vervanging ASUS M3A78T wegens herhaalde problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Hoi
Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen?
Vorig jaar heb ik een nieuwe PC gebouwd in een Antec P182 kast met dit moederboard, met daarop een amd 5600+ dualcore met scythe NINja en met 4 gig Kingstons valueram 800 MHz in 2 reepjes.
daarop aangesloten 2 schijven 1 x samsung 1 TB en 1x WD green 1TB
Systeem blijft mooi koel zowel proc ca 2 a 3 graden boven kamer temp en HD ca 10 graden en passive videokaart ook op ca 10 graden hoger.

Zo afentoe loopt het systeem plotseling knalhard vast met een zwart schem en moet dan helemaal van de netspanning af voor het systeem weer opstart in de BIOS.
De tijd dat de spanning er af moet blijven is steeds langer geworden en het systeem weigert ook een restart vanuit windows.
Verwijderen van de schijven en videokaart en opstarten van on board video maakt daarin geen verschil.
Ook reageert het systeem in deze toestand niet op de power switch.

Ik ben terug geggaan naar de winkel (Prima zaak in Bergschenhoek) waar iik de spullen gekocht heb ( was gelukkig nog binnen garantie)
Ik heb hier nu een tweede moederboard van het zelfde type en die heeft na een paar dagen een zelfde gedrag.
Achteraf blijkt mijn broer in een gekochte PV exact dezelfde problemen met dit type MB gehad te hebben
Gekken is dat als de pc het dan inees weer doet dat het dan weer dagen goed kan gaan:S

Veel vertrouwen heb ik niet meer in dit board en ik heb met de winkel afgesproken dat ik het mag inruilen voor een ander type.
Nu zit ik alleen wat voor board zal ik nu nemen.

On board video blijk ik niet te gebruiken omdat ik de extaren kaart er bj heb gekocht dus hoeft hee on board video te hebben.
790 chipset ben ik nu even wat huiverig voor na deze ervaring of kan het gewoon iets in de constructie van dit board zijn?

Ik wil iig een passief gekoeld board met min 6 SATA waarvan 1 eventueel E-SATA
GB lan en bij voorkeur min PCI-E 16 voor de video kaart
en dan daarbij nog te gebruiken PCI kaartjes
een stuk of 8 USB heb hier als ik alles weer aangesloten heb 7 apparaten met USB

bords waar ik aan denk zijn:
pricewatch: Gigabyte GA-MA770-UD3
pricewatch: Gigabyte GA-MA790GP-UD4H
pricewatch: Asus M4A78-E
pricewatch: Asus M3N-HT Deluxe/HDMI
pricewatch: Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe
pricewatch: Gigabyte GA-MA790X-UD3P
pricewatch: MSI DKA790GX Platinum
pricewatch: MSI K9N2 Zilent

Iemand hier een mening over?
In ieder geval vreselijk bedankt voor hulp in deze keuze

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*oeps*

[ Voor 80% gewijzigd door gambieter op 05-10-2009 19:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt je eisen redelijk duidelijk, maar nog een hele stapel borden om uit te kiezen. Vergelijk de bordjes eerst eens met elkaar, lees reviews en kijk welke merken je aanstaan en welke niet. Verder snap ik niet echt waarom je huiverig zou zijn voor de 790chip als je problemen hebt met een 780chip (waarvan ik niet denk dat het probleem bij de chip ligt, maar gewoon bij brakheid van dat Asusbord).
Streep de borden die niet aan de eisen voldoen af en ga kijken wat er overblijft. Zoek dan benchmarks en kies de snelste, of degene met de beste prijs/kwaliteitverhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi Terw Dawn,

Thank voor je antwoord, maar volgns de website van asus
http://usa.asus.com/Product.aspx?P_ID=PaJTmB4aZ9WAYnM6
is het als ik het goed lees echt een 790GX chipset.

Ik was ook in eerste instantie erg enthousiast over dit bord zeker gezien wat er op zit.
Ik zal ook zeker de door mij genoemde borden nader bekijken.
Probleem is meer dat ik snel zal moeten omruilen ivm de omruil aanbieding.
Ik heb eigelijk geen idee of er algemene trents zijn wat slechte en goede borden zijn.
Ik weet dat MSI een tijd een probleem had met elco's die leeg liepen.
Maar hoor de laatste tijd weer goede verhalen van kennissen over hun msi borden.

heb hier in de familie een aantal PC's met mini atx borden van gigabyte.
daar wodt 1 chip flink warm maar die werken wel al allemaal al net zolang als mijn asus bord zonder problemen. Nu hoor ik juis de laatste tijd wat vaker over problemen bij asus maar weet niet of het nou aleen dit type bord is of dat het bijvoorbeeld alleen bij ASUS AMD combi mis gaat.

