Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dus een Pentium E8500 cpu met standaard koeler op een Asus p5q3 deluxe wifi-ap@n moederbord.
Als ik alleen in de bios kijk, dan loopt de temperatuur snel op tot 95c, dan is de pc dus idle zeg maar.

Onder windows loopt de cpu temperatuur op tot wel 103c!

Ik heb nieuwe koelpasta op de cpu gesmeerd, maar dit helpt ook niks.

Ik heb alle instellingen in de bios op auto staan en verder niks veranderd, iemand een idee wat dit kan zijn?

B.v.d

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als je aan de heatsink voelt, is deze dan ook warm? Als deze goed contact maakt met de hete processor moet dit het geval zijn. Zo niet, dan zit de koeler er niet goed op en zul je hem opnieuw moeten monteren.

Controleer ook of je niet te veel danwel te weinig koelpasta hebt gebruikt. Een druppel ter grootte van een rijstkorrel is voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 05-10-2009 19:47 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
De heatsink voelt helemaal koud aan ja, dat was mij ook al opgevallen....
Volgens mij zit de koeler er wel goed op, maar zal er nog eens beter na kijken.

Bedankt voor de snelle respons.
r00n schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:45:
Als je aan de heatsink voelt, is deze dan ook warm? Als deze goed contact maakt met de hete processor moet dit het geval zijn. Zo niet, dan zit de koeler er niet goed op en zul je hem opnieuw moeten monteren. Controleer ook of je niet te veel danwel te weinig koelpasta hebt gebruikt.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Nee dan zit hij er niet goed op, of je sensor(en) is (zijn) defect (erg onwaarschijnlijk). Teveel pasta heeft een isolerende werking, te weinig, een te lage warmte overdracht.

Ik zou de koeler er eens afhalen en naar het patroon kijken die de pasta achterlaat op de processor en de koeler basis. Je kunt dan snel genoeg zien of er té veel of té weinig pasta op zit. Ik neem aan dat je eerst de oude pasta hebt verwijderd voordat je nieuwe hebt opgesmeerd.

Heb je een pushpin koeler (pinnen goed aangedrukt?), of een koeler die je vast schroeft met een metalen kruis op de achterkant van je mobo (juiste spanning aangebracht)?

edit:
Ik heb dezelfde processor die met een 20% oc loopt op core temps van 44 degC in idle.

[ Voor 17% gewijzigd door 0scar op 05-10-2009 20:24 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

bij mij houd de pc er mee op boven de 100 c celcius...

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
misschien een goeie tip : koop een aftermarket koeler met backplate (A) denk hierbij aan de scythe mugen 2/ zalman 9900/ noctau en dergelijke

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoe dik is de laag koelpasta die je hebt gebruikt? Maak eens een foto.
Pagina: 1