Garantie bij 'Koopjeshoek'?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
De meeste grotere (computer)webshops hebben ondertussen een soort van koopjeshoek. Hier staan producten waar iets mee aan de hand is (bijv. beschadigd(e) (verpakking), demo model, gebruikssporen), met soms behoorlijke kortingen.
Maar nu valt mij op dat er overal bij staat dat je maar enkele maanden garantie hebt.
Alternate & 4launch 3 maanden garantie, Norrod 1 maand.
Is het niet zo dat de wettelijke 2 jaar garantie hierop van toepassing is?

Op de ConsuWijzer website staat dit:
Gelden er andere regels in de uitverkoop voor de kwaliteit van producten?
Nee. Voor de kwaliteit van producten in de uitverkoop gelden geen andere regels. Deze producten moeten dus ook gewoon goed zijn.

Er zijn weleens uitzonderingen. Een verkoper kan zeggen dat hij geen garantie geeft op een bepaald product. Dan kunt u verwachten dat het product niet helemaal goed meer is. Hieronder staat een voorbeeld.

Voorbeeld
Er staat een bankje in de winkel dat in de uitverkoop is. Het bankje staat er al twee jaar en iedereen heeft het uitgeprobeerd. Het bankje is daarom veel afgeprijsd. Het bankje zal niet helemaal goed meer zijn, en de verkoper geeft geen garantie.
Link

Nu snap ik dat bij een demo model van bijv. een monitor je er van uit kan gaan dat hij minder lang meegaat na aankoop. Maar als alleen de verpakking beschadigd is, dan lijkt mij dat geen reden tot het inkorten van de garantieperiode. Of zit ik op dit punt nou helemaal mis?

Er staan nog wel eens aantrekkelijke aanbiedingen in die 'koopjeshoeken', en ik stoor mij dan niet aan een beschadigde verpakking. Maar ik wil ook niet na een halfjaar met een kapot product zitten.

Is er iemand die voor mij kan uitleggen hoe dat hier zit?

PS: Ik kon me bijna niet voorstellen dat er geen enkel ander topic op GoT hierover gaat, maar na een zoekactie heb ik geen topic kunnen vinden met hetzelfde onderwerp. Mijn excuses als deze er wel blijkt te zijn, en ik niet goed heb gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Er is geen wettelijke garantie van 2 jaar, er is een europese richtlijn voor 2 jaar garantie, maar die is niet in de Nederlandse wetgeving geeffectueerd.

Of een winkel mag verkopen en daarbij de garantie inperken weet ik niet.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Nu online
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
Je hebt volgens de wet garantie, en dit staat beschreven in een richtlijn. Dus het is wettelijk, en een europese richtlijn? ;)

Maar dat terzijde, die discussie heb ik al in vele andere topics gelezen. Lijkt me niet nodig dat dat hier ook gebeurd. En lijkt mij ook niet relevant hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 06-10-2009 10:58 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Het voorbeeld van ConsuWijzer lezend kan een verkoper dus garantie inperken mits hij dat van tevoren meedeeld.

Het is aan de consument om dan de afweging te maken of de prijs hem een inperking van de garantie waard is. M.a.w. niemand dwingt je om in de koopjeshoek te kopen, en ook na aankoop blijkt niet opeens pas dat je iets in de koopjeshoek gekocht hebt ;)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
Tjah, maar redelijkerwijs mag je ervan uitgaan dat wanneer een doos is beschadigd er dus in elk geval iets met de doos is gebeurt. Omdat het artikel zich natuurlijk in de doos bevind, is het ook redelijkerwijs aan te nemen dat het artikel wel eens beschadigingen op kan lopen.
Blijkbaar is het voor zowel winkel als leverancier van het product goedkoper om het artikel dan maar goedkoper aan te bieden met minder garantie. Ze zullen in het verleden wel ervaring hebben gehad met (bijvoorbeeld gevallen dozen) schade aan dozen, om wat voor reden ook.