Ben in ieder geval niet iemand die voor het goedkooopste bordje wil gaan. Systeem moet betrouwbaar en stil werken;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt gelijk, is idd AMD 790 (lang leve Asus die echt niet snapt wat typenummers zijn :X).

Dat probleem met brakke elco's (wat echt niet alleen bij MSI was, maar die zag je veel omdat MSI toevallig toen populair was) is echt al jaren verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi , ja je hebt gelijk in die tijd zag ik zelf ook heel veel MSI borden bij ons op de zaak en in een jaar of 2 heb ik heel wat elco's vervangen om daarna de MSI borden weer goed te zien draaien.
MSI kon daar overigens niets aan doen. De elco's voldeden niet aan hun specs die verdroegen de puls stromen niet wat als ik mij goed herinner kwam door een verkeerde electrolyt vloeistof. Foutje in gepikte? formule was toen het gerucht in de industrie.
Over de levensduur van elco's gesproken. Staat op de asus doos stoer 5000 uur, nou kan ik me vergissee maar dat zou betekenen dat een bord net en goed half jaar mee zou gaan bij dag en nacht aan staan;) maar gelukkig even zoeken brengt me bij deze discussie:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1380727
en dan deze verklaring
http://event.asus.com/mb/5000hrs_VRM/
Pfew....zou slimmer zijn om dan er bij te zetten dat dat de 105 graden levensduur is;)
Langer dan 10 jaar gata een gemiddelde PC volgens mij toch niet meer mee.

Ik ga in ieder geval wel even wat nog meer lezen en zoeken naar meer reviews. Alhoewel een review volgens mij selden zelden iets zinnigs zegt over de duurzaamheid van het board. Borden blijven helaas niet lang genoeg actueeel om na een jaar een review te krijgen over duurzaamheid;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daarom zou ik je aanraden te kijken naar de technologie die gebruikt wordt (Gigabyte heeft Ultra Durable 3, MSI heeft DrMOS bijvoorbeeld), daar is vaak wel wat over te vinden. Dat geeft je al een behoorlijke indicatie over de kwaliteit van de bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi
Ik heb even gezocht en een beetje het idee van de voordelen.
Bedenk ineens dat ik bij een deel van de bordjes een nForce chipset heb en mijn graka is een ATI.
Die wil ik in ieder geval nog wel gebruiken.
Nou ben ik geen echte gamer en vraag me af of ik dan een groot nadeel heb als ik geen Xfire heb.
Ik zie een paar borden met een heatpipe construktie is dat nou echt een voordeel of alleen maar mooier om te zien?.
Lijkt me dat als er op de warme componenten een adequaat koelblok zit dat het geen verschil maakt
bij de asus Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe zie ik zelfs een mempipe. Word ik daarmee niet erg beperkt in geheuen keuze?

Ik ben overigens niet van plan over te klokken.als ik sneller wil koop ik wel een andere proc die het gegarandeerd kan. Stabiliteit van mijn systeem staat voorop:)

mijn keuze lijkt al te verkleinen naar een paar borden die me wel aanspreken.
Gigabyte MA790X-UD3P
Asus M4A78-E
Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe

Geloof dat de MSI bordjes af vallen omdat ze te weinig USB hebben.

Op gevoel heb ik een voorkeur voor het Gigabyte board al lees ik hier: iets over verkeerde geheugen spanningen? Dat lijkt me wel heel merkwaardig maar zou me wel even angstig maken:S
Maar kon er verder eigelijk weinig over vinden.

reviews van de borden zijn geloof ik schaars. IK heb bij tomshardware gekeken maar daar is iig niets
ik op een of andere manier vind ik alleen van die shopping sites met een lege review.
Wat zijn een beetje goede sites om reviews van deze borden te vinden. Ik ben er een beetje uit geraakt waar de info is.
Meestals is google mijn goede vriend maar bij dit laat ie me een beetje in de steek:(

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In het algemeen kun je goede reviews makkelijk vinden door woorden die je in goede reviews verwacht tegen te komen in je zoekterm te gebruiken ;)

Alleen $bordnaam + review levert je inderdaad 95% crap op. Maar doe eens $bordnaam + review + "ram voltage". Dan vind je gelijk een stuk meer relevante zaken mbt geheugenproblemen. Of doe $bordnaam + review + cooling, of combineer ze.

