Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:36

Nikeo

Jawelles

Topicstarter
Ik stoei al een uur lang met google, translators en help functies voor een beetje aparte vraag. Ik moet een aantal foto's afdrukken op krantenpapier waarop 25% puntsverbreding nodig is, anders worden de afbeeldingen niet goed weergegeven.

Nu heb ik geen idee waar ik dit kan instellen. Stel dat ik een bestaande .jpg foto heb, en die om wil zetten naar een met 25% puntsverbreding.

Ik gebruik photoshop cs4 en exporteer het naar indesign.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Topicstarter
Dat had ik gevonden, en ik begrijp het begrip ook wel. Maar hoe werkt zoiets in een grafisch programma zoals bijvoorbeeld photoshop. Waar kan ik dit instellen? Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Vraag het degene die jou heeft verzocht om de foto's aan te leveren met 25% puntverbreding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Normaal zou degene die het voor je print dit in kun stellen in zijn RIP (computer die de printer aanstuurt). Dus waarom hij het aan jou vraagt? :?

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Topicstarter
ik ben er al wat meer achter wat er bedoeld wordt. Is dit slechts een printerinstelling en hoef je het dus niet toe te passen op de afbeeldingen die ik in indesign wil invoegen? Dit idee had ik namelijk na een gesprek met de man die het mij vertelde. Is nu op vakantie, vandaag de vraag hier :) Bedankt tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Nikeo schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:26:
ik ben er al wat meer achter wat er bedoeld wordt. Is dit slechts een printerinstelling en hoef je het dus niet toe te passen op de afbeeldingen die ik in indesign wil invoegen? Dit idee had ik namelijk na een gesprek met de man die het mij vertelde. Is nu op vakantie, vandaag de vraag hier :) Bedankt tot nu toe!
De meeste drukkerijen werken met (certified) PDF's voor het aanleveren van drukwerk. Bij het werken in inDesign zorg je dat je een kleurprofiel hanteert wat geschikt is voor je doel (standaard is ISOnewspaper26v4.icc), en bij het exporteren naar PDF gebruik je een profiel wat rekening houdt met de beperkingen van krantendruk (standaard is NewspaperAds_1v3). Als je deze profielen gebruikt ben je haast zeker van een correcte weergave bij krantenafdruk.

Het certificeren gebeurt met een extern programma wat controleert of je deze profielen goed ingesteld hebt, geen steunkleuren gebruikt e.d.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo

Nikeo

Jawelles

Topicstarter
erg bedankt! Jee, heb de afgelopen twee dagen echt superveel geleerd. Interessant, slurp de info op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nikeo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:30:
Ik stoei al een uur lang met google, translators en help functies voor een beetje aparte vraag. Ik moet een aantal foto's afdrukken op krantenpapier waarop 25% puntsverbreding nodig is, anders worden de afbeeldingen niet goed weergegeven.

Nu heb ik geen idee waar ik dit kan instellen. Stel dat ik een bestaande .jpg foto heb, en die om wil zetten naar een met 25% puntsverbreding.

Ik gebruik photoshop cs4 en exporteer het naar indesign.

Iemand een idee?
Ik reageer even op de oorspronkelijk vraag ook al staan er al meer replies.

Alleen een printer instelling: Niet correct.
Zoals je nu waarschijnlijk weet, wordt een rasterpunt van inkt op papier wat groter. En dus je afbeelding donkerder. En je wil wel graag zien hoe je afbeelding eruit komt te zien, om hem goed te corrigeren.
Indesign maar bv ook Illustrator kunnen kleuren gescheiden uitdraaien en zal dus voor de weergave en de uitvoer deze instelling nodig hebben.

Ook de uitvoerwaarden zijn voor een krant behoorlijk anders. Bij normaal drukwerk 5 tot 95% maar dit kan bij mede door die puntverbreding de krant makkelijk 20 tot 80% zijn. Wat wil zeggen dat alles wat lichter is dan 20% papierwit wordt en alles boven de 80% zwart.

Ook bij de omzetting van RGB naar een CMYK-norm wordt gebruik gemaakt van deze instellingen in desoftware en niet alleen de printerinstelling.

Certified pdf: Certified pdf, is niets anders dan een set van voorwaarden waaraan je pdf moet voldoen. En in deze set zitten erg grote gaten. De aanpassingen om aan de voorwaarden zul je zelf moeten doen wil je goede resultaten hebben. Dus lang niet ideaal. Het is vooral een verantwoordelijkheids kwestie. Die ligt nl bij jou en niet meer bij de drukker.

Mijn devies is, heb je een klusje, ga achteraan beginnen en met je drukker praten. Bij de krant mischien wat lastiger.
Verder
Het mooie van alle software is dat je alle instellingen op kunt slaan en later weer in kunt laden. De krant kan je zo alle goede instellingen voor Photoshop en Indesgn mailen en jij kan ze inladen.

En mocht de Krant niet zo genegen zijn je te helpen, loop dan eens een reclame buro binnen en vraag het eens aan een dtp'er.

suc6

Luc
Pagina: 1