Nikeo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:30:
Ik stoei al een uur lang met google, translators en help functies voor een beetje aparte vraag. Ik moet een aantal foto's afdrukken op krantenpapier waarop 25% puntsverbreding nodig is, anders worden de afbeeldingen niet goed weergegeven.
Nu heb ik geen idee waar ik dit kan instellen. Stel dat ik een bestaande .jpg foto heb, en die om wil zetten naar een met 25% puntsverbreding.
Ik gebruik photoshop cs4 en exporteer het naar indesign.
Iemand een idee?
Ik reageer even op de oorspronkelijk vraag ook al staan er al meer replies.
Alleen een printer instelling: Niet correct.
Zoals je nu waarschijnlijk weet, wordt een rasterpunt van inkt op papier wat groter. En dus je afbeelding donkerder. En je wil wel graag zien hoe je afbeelding eruit komt te zien, om hem goed te corrigeren.
Indesign maar bv ook Illustrator kunnen kleuren gescheiden uitdraaien en zal dus voor de weergave en de uitvoer deze instelling nodig hebben.
Ook de uitvoerwaarden zijn voor een krant behoorlijk anders. Bij normaal drukwerk 5 tot 95% maar dit kan bij mede door die puntverbreding de krant makkelijk 20 tot 80% zijn. Wat wil zeggen dat alles wat lichter is dan 20% papierwit wordt en alles boven de 80% zwart.
Ook bij de omzetting van RGB naar een CMYK-norm wordt gebruik gemaakt van deze instellingen in desoftware en niet alleen de printerinstelling.
Certified pdf: Certified pdf, is niets anders dan een set van voorwaarden waaraan je pdf moet voldoen. En in deze set zitten erg grote gaten. De aanpassingen om aan de voorwaarden zul je zelf moeten doen wil je goede resultaten hebben. Dus lang niet ideaal. Het is vooral een verantwoordelijkheids kwestie. Die ligt nl bij jou en niet meer bij de drukker.
Mijn devies is, heb je een klusje, ga achteraan beginnen en met je drukker praten. Bij de krant mischien wat lastiger.
Verder
Het mooie van alle software is dat je alle instellingen op kunt slaan en later weer in kunt laden. De krant kan je zo alle goede instellingen voor Photoshop en Indesgn mailen en jij kan ze inladen.
En mocht de Krant niet zo genegen zijn je te helpen, loop dan eens een reclame buro binnen en vraag het eens aan een dtp'er.
suc6
Luc