Toon posts:

[LCD] Dell 1704FPT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers

Mijn Dell 1704FPt heeft een lastig probleem.
Als ik 'm aanzet heb ik voor 3 seconden beeld. Dan valt dit weg, maar het powerledje blijft groen en knippert niet (signaal OK dus).

Nu heb ik zelf al wat research gedaan en constateerde dat het misschien de inverter kan zijn. Ik heb echter geen ervaring op dit gebied, in hoeverre dat dit juist is....

Moest het dan toch de inverter zijn, -> kan ik deze vervangen ?
-> kan ik van dit scherm zo'n beamer maken ?

Alvast bedankt voor de reacties ! :)

Mvg,

Snorks

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je goed kijkt naar het scherm, zie je dan wel beeld? Als dat het geval is dan is waarschijnlijk de backlight (of de inverter ervan) stuk.

Die zijn te vervangen (vaak via ebay te vinden), maar zijn dan ook prima monitoren om proberen zo'n beamer van te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Neen, heb heel gefocust ernaar gekeken, maar niets te zien. :'(
Nu staat er in grote letters op dat scherm en de handleiding DO NOT OPEN.
Nu zegt m'n verstand ook wel van zoiets niet te openen als de stekker insteekt, maar als er geen spanning meer op staat, gaat dit dan wel ?
Misschien een belachelijke vraag, maar kan een backlight ook zonder inverter werken ?

Bedankt,

Snorks

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, zonder inverter gaat de backlight niet werken. De inverter zorgt er namelijk voor dat het inputvoltage omgezet kan worden naar het hoge voltage dat de CCFL nodig heeft (uit m'n hoofd is dat 600-700 volt).

Verwijderd

Topicstarter
Maar mag je een LCD dan open maken om bv. de inverter te vervangen ? (staat geen garantie meer op dat geval, is 4 jaar oud denk ik)
'k Weet nog indertijd met die CRT's dat het niet bepaald levensverantwoord was om deze open te schroeven.

Mvg & prettige avond,

Snorks

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Maak hem eens open, ik heb dit scherm ook, en heb hem kunnen repareren door een stuk of 4 elco's te vervangen die waren opengebarsten.

Nog wat info (als je de foto's wil zien moet je ff registreren): http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=7645

Mocht je er zelf geen zin in hebben, dan wil ik je scherm misschien wel overnemen voor een zacht prijsje.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2009 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses dat een reactie wat lang op zich liet wachten, maar heb het al enkele weken erg druk met school.

Van zodra ik tijd heb, ga ik hem eens openmaken en kijken of de elco's uitgelopen zijn of bol staan. (Ik vermoed van niet, aangezien het scherm nog 3 à 4 seconden goed werkt)

Als ik die inverter zou vervangen, kan ik dan eender welk type erin steken of moet het dezelfde zijn ?

Mvg,

Snorks

Verwijderd

Topicstarter
Via dit YouTube filmpje heb ik ontdekt hoe de monitor te openen.
So far, so good.

Na de plastic covers te hebben verwijderd, stoot je op een metalen omhulsel dat 2 printplaten herbergt. Er is er 1tje (laten we hem A noemen :) ) waarop de uitgangen, USB-poorten en powerknop zijn aangesloten. Van plaat 2 ( B ) lopen er een hoop samengebonden kabels naar A. Ik vermoed dat dit de stroomkabels zijn ?
Hieronder heb je nog een plaat waarachter de "beeldplaat" en backlight zit ? (Zit de inverter hier ook mee achter of op printplaat A/B)
Op printplaat B niets verkeerds te zien.

Ook op A geen enkele lekkende/bolle condensator te bespeuren. Wat me wel opvalt (zie afbeelding) is de op-stroop-gelijkende-substantie die sporadisch op plaat A plakt.
Wat zou dit zijn en kan het defect hier aan liggen ?

Zie hier de afbeelding.

Morgen haal demonteer ik de plaat die de backlight,... herbergt.

Mvg,

Snorks

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 22:32 . Reden: link vergeten ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
De lekke elco's zaten bij mij op dezelfde plaat waar ook de voedingsaansluiting op zit.

Volgens mij zit die plaat ook vastgeschroeft, met koelpasta o.i.d. op de transistoren en die plaat. Die plaat werkt als koelplaat.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu de LCD-plaat en backlight van elkaar gehaald.
Ik vermoed dat de inverter oftewel op plaat B ( voeding) zit of mee in het backlight-gedeelte.

Met de LCD-plaat lijkt alles nog in orde.
Is het mogelijk om het "scherm" (Scherm: LCD-plaat met plaat A & B ) te testen zonder backlight om er dan zelf met een lichtbron op te schijnen ? (Zoals de zelfbouw beamer, maar ik wil er zeker van zijn dat de voeding ofzo dan niet gaat ontploffen)

Mvg, en nogmaals bedankt voor alle moeite !

Snorks

Update: HET WERKT, HET WERKT !!! :*) :) :D

Ik heb het geheel zonder backlight aangesloten, en de TFT-plaat geeft alles correct weer !

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp. Indien, gewenst maak ik hier wel een klein verslagje met foto's over.

Mvg,

Snorks

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2009 20:24 ]

Pagina: 1