Zoeken is meer dan één enkele term in Google gooien en dan opgeven als je een sloot aan shit vindt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi Dion,

Uiteraard zoek ik met wat uitgebreider termen als allen Nr en review.
ik probeer een beeld te krijgen van quality en stabilityen zoek met die termen er bij:)

Ik heb wel wat gevonden waar het Gigabyte board genoemd wordt maar nog niets met een echte review wel een van en UD4 board.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bij Gigabyte worden borden vaak op dezelfde PCB gebaseerd. Een DS3R, een DS4 en DS4P bijvoorbeeld zijn vaak dezelfde borden op een paar features na. Dus kijk ook wat voor verschillen erin zitten en of het niet toevallig dezelfde PCBs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi TD,

Goeie tip.
Zie net dat er een paar kleine verschillen zijn tussen UD3 en UD4. OP de GB sit eis een compare functie die nu wel nuttig blijkt:)
OA : dat de UD4 minder SATA aansluitingen heeft.
Dualbios plus ipv Dualbios
10x USB tegen 12 voor de UD3
Dat helpt wel ja:)

Wat GB aan gaat is mijn keuze wel bepaald. Nu nog even bij asus kijken wat dat me leert. vooral ivm dat mempipe gebeuren snap ik nog niet helemaal en of het veel verschil zal maken dat het geen AMD chipset is maar en Nforce

[ Voor 8% gewijzigd door mrbert op 06-10-2009 13:51 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vooral niet teveel blindstaren op marketingblaat, iedere merk heeft wel z'n eigen fantastisch klinkende termen die in praktijk niet zoveel voorstellen. Qua performance zeggen benchmarks genoeg, mbt stabiliteit en fouten moet je het doen met ervaringen van anderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat mempipe bord is overbodig gezien je eisen.

Ik zou gewoon die GB nemen. Veel SATA en USB poorten. Let wel op dat die paarse SATA aansluitingen op de GB's op een andere controller zitten, niet op de SB7xx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi Bolletje,

IS dat een nadeel dat ze op een andere controller zitten?
Kun je er niet van booten?
Of is de doorvoersnelheid minder ?
IK heb geen idee hoe zo'n externe controler aan de rest hangt is dat op de bus of via PCI-E en deelt het dan bandbreedte?
Misschien dan gewoon gebruiken voor dvd?

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Zou het een slim idee zijn nu ik toch e.e.a. moet vernieuwen om gelijk de proc te vervangen door een phenom II X4 9650 2.3 GHz. (89 euro)
of een AMD Phenom X4 9950 2.6 GHz a 125
Ik heb nu 4 gig 800 MHz geheugen

Ik heb nu een athlon X3 5600+

Ik heb ergens op tweakers gelezen dat de phenom II in AM2+ binnenkort niet eer leverbaar zal zijn

Overstap naar een AM 3 board kost me toch weer een stukje meer:S Board kost hetzelfde in AM3,
maar dan komt er ook nog eens 90 euro geheugen bij.
plus een
AMD Phenom II X4 905e, 2.5GHz, 8MB, AM3, 65W, Box Euro 152,00
of
AMD Phenom II X4 945, 3.0GHz, 8MB, AM3, 95W, Box 36 148,00

kortom
90 eur voor AM2 X4 of 240 voor AM3

[ Voor 3% gewijzigd door mrbert op 07-10-2009 10:19 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat je precies moet kopen is natuurlijk aan wat je hetzelf waard vind. Maar je kunt natuurlijk ook altijd een Phenom II AM3 op je AM2+ bordje duwen mocht je wilen upgraden. Maar of je die cpu moet upgraden is natuurlijk afhankelijk van wat je er zelf mee doet en of je daarmee performance winst zal gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hee bedoel je dat ik gewoon een AM3 proc op mijn AM2+ board kan duwen?
Dat is wel goed nieuws. _/-\o_
Dat had ik even gemist zeg:S 8)7
Ik probeer door te lezen wel de boel bij te houden maar hier was ik dus door de bomen het bos kwijt geraakt.

