Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-11 09:02
Hallo Allemaal,

Ik ga vanaf morgen starten met mijn examens voor de opleiding MBO ICT Beheerder niv. 4.
Nu heb ik een probleem, ik moet hiervoor een servicedesk gaan inrichten.

Nu hebben we tijdens de examentraining wel uitleg gekregen hoe we een technisch ontwerp, functioneel ontwerp en een implