Sapphire HD5870 fan probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 20:53
Heb zojuist een sapphire hd5870 gehaald bij alternate, kon de verleiding niet weerstaan .

Maar natuurlijk heb ik een probleem ermee .
Voordat ik hem in mijn pc gooide heb ik eerst de catalyst 9.9 gedeïnstalleerd en vervolgens nog eens driver cleaner eroverheen. Dan mijn hd4870 eruitgesloopt en de nieuwe geplaatst.
Als ik de pc aanzet draait de fan heel de tijd op 100% en dat veranderd ook nooit. Ik dacht als ik de drivers geïnstalleerd heb zal het wel ophouden maar blijkbaar niet !
Als ik dan vervolgens in CCC kijk bij overdrive zegt hij dat de fan maar op 21% procent draait en als ik dan probeer het handmatig in te stellen dan veranderd er ook niets.
Heb overigens alle kabels enzo goed aangesloten en mijn voeding is een realpower 620 dus moet dit makkelijk aankunnen.

Nu vraag ik mij af wat de oorzaak hiervan is en wat ik eraan kan doen, of zal het een gevalletje RMA worden???

PS: ik gebruik windows 7 64bit ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:51
Ik denk idd dat de fancontrol van de kaart niet goed is. Ik zou 'm terugbrengen en een nieuwe kaart testen.

Voeding kan nooit een oorzaak zijn van een fan die op 100% draait.

Ook de driver kan niet de oorzaak zijn gezien die hardwarematig op de kaart zelf geregeld wordt, en niets met de driver te maken heeft. Het feit dat je de fan kan aansturen via de drivers is meer een handigheidje :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Hopen dat Alternate er nog genoeg op voorraad heeft om hem direct voor je om te ruilen.
Ben benieuwd, wil zelf namelijk ook binnenkort zo'n kaart aanschaffen als ze een beetje beter beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:12
Weet je zeker dat het je vga fan is en niet je voeding bijv. mijn corsair begon ook uit het niets herrie te maken omdat het verbruik toenam in mijn geval door i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Het is zeker de gpu fan want dat maakt een typisch geluid net zoals mijn hd4870 op 100% fanspeed.

Denk dat ik hem morgen dan maar zal gaan omwisselen als er geen enkele oplossing voor is. Ze hadden er nog wel enkelen op voorraad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Wat is je temp op 100%?
Kan zijn dat er 1 draadje geen contact maakt van de fan en dat ie daarom niet ingesteld kan worden op bepaalde percentage.Denk een gevalletje rma.
Ook ander pci-slot geprobeerd?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Mijn temp is 28-29°C, heb nog geen game geprobeerd omdat het bijna niet uit te houden is met al die herrie :(
Zal nog eens proberen in een ander pci-e slot maar heb er niet veel goede hoop op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 00:30
Hey Glenn,

wat voor case heb je? en past die daar wel goed in?

greets

Mijn nieuwe systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:28:
goh ,jammer .Mischien een ccc versie lager ,mischien dat 9.7 WHQL ,wel gaat werken.http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-9.7-WHQL-Windows-7-%7C-Vista-64-bit-download-2332.html .
8)7 Denk het ook dat de videokaart met die driver gaat werken.
Al eens een nieuwe windows install geprobeerd? Of draait de fan ook op 100% tijdens de POST en het booten?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
@ LeonNL: Ik heb een antec p182 waar hij gemakkelijk in past mits je de bovenste hdd bay eruithaalt ;).

@qwerty1971: ik ben nu eerst eens de drivers van de sapphire site aan het downloaden (supertrage server :().
Als het dan nog altijd niet werkt zal ik de 9.7 eens testen.

Waarschijnlijk zal het zijn zoals Bullus zegt, dat er een draadje ergens loszit ofzo. Natuurlijk makkelijk zelf op te lossen maar dan verlies ik mijn garantie dus liever terug naar de winkel ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:31:
[...]

8)7 Denk het ook dat de videokaart met die driver gaat werken.
Al eens een nieuwe windows install geprobeerd? Of draait de fan ook op 100% tijdens de POST en het booten?
Hij draait constant op 100% dus ook tijdens de POST en het booten. Bij mijn hd4870 was het zo dat hij enkel tijdens de POST even op 100% draaide en dan op normale snelheid draaide maar bij deze is er dus nooit verandering van toerental ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
glennvho schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:33:
Als het dan nog altijd niet werkt zal ik de 9.7 eens testen.
Dat zal erg weinig zin hebben. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glennvho schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:35:
[...]