Dan hou ik het denk ik voor nu gewoon bij mijn X2 en wacht ik even tot ik iets ruimer zit. Ben net mijn baan kwijt dankzij de crisis.:(

Gebruik PC nu meeste voor wat photoshop, interneten, documenten schrijven, filmskijken, af en toe downloaden en zo af en toe potje quakeIII op het netwerk.
Merk alleen bij vlagen dat mijn huidige systeem soms een minuutkje " out for lunch is" waarschijnlik omdat kasperski dan een file moet scannen

[ Voor 4% gewijzigd door mrbert op 07-10-2009 10:25 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
hoi,
Allemaal bedankt viir de hulp en adviezen. _/-\o_
Mijn keuze is Gigabyte MA790X-UD3P
Ik heb het board besteld en nu even wachten tot het binnen is en dan maar kijken hoe het in de praktijk is;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hoi all,

Nou ik heb het giabyte board gemonteerd en dat liep prima en voor mijn gevoel ook sneller.
Ik had bewust gekozen voor weer een 790 chipset zodat ik niet alles opnieuw hoefde te installeren.
Ik was helemaal happy.....
Maar inderdaad Ik was happy, want vanochtend wil ik mijn PC restarten een zwart scherm.
Ja helaas alweer en wat ik ook probeer het systeem wil niet op komen in de BIOS.
Ik word hier werkelijk helemaal dol van onderhand.

MB is anders, Er zit ander geheugen in.
Ik had op het vorige board ook onboard video en ook daarmee wild het systeem niet in de bios opkomen
Dus andere video is ook al geprobeerd.

Ik heb een 600 Zalman voeding en ik heb 12V en 5V gemeten met een DMM en die zijn prima.

Ik geloof dat het enige dat ik nog van mijn oude systeem over heb de Schijven Voeding en Processor zijn.

Ook zonder schijven aan gesloten zie ik geen Bios opstart dus dat kan het ook niet zijn.

Het moeilijk is dat het systeem als het werkt gewoon prima opstart en ook kan rebooten en pas soms na dagen ineens dit gedrag vertoont. En dan soms uren niet meer wil opstarten. De laatste keer toen ik met het systeem naar informatique terug ging had ie een dag spanningsloos gestaan zonder dat ie wilde rebooten en daar aangekomen start de boel gewoon op..

This is driving mee crazy :'( :? ... Iemand een idee??

update na ca 30 min spaningsloos start de pc wel weer op zonder iets te hebben veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door mrbert op 11-10-2009 14:23 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin dan eens bij het allereerste begin en ga deze doorlopen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zeker bij problemen die pas na langere tijd optreden kan het *lang* duren om de oorzaak te achterhalen, maar niemand gaat dat op afstand kunnen ruiken, je zult gewoon zelf stap voor stap gestructureerd te werk moeten gaan.

Hoe is het trouwens met de aarding van het stopcontact waar je PC op zit? Het is de moeite waard om verder te kijken dan je PC alleen al...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Hi Dion,

Ik was al met dat deel van de topic start begonnen.
Overklokken doe ik niet stabiliteit staat bij mijn voorop.

Alles van mijn systeem is geaard op het zelfde stop kontakt en ik meet ook geen verscil spnanning tussen de randaarde van dit kontakt en een aan de andere kant van de kamer waar verigens ook een PC probleemlos op draait. Op dit kontkt heeft mijn vorige P4 systeem ook jaren gedraaid en er is ook aan de stopkontakten niets verandered.
Voeding even uitwisselen is iets wat ik niet zo 123 kan. Ik heb eenmaal geen voedingen op voorraad.
Zalman behoort toch tot de betere voedingen?

Processor is het enige dat ik nog zou kunen uitwisselen met het andere hulp systeem en is ook wat inmijn plan van aanpak staat. Danmaar hopen dat het slave systeem dan kuren krijgt.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Nog even een update,

Processor uitwisselen maake niets uit.
Heb nu de winkel overtuigd dat het bijna zeker wel de zalman voeding moet zijn en heb nu een andere.

Vanmorgen bleven de schermen weer zwart.
Nu voedingen gewisseld tussen de systemen en de hoofd PC deed het weer .
Nu wilde het slaaf systeem niet meer opstarten.
Terug omwisselen verplaatste het probleem mee met de voeding.
Het lijkt er dus op dat een deeel van de voeding het loodje had gelegd..

Nu duimen dat het verder stabiel is en ik hoogstens een BSOD krijg als vista een keer plat gaat,

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Als stabiliteit voorop staat dan kan je toch beter een andere voeding halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Nu online
Bolletje92 schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:33:
Als stabiliteit voorop staat dan kan je toch beter een andere voeding halen?
Ik heb nu een nieuwe voeding en tot nu toe werkt het systeem stabiel.
Net weer een update gedaan waarbij ik moest rebooten zonder dat er een probleem was. Dat geeft goede hoop.
Maar nog even afwachten tot het wat langer stabiel blijft voor ik zeker weet dat het nu echt over is.

ieder zover bedankt....

mrbert

Pagina: 1