Toon posts:

dc-motor aansturen met h-bridge en pwm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem.
Ik zou graag een dc-motortje willen aanturen met behulp van een H-bridge & pwm.
Ook zou ik graag met maar een potentiometer de volgende dingen willen regelen:
- linksom draaien
- rechtsom draaien
- stil staan
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
b.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoi en welkom op GoT :) We kunnen je hier vast wel helpen, maar we hebben graag dat je eerst jezelf probeert te helpen.

Wat heb je zelf al opgezocht? Google geeft genoeg hits op 'dc motor H-bridge' 'pwm' etc. Daaruit moet je toch jezelf in ieder geval al een idee hebben wat je moet doen? We gaan je namelijk geen oplossing voorkauwen hier, en je topicstart lijkt wel te impliceren dat je dat wilt. Ik hoop dat ik dat verkeerd begrepen heb, tho' :)

Zowiezo kan het ook geen kwaad om bijvoorbeeld te vertellen waar je het voor wilt gebruiken. Dat betekent dat wij ons beter in kunnen leven in je situatie, en misschien wel alternatieve oplossingen kunnen verzinnen waar je nog helemaal niet aan gedacht had. Uberhaupt zorgt een goed verhaal in je topicstart ook dat je meer replies krijgt.

[ Voor 50% gewijzigd door Sprite_tm op 06-10-2009 10:24 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:40

DaWaN

'r you wicked ??

Om maar even op sprite's post in te haken:
-Wat voor motor gebruik je ?
-Wat voor voedingsspanning moet die motor hebben ?
-Hoeveel stroom gaat er door de motor ?

Wat is überhaupt het doel waarvoor je het ding gaat gebruiken en moet het gewoon werken of moet het ook nog enigzins robuust etc..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 12:08

RetepV

ALLES valt te repareren

Wil je de uitslag van een motortje met behulp van PWM en een potmetertje aansturen? Koop dan gewoon een servo (PWM bestuurbaar) en koppel dat aan een schema'tje met twee NE555's (één NE556).

Bijvoorbeeld deze met een NE556: http://www.seattlerobotic...rvoex/ServoExcerciser.htm

[ Voor 43% gewijzigd door RetepV op 06-10-2009 21:04 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelf ben ik bezig met een NE555 en een Thomson H-bridge (type: L298)
Ik ben een motortje aan het maken voor een kleine lopende band. Ik heb ter beschikking een klein dc-motortje, een NE555 en een L298.
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000017.gif
Tot en met de NE555 van deze schakeling wilde ik gebruiken.

Mijn vraag is nu. Hoe kan ik de H-bridge Hieraan koppelen zodat ik de motor kan besturen met de gebruikte potentiometer. Zodat de motor linksom & rechtsom kan draaien. En ook stil staan.
Datasheet L298: [url]('http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXrqqxz.pdf')[/url]
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat prima beschreven in de datasheet!

(NB je moet even je linkje aanpassen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 10:46
Het simpelste is het schema van figuur 6 nemen; de schakelaar voor richtingskeuze zet je op C en D (dus ofwel C high D low ofwel omgekeerd) en de uitgang van je 555 hang je aan de 'enable' pin om de snelheid te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Laatst online: 14-10 16:38
Mooie oplossing hier in een standaard IC, eventueel de PWm maken met een uC of een NE555

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is470 kun je me ook vertellen hoe ik een deze c en d kan aansluiten? Dit was namelijk mijn grootste probleem.
Is dit mogelijk door comparators aan te sluiten op de uitgang van de NE555, aangezien dit een puls is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Laatst online: 15-10 10:46
Wilmo372: waaraan ik dacht (misschien niet het meest performante van haalbare PWM frequentie, maar wel veruit het gemakkelijkste) is de PWM (dus de uitgang van de 555) aan de 'enable' pin te hangen, en de pinnen C en D alleen maar voor de richtingskeuze te gebruiken.

Bijvoorbeeld: zowel op C als D een pulldown weerstandje (kleiner dan 100kOhm) zetten, en dan een schakelaar voorzien die ofwel C, ofwel D (ofwel geen enkele, dan heb je ook een 'stoppen/remmen' positie) aan de logic voeding hangt...