Omdat ze er redelijkerwijs van uit kunnen gaan dat het artikel ook is beschadigd, omdat een doos niet zomaar beschadigd raakt. Omdat de verkoper er vanuit gaat/ kan gaan dat het product niet persé meer in nieuwstaat is of helemaal naar behoren werkt, mag hij dus ook die garantie inperken.
coyote1980 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:02:
Het voorbeeld van ConsuWijzer lezend kan een verkoper dus garantie inperken mits hij dat van tevoren meedeeld.

Het is aan de consument om dan de afweging te maken of de prijs hem een inperking van de garantie waard is. M.a.w. niemand dwingt je om in de koopjeshoek te kopen, en ook na aankoop blijkt niet opeens pas dat je iets in de koopjeshoek gekocht hebt ;)
Dit mag de verkoper dus niet zomaar, maar wanneer er redelijkerwijs aangenomen kan worden dat het product ergens beschadigingen opgelopen kan hebben. (of zich zoals het bankje uit het voorbeeld, niet meer in nieuwstaat bevind)

[ Voor 29% gewijzigd door jbdeiman op 06-10-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Nu online

Maar dat is eigenlijk juist het punt waar ik mee zit. Er staat nu ook nog bij veel winkels/webshops dat er maar één jaar garantie is. Terwijl dit eigenlijk twee jaar hoort te zijn.

Zetten ze die 3 maanden of 1 maand oid niet neer om de consument te misleiden? Op de manier van: Wij verdienen minder op dit product, dus wij bieden (nog) minder service/garantie?

[ Voor 39% gewijzigd door Tankiej op 06-10-2009 11:08 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
@Tankiej
In het geval van de koopjeshoek, zie mijn vorige reactie. In het geval van een nieuw product, bied de fabrikant volgens zeggen 1 jaar garantie, maar in principe heb je als consument recht op een deugdelijk product dus moet die ook wel 2 jaar kunnen halen. Echter zijn ze niet verplicht dit ook zo aan te geven, maar wanneer je apparaat sneller kapot is (buiten jou schuld, in de zin van dat je er geen gekke dingen mee moet hebben gedaan)
Dus:
- Bij de koopjeshoek, mag je er vanuit gaan dat er wat mis (kan zijn) is met een product, dit kan ook alleen al een kras op de lak zijn bijvoorbeeld. Dus mag de verkoper er om die reden minder garantie op geven, en jij een product veel goedkoper aanschaffen.
- Bij nieuwe producten mag je er vanuit gaat dat je een deugdelijk product koopt. Daar moet gewoon de wettelijke garantie op gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Nu online
Bedankt voor de uitleg jbdeiman :)
Het is mij nu wel duidelijk geloof ik, zo niet dan kom ik er nog wel weer op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
coyote1980 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:54:
Er is geen wettelijke garantie van 2 jaar, er is een europese richtlijn voor 2 jaar garantie, maar die is niet in de Nederlandse wetgeving geeffectueerd.
Een Richtlijn is een Europese regel die binnen de daartoe in de richtlijn bepaalde termijn in de wetgeving van de lidstaten geïmplementeerd moet worden. Daarnaast moet de Nederlandse wet op basis van de grondwet 'richtlijnconform' uitgelegd worden. Aangezien de Nederlandse wet zegt 'garantie gedurende de redelijke termijn dat iets mee moet gaan', brengt een richtlijnconforme uitleg mee dat dit minimaal de in de richtlijn genoemde twee jaar is.

De wettelijke garantie is overigens niet dat altijd recht hebt op vervanging of reparatie, maar dat je recht hebt op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen.

Dat is niet het inperken van garantie, maar het nader specificeren van de producteigenschappen, waardoor de hiervoor genoemde redelijke verwachtingen bijgesteld worden.

Wat die computerwinkels doen is een korte garantie bieden, niet vanwege slijtage of eerder gebruik, maar enkel omdat hun leverancier op die goederen geen garantie meer geeft en dat is veelal onredelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door StevenK op 10-10-2009 10:23 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1