airflow in kast, in welke richting?

Pagina: 1
Acties:

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Dagdag,

ik heb een idee voor mijn kast te koelen en ik zou graag laten verifiëren als het juist is wat ik denk.
Het gaat over deze kast(Silverstone LC17):
Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/products/lc17/LC17S-Top-4-3-Inside.jpg
Op de foto is alles duidelijk te zien:
Onderaan zie je twee fans zitten, deze zijn vervangen door 2x80mm Nexus. Onderaan links zit een rooster waarlangs mijn processorkoeler zuigt of blaast. Onderaan rechts blaast mijn voeding lucht rechtstreeks naar buiten. Bovenaan zie je links de plaats voor de 5.25" bays, waar geen koeling is, daarnaast 2x een 3x3.5" bay. Elke bay heeft een 92mm Nexus fan erop(helemaal bovenaan, niet te zien). Er zitten 5 HD's in.
Boven mijn kast staat nog mijn versterker, TV die ook nog redelijk wat warmte afgeven.
Ik had gedacht om mijn 2x92mm fans te laten aaanzuigen. Dit doen ze door een opening in de kast haaks op de richting waarbij ze blazen(op de tekening zie je helemaal de rand van het front, die is er niet aan de onderkant van de kast). Dan zou ik mijn 2x 80mm laten naar buiten blazen, net als mijn processorkoeler. Is dit een goede oplossing of doe ik het beter omgekeerd. Mijn inlaat zal denk ik dan kleiner zijn dan mijn uitlaat, zodat ik minder stofophoping heb(?). Enige nadeel die ik zie is dat ik dan warme lucht over mijn HD's stuur.

Iemand die mijn redenering wil bevestigen?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik kan je aanraden je versterker NIET boven, of eigenlijk in de buurt van je pc te zetten wegens bepaalde stralingen die je versterker in de war sturen. Die van mij geeft als ik em boven een bepaald volume zet een overload signaal als hij tekort bij de pc staat.

Verder zuigt een voeding lucht (althans, de fan zuigt lucht in de voeding) en blaast et langs achter waar de on/off switch zit uit. Of het slim is om die apart lucht aan te laten voeren of de lucht uit de kast te laten trekken, is voor veel mensen nog een raadsel, maar volgens mij is het beter voor je hdd's om de voeding fan in de kast te laten en het rooster rechts onder buiten beschouwing te laten.

Dus, je airflow gaat op je plaatje best van boven naar onder, meer hoef ik daar niet over te vertellen eigelijk.
Laat je de kast staan of leg je em neer?

[ Voor 20% gewijzigd door diedazz op 05-10-2009 17:24 ]

Get Airflow, save the world.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Misschien nog wat overwegingen die een verschil kunnen maken?

- Als je meer intake fans hebt dan outtake (eigenlijk: meer capaciteit), krijg je overdruk in je kast. Lucht zal dan, behalve door de fans, ook nog ontsnappen door andere gaten en kieren. Andersom zuig je dus ook door gaten en kieren lucht aan. De meeste kasten hebben wel iets van een stoffilter, maar dat zit natuurlijk maar op 1 plek; en dus niet voor alle kieren en gaten....

- Als je lucht eerst de HDs gaat, en dan de CPU, dan zullen de HDs dus relatief koel blijven, en de lucht 'voorverwarmen' voor je CPU. Andersom werkt het andersom :) Als je nu verwacht dat je CPU temperatuur de bottleneck wordt (overklokken?), dan kun je natuurlijk beter eerst langs de CPU met je buitenlucht, en vervolgens die (warmere) lucht langs je HDs.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Warme lucht stijgt op.

Dus je wilt koele lucht vooronder inzuigen en warme lucht achterboven uitblazen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

en de processorkoeler gewoon tegen die 2x 80mm aan laten blazen, die transporteren de warme lucht dan verder naar buiten :)

die fans voorin inderdaad als intake houden, dus zoals je het had (?) is goed :)

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
je moet je pc als een lucht tunnel zien. er moet zo veel mogelijk lucht er zo snel mogelijk door heen. Warme lucht stijgt op dus is het logisch als er outtake's aan de bovenkant en achterkant zitten en intakes aan de voor en onderkant.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i194.photobucket.com/albums/z36/sjoerd92/Airflow.jpg

specs

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
bedankt allemaal!
even voor de duidelijkheid, het is geen towermodel! Hij ligt gewoon neer.
Ik heb niet echt ergens anders plaats voor mijn versterker en ik heb geen last van storing, dus ik ga die (voorlopig) laten staan. De pc wordt zeker niet overklokt, dus ik denk niet dat de processortemperatuur de bottleneck gaat zijn.
Ik ga dus als oplossing nemen: processorfan rechtstreeks buiten via rooster. Lucht via voorkant(bovenkant plaatje) naar binnen, via mijn HD's en achteraan naar buiten.

Verwijderd

diedazz schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:23:
Ik kan je aanraden je versterker NIET boven, of eigenlijk in de buurt van je pc te zetten wegens bepaalde stralingen die je versterker in de war sturen. Die van mij geeft als ik em boven een bepaald volume zet een overload signaal als hij tekort bij de pc staat.

Verder zuigt een voeding lucht (althans, de fan zuigt lucht in de voeding) en blaast et langs achter waar de on/off switch zit uit. Of het slim is om die apart lucht aan te laten voeren of de lucht uit de kast te laten trekken, is voor veel mensen nog een raadsel, maar volgens mij is het beter voor je hdd's om de voeding fan in de kast te laten en het rooster rechts onder buiten beschouwing te laten.

Dus, je airflow gaat op je plaatje best van boven naar onder, meer hoef ik daar niet over te vertellen eigelijk.
Laat je de kast staan of leg je em neer?
Intressant.

Wat noem jij dichtbij? Mijn audioapparatuur staat op 1 meter van de systeemkast en geen probleem als ik wil knallen (als m'n buren weg zijn :P ).
Signaal- en ruisonderdrukking. Hoe is die in jouw geval?

Dit kun je eenvoudig testen door de versterker vol open te zetten nadat je in Windows het volume op <10 hebt gezet. Je mag dan weinig ruis horen en ook geen brom en andere signalen horen.
Hier hoor ik een heel zwakke ruis en dat is goed.
Hiermee kun je ook aantonen of je systeem er last van heeft.
Storing in de overdracht is niets meer dan ongewenste straling van buitenaf ;)

Oké, nu topicstarter.

Als ik je een heel goed advies mag geven laat je de luchtstroom van voor naar achter lopen.
In mijn Chenbro Xpider blijft alles op goede temps en je hoort het systeem bijna niet.
De Techsolo is de enigste goedkope 120mm fan die zeer stil is, weinig toeren maakt en veel lucht verplaatst (outtake). Dit heeft invloed op heel het systeem.
Die 2 fans achter als outtake gebruiken en de fans naar buiten laten blazen. Met 2 x 80 of 92mm verzet je genoeg lucht om je systeem koel te houden. Mooie kast trouwens :)
Je gaat dus een mooi HT systeempje bouwen :Y) ;)

Klikkerdeklik: http://www.silverstonetek...s/p_contents.php?pno=lc17

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 19:24 . Reden: Ik trapte er dus ook mooi in; het is een HTPC..... ]

Pagina: 1