Wat je dan krijgt is dan wel apart een schakelaar om de richting te bepalen (links/stop/rechts) en de potentiometer van je schema om de snelheid te kiezen; niet iets met 1 potentiometer die zowel richting als snelheid bepaalt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PWM op enable gaat niet werken denk ik, ik heb dat geprobeerd op een L293 met Lego motortjes. Voor een goede snelheids regeling moet je echt PWM op de input lines doen. PWM op de enable lines maakte dat de motortjes alleen maar zwakker werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:39:
De PWM op enable gaat niet werken denk ik, ik heb dat geprobeerd op een L293 met Lego motortjes. Voor een goede snelheids regeling moet je echt PWM op de input lines doen. PWM op de enable lines maakte dat de motortjes alleen maar zwakker werden.
Dat kan ik bevestigen. Ik ben nu begonnen met AVR's te programmeren en ik ben nu toevallig bezig met een H-brug (L298N). Als ik de PWM op enable doe, dan loopt de motor inderdaad trager.

Ik vraag me nu wel af hoe ik twee motoren ga kunnen aansturen, als de Atmega8 maar 3 PWM-channels heeft en ik op 4 inputs PWM moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

danielkraak schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:01:
[...]

Dat kan ik bevestigen. Ik ben nu begonnen met AVR's te programmeren en ik ben nu toevallig bezig met een H-brug (L298N). Als ik de PWM op enable doe, dan loopt de motor inderdaad trager.
PWM pas je toe voor snelheidsregeling, trager is dus prima ;) bij mij had het systeem gewoon geen kracht meer tenzij ik de PWM volluit stuurde ... bij minder trokken ze geen enkele belasting.
Ik vraag me nu wel af hoe ik twee motoren ga kunnen aansturen, als de Atmega8 maar 3 PWM-channels heeft en ik op 4 inputs PWM moet zetten.
Gebruik AND poortjes, als de twee motoren altijd even hard moeten lopen heb je zelfs maar 1 PWM nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:24:
[...]

PWM pas je toe voor snelheidsregeling, trager is dus prima ;) bij mij had het systeem gewoon geen kracht meer tenzij ik de PWM volluit stuurde ... bij minder trokken ze geen enkele belasting.

[...]
Nee, maar er zit echt een degelijk snelheidsverschil tussen dezelfde PWM frequentie op input of enable. Ik zal eens kijken voor en-poortjes. Maar ik zal verder niet teveel meer verder gaan over mijn problemen, want anders is het wel een beetje topickaping.

Edit: mag je eigenlijk wel bijvoorbeeld één PWM-pen twee keer met een andere pen verbinden, dus parallel?

[ Voor 8% gewijzigd door danielkraak op 11-10-2009 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
@ danielkraak: Zolang je zorgt dat de belasting niet boven het maximale vermogen komt dat een uitput poort van een AVR/NE555 oid mag leveren. Dan kan je ook aan een PWM poort meerdere 'dingen' hangen. Het enige wat je mss moet gebruiken is een pulldown weerstand(Wat er als het goed is al op zit). En de 0,X nano seconde verschil dat een signaal bij de ene input poort sneller is dan bij de andere van je H-brug, vind je echt niet terug in de werking van je motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na heel wat proberen heb ik een oplossing gevonden voor mijn probleem.

Ik gebruik nu deze schakeling tot en met de NE555
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000017.gif
aan de uitgang van de NE555 heb ik een filter gemaakt (1k weerstand en 5uF condensator)

Over de condensator meet ik dan de spanning.
Hier heb ik 2 comparators op aangesloten. (om het links- en rechtsom te kunnen regelen)
De uitgangen van deze comparators heb ik aangesloten op de inputs 1 en 2 van de L298n
Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/831/schemal298n.jpg

het directe uitgangssignaal van de NE555 heb ik aangesloten op de "enable" van de L298n.

De motor kan nu naar links, naar rechts en stoppen. Het enige probleem is dat ik de snelheid niet op een gewenste manier kan regelen.

Uitleg probleem:
Als de potmeter helemaal laag staat, dan gaat hij rustig(zowat stil)
als de potmeter richting de midden gaat, dan gaat hij sneller
als de potmeter in de midden staat, dan staat de motor stil
als de potmeter verder als het midden is, dan gaat de motor andersom draaien (al redelijk snel)
als de potmeter helemaal hoog staat, dan gaat de motor op volle snelheid.

wensen:
potmeter midden: motor stil
potmeter lager instellen: motor steeds sneller naar links
potmeter hoger dan midden: motor steeds sneller naar rechts

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je nu gebouwd hebt is een schakeling die de snelheid regelt met een toevoeging die op halve snelheid de richting van de motor omdraait ... grappig maar, zoals je zelf al aangeeft, niet erg bruikbaar. Ik betwijfel of de schakeling zoals je 'm nu hebt bruikbaar te maken is ... Als je de PWM regeling aanpast naar een regeling die 100% - 0% - 100% geeft zal het comparator systeem niet meer werken. Ik durf even niet te zeggen hoe je dat aanpast.
Pagina: 1