am3 systeem,

AM3 Phenom2 x4 955 processor
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum AMD Edition

De specificaties van dit geheugen zijn
600MHz DDR3
CL 7-7-7-24
AMD AM3 DDR3 Platforms Only
1.65Volts

Echter ik krijg dit geheugen met geen mogelijk op de gewenste 1600 snelheid.
Als ik ze instel op 1333, met bovenstaande snelheden, dan is er geen enkel probleem.

Zodra ik ze in de bios op 1600 zet, voltage omhoog gooi en de timings instel, dan kom ik niet meer in windows. Het systeem blifjt dan telkens hangen vlak voordat windows zou moeten booten (je ziet dus geen screen van windows)

Na een keer op 3x reboten is het gelukt om memtest 4.00 op te starten en deze gaf op de 1600 maar liefst 900.000 errors in 7,5 uur.

Inmiddels heb ik contact gehad met de winkel waar ik het geheugen gekocht heb. Echter hun uiteindelijke conclusie was dat de phenom2 niet met 1600mhz geheugen overweg kon..
Is dit echt zo? Waarom wordt er dan uberhaupt 1600 for AMD only verkocht?

Tevens heb ik de modules nog getest bij een vriend, op een MSI moederbord, 790FX chipset uit mijn hoofd. Maar ook hier wilde het systeem totaal niet meer booten van 1600mhz. Memtest gaf na 15 minuten ook al 20.000 erroren aan.

Waar ligt dit aan? Heb ik gewoon rot geheugen? Of is het inderdaad een bekend probleem dat de AMD phenom2 niet met DDR3 1600mhz geheugen kan werken..?

Verwijderd

Ik denk dat je geheugen gewoon gaar is. Heb je memtest al eens gedraaid met het geheugen op 1333 MHz?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

titelfixje, mhz is niets.

Probeer het eens met 1 dimm op 1600MHz of in singlechannel. Grote kans dat de geheugencontroller in de cpu er geen zin in heeft op deze snelheden.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
TERW_DAN schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:22:

Probeer het eens met 1 dimm op 1600MHz of in singlechannel. Grote kans dat de geheugencontroller in de cpu er geen zin in heeft op deze snelheden.
Maakt verder niet uit. Ik had ook problemen met mijn OCZ geheugen in het zelfde mobo en dezelfde proc.
Het voltage verhogen zorgde er al voor dat ik 4 errors kreeg in 8 uren ipv 300 in een half uur.
De clockspeed aanpassen veranderde daar niets aan.

Als de errors komen door foute instellingen, dan ben ik straks een hoop geld kwijt.
Heb mijn geheugen namelijk RMA gestuurd.

• Pittie
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:19:
Ik denk dat je geheugen gewoon gaar is. Heb je memtest al eens gedraaid met het geheugen op 1333 MHz?
Neej dit heb ik inderdaad ook nog gedaan, ga ik binnenkort ook eens proberen!
TERW_DAN schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:22:

Single channel heb ik inderdaad ook nog niet gedaan..
Als de CPU er geen in heeft, dan zou dit dus betekenen dat ik gewoon het geheugen niet op 1600MHz kan draaien? Of is mijn processor dan gaar?
michaelmou schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:39:
[...]

Maakt verder niet uit. Ik had ook problemen met mijn OCZ geheugen in het zelfde mobo en dezelfde proc.
Het voltage verhogen zorgde er al voor dat ik 4 errors kreeg in 8 uren ipv 300 in een half uur.
De clockspeed aanpassen veranderde daar niets aan.

Als de errors komen door foute instellingen, dan ben ik straks een hoop geld kwijt.
Heb mijn geheugen namelijk RMA gestuurd.
Ik ben eens benieuwd wat de uitslag van jou RMA gaat worden dan!
Ik hoop dat je dat nog wilt vermelden ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier heb ik iig geen probleem gehad om een AMD Phenom II X2 met 4GB DDR3 1600MHz CL8 Dual Channel te laten doen. Dat was echter wel een setje GeIL Value Dual Channel GV34GB1600C8DC, waar ik een iets hogere pet van op heb dan OCZ over het algemeen. Maar slecht wil ik OCZ ook zeker niet noemen.
Dat was trouwens met een Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

Weet je ook zeker dat je genoeg voltage op je geheugen hebt staan? Zet er eventueel eens 1.7V op. +0.05V kan geen kwaad. Mocht het op 1.65V echt niet lukken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Pittie
Ultraman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:34:
Hier heb ik iig geen probleem gehad om een AMD Phenom II X2 met 4GB DDR3 1600MHz CL8 Dual Channel te laten doen. Dat was echter wel een setje GeIL Value Dual Channel GV34GB1600C8DC, waar ik een iets hogere pet van op heb dan OCZ over het algemeen. Maar slecht wil ik OCZ ook zeker niet noemen.
Dat was trouwens met een Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

Weet je ook zeker dat je genoeg voltage op je geheugen hebt staan? Zet er eventueel eens 1.7V op. +0.05V kan geen kwaad. Mocht het op 1.65V echt niet lukken.
Voltage heb ik inderdaad ook al verhoogt, zelfs met 1,9 volt een poging gewaagt, maar helaas niets... nog steeds hetzelfde probleem.

Ik kan wrs wel op korte termijn mijn reepjes gaan proberen in een i5 systeem. Als ze hier ook errors in geven, dan ga ik er inderdaad vanuit dat het geheugen stuk is, en ga ik op zoek naar andere reepjes, misschien die geil reepjes inderdaad.

• Pittie
Nu heb ik vandaag wederom een setje 1600MHz aangeschaft.. Dit keer ben ik voor Geil geheugen gegaan. 4GB CL7 1600MHz

Ook hier precies hetzelfde probleem :(
Geen boot bij 1600MHZ, bij een voltage van 1,9 Volt leek het er even op dat ze zouden werken, maar toen kwam er bios recovery in beeld... Dat 2x achter elkaar en daarna niets meer.
Toen heb ik clear cmos moeten doen eer het systeem weer bootte..

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Heb zelf ook een Phenom II x4 955. Volgens mij stond bij de specs dat de ingebouwde geheugencontroller maar tot 1333mhz ondersteund.

Quote van de AMD website
Type of Memory Supported:
Support for unregistered DIMMs up to PC2 8500(DDR2-1066MHz) and PC3 10600 (DDR3-1333MHz) – AM3 only
Bron: http://www.amd.com/us/pro...el-number-comparison.aspx (bijna onderaan de pagina)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bramos schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:19:
Heb zelf ook een Phenom II x4 955. Volgens mij stond bij de specs dat de ingebouwde geheugencontroller maar tot 1333mhz ondersteund.

Quote van de AMD website

[...]

Bron: http://www.amd.com/us/pro...el-number-comparison.aspx (bijna onderaan de pagina)
Officieel heb je inderdaad gelijk. Maar ik heb alle drie de AM3 Phenom configuraties die ik hier heb gehad uitgerust met Geil 1600MHz CL8 DDR3 RAM en dat werkte keer op keer, met de noot dat dat wel nieuwe 785G borden waren

@TS: Helpt het losser zetten van de timings nog wat? CL8 bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 17-10-2009 15:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Pittie
Ultraman schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:11:
[...]

Officieel heb je inderdaad gelijk. Maar ik heb alle drie de AM3 Phenom configuraties die ik hier heb gehad uitgerust met Geil 1600MHz CL8 DDR3 RAM en dat werkte keer op keer, met de noot dat dat wel nieuwe 785G borden waren

@TS: Helpt het losser zetten van de timings nog wat? CL8 bijv.
Ook dat heb ik geprobeerd, de timings zelfs op CL9 gezet en toen het voltage op 1.9Volt
Dat terwijl de Geil reepjes maar 1,6 nodig zouden hebben.

Op dat moment startte dus wel de bios door, echter op het moment dat windows zou moeten laden ging het mobo auto-recoveren, een reboot en het zelfde verhaal.

Na 2x keer te hebben ge-auto-recoverd vond mijn moederbord het mooi geweest en deed deze niets behalve vastlopen na het postscreen..
Na een clr_cmos ging het wel weer goed. Maar uiteraard niet op 1600MHz..

Verwijderd

ik ben hier ook al weken mee bezig (met OCZ dan), met meerdere setjes.. maar mijn conclusie is dat het niet gaat werken. ik draai nu op 1333 met 7-7-7-24 en std voltage

• Pittie
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:43:
ik ben hier ook al weken mee bezig (met OCZ dan), met meerdere setjes.. maar mijn conclusie is dat het niet gaat werken. ik draai nu op 1333 met 7-7-7-24 en std voltage
Balen om te horen zeg...
Vreemd dat OCZ dan gewoon 1600MHz geheugen op de markt brengt, speciaal voor AMD...
Maar goed dan zal ik daar vrees ik ook mee gaan moeten leven..
Pagina: 1