Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Setup:
Core i7 920
Corsair TR3X6G1600C8D (3*2GB, 1600MHz, 8-8-8-24, 1.65V)
Asus Rampage II GENE
Asus Radaeon HD 4850 1GB
Zalman ZM600-HP
150GB 3.5" Raptor (vorige generatie)

Issue:
Af en toe (2 x per week) geeft hij een I/O error (kan niet zo meteen zeggen welke, is PC van m'n moeder, dus zie hem zelf niet) wanneer hij uit sleep komt.
WD DLG gedraaid, alle tests zijn perfect.
Memtest geeft issues. Met alle 3 de latjes blijft hij hangen op 7% van de eerste test (dus pass is nog steeds 0%). Met 2 latjes gaat hij wat verder, maar hij reboot zich wanneer hij 1% (ofzo) gepassed heeft. Verschillende settings geprobeerd (default BIOS settings (1066, 9-9-9-??, 1.51V), rated settings (1600, 8-8-8-24, 1.66V), en wat daar tussenin). Echter telkens exact hetzelfde probleem, dus begin ik schrik te krijgen dat ik het mag gaan RMA'en? Of ben ik wat vergeten?

PS: geheugen staat op de QVL van het moederbord, zij het als rev 2.1 en ik heb rev 3.2.

Edit: Memtest CD is zeker goed, werkt perfect op m'n laptop (en ja, ik ben er ooit eens in geslaagd een slechte memtest CD te schrijven).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:32:
PS: geheugen staat op de QVL van het moederbord, zij het als rev 2.1 en ik heb rev 3.2.
rev van mobo of van geheugen? In geval van geheugen kan het makkelijk een wereld van verschil maken (andere chips bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rev. van het geheugen. Die van mij zijn Microns, als ik het goed heb is 2.1 Elpida.
Dus met andere woorden: ik ben eraan voor de moeite?

Edit: waar kan je dan in godsnaam zien welke revision dat is vóór je het koopt? EAN's zijn afaik hetzelfde?

Edit2: Even QVL quoten (die van de website, daarstraks was van het boekje):
CORSAIR
TR3X6G1600C8D(XMP)Ver2.1
DDR3 1600
6144MB(Kit of 3)
DS
N/A
Heat-Sink Package
8-8-8-24(1601-8-8-8-24)
1.65

CORSAIR
TR3X6G1600C8D
DDR3 1600
6144MB(Kit of 3)
DS
N/A
Heat-Sink Package
8-8-8-24(1600-8-8-8-24)
1.65

Daaruit maak ik op dat de rev niet uit maakt? Het geheugen staat er twee keer in, zowel met revision number als zonder.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij een fatsoenlijke geheugenbakker: bij EAN, of zelfs in de tech specs van reep in kwestie.

Bij white-label boeren als Corsair: loterij :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had ondertussen nog twee keer gemodified :)

Welk merk maakt er een onderscheid in EAN als het andere chips zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoals dion_b al aangeeft, het blijft gokken. Het kan goed zijn dat Corsair ineens een andere chip is gaan gebruiken voor een bepaalde serie, die toevallig niet wil met dat Asusbord van jou (nu zijn Asusjes in de regel sowieso wat kieskeuriger dan een gemiddeld ander merk, dus daar kan je goed pech mee hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Godver... Das dus ook de eerste en de laatste keer Corsair...
Maar kunnen jullie mij nog even vertellen welke fabrikanten niet van chips veranderen binnen een bepaalde serie of die dat op z'n minst aangeven door hun EAN aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:55:
Bij een fatsoenlijke geheugenbakker: bij EAN, of zelfs in de tech specs van reep in kwestie.

Bij white-label boeren als Corsair: loterij :/
Kingston is vaak wel compatible met ongeveer elk moederbord.
Als je een kit koopt zijn de chips uit een batch en volledig indentiek.
Niet dat het zaligmakend is want een corrupte chip is nog vervelender.

Op de chip zelf staat zijn identificatie en ze moeten allemaal gelijk zijn
en alleen het serienummer mag oplopen met +1

En ja het klopt dat Corsair nogal eens verwisselt van chips.
Van de 512 MB DDR400 mudule als voorbeeld zijn er 6 revisies!!!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:19:
Godver... Das dus ook de eerste en de laatste keer Corsair...
Of je koopt geen Asus moederborden meer :) Die zijn vaak erg kieskeurig met geheugen. Mij te kieskeurig...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar gebruikt Kingston bij een volledige serie geheugen altijd dezelfde chips? Serie als in, als de part number hetzelfde is heb je sowieso dezelfde chips. Ik kan het niet goed verklaren, en ik weet dat het onterecht is, maar bij Kingston heb ik altijd een "value"-gevoel :) Ik koop alleen Kingston als het gaat over professionele desktops en laptops.

Het voordeel van Asus borden is dat ze een QVL hebben. Voor m'n eigen PC neem ik ook geen Asus, maar dat heeft wel als gevolg dat ik een maand heb lopen klooien om m'n geheugen 100% stabiel te krijgen. Dat ben ik niet van plan om te doen voor een PC die niet voor mij is :) En het is trouwens de eerste keer dat ik dit heb met Asus, daarom ben ik niet meteen ontevreden over Asus, alleen niet zo blij met Corsair (das wel de eerste keer).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 17:42 ]

Pagina: 1