Hij draait constant op 100% dus ook tijdens de POST en het booten. Bij mijn hd4870 was het zo dat hij enkel tijdens de POST even op 100% draaide en dan op normale snelheid draaide maar bij deze is er dus nooit verandering van toerental ofzo.
Als ze nou geen nieuwe kaart voor je hebben om 'm meteen te ruilen en je wil toch gamen totdat ze weer wat nieuws hebben, kun je dan niet met een rivatuner achtige tool de fanspeed cappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:41:
Als ze nou geen nieuwe kaart voor je hebben om 'm meteen te ruilen en je wil toch gamen totdat ze weer wat nieuws hebben, kun je dan niet met een rivatuner achtige tool de fanspeed cappen?
Stuurt rivatuner de fan dan anders aan dan de CCC?
Lijkt mij onlogisch.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Ok, heb even nog in mijn 2de pci-e slot getest maar juist hetzelfde en ook in mijn broertje zijn pc is het juist hetzelfde.

Morgen ga ik hem dus omruilen, denk ik een xfx ga vragen want wie weet hebben alle sapphire kaarten die ze hebben hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 153% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:12

Aganim

I have a cunning plan..

Morgen ga ik hem dus omruilen, denk ik een xfx ga vragen want wie weet hebben alle sapphire kaarten die ze hebben hetzelfde probleem.
Mijn Sapphire HD 5870 doet het prima, dus waarschijnlijk heb je net pech gehad met die kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
glennvho schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:09:
Alle kaarten zijn hetzelfde enige verschil is de stikker die erop zit. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:23:
[...]

Alle kaarten zijn hetzelfde enige verschil is de stikker die erop zit. :+
alle kaarten zijn hetzelfde ? je hebt meerdere edities! denk hierbij aan verschillende koelers , kloksnelheden en dergelijke .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

jayjay1986 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:02:
[...]

alle kaarten zijn hetzelfde ? je hebt meerdere edities! denk hierbij aan verschillende koelers , kloksnelheden en dergelijke .
Valt nog reuze mee op het moment. Met de HD48xx serie was dat 20x erger ;)

Overigens... het kabeltje vd fan die van de koeler naar je grafische kaart... zit het wel goed vast en is het niet stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment zijn er geen verschillende koelers voor de hd5870 enkel het merk verschilt
En het is natuurlijk bs dat alle kaarten van sappire dat probleem hebben met de fan.

Ook een hele rare manier van driver installeren. Ik zou de driver gewoon er af gooien met de oude kaart er nog
in en dan moet je opnieuw opstarten maar dan wel gelijk me de nieuwe kaart er in dus diegene met dat probleem probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Heb zojuist mijn kaart gaan omwisselen zonder problemen, en nu heb ik het probleem niet meer. Het lag dus duidelijk aan de kaart.

@Jejking: had ik al gecontroleerd en het kabeltje zat goed vast en alle 4 de draadjes zatten goed in de connector dus dat was het niet. Maar heb nu al een nieuwe ;)

@Dr Lup: De oude driver had ik er afgegooid met mijn oude kaart er nog in en dan ook nog eens driver cleaner gebruikt. Dan de pc afgezet en nieuwe kaart erin en dan nieuwe drivers installeren.
Ik heb nu weer een sapphire en deze heeft het probleem niet dus het was gewoon een slechte kaart, en ik had natuurlijk de pech om deze in mijn handen te krijgen.

Verder aan iedereen bedankt om me te proberen helpen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:16:
Trouwens .Kan je die bios niet flashen zoals die gasten ook gedaan hebben..Het zal wel gaan ,maar je bent meteen je garantie kwijt.
Ik zeg het wel ,maar doe het zelf ook niet meer,met een nieuwe kaart :) .dus succes ermee,en als je die nieuwe hebt horen we wel meer . :9
De garantie ben je niet kwijt zolang je de oude BIOS weer kunt terugflashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig is het dan opgelost. snel geregeld ook geloof ik of niet?
En nu knallen met dat ding hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Op een half uurtje tijd had ik een nieuwe, nadat ze het zelf eens getest hadden natuurlijk. Ik kan dus zeker niet klagen over Alternate.
Heb al eens crysis en pt boats geprobeerd en nu is crysis (in dx9 modus) echt een festijn op 1920 x 1200 met 4x MSAA en alles op high.
PT Boats werkt ook veel beter dan op mijn oude hd4870 met slechts 512mb, nu kom ik nooit onder de 60fps met alles @ max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansil
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-03 21:10
Sapphire/ XFX /HIS noem maar op zijn allemaal dezelfde kaarten maar dan met een andere sticker erop.
Maar met dat probleem met die fan kan ook zijn dat je het stukje van de pcb dat je eraf moet knippen /breken wat in de beschrijving staat vergeten bent en dat kan betekenen dat de kaart niet goed in de PCI slot zit en dat zou het probleem kunnen veroorzaken.Ik had dat zelf namelijk ook vergeten en toen bleef de fan ook op
100% draaien omdat die niet goed in het PCI slot zat.Ik heb zelf een XFX en een Sapphire.
Pagina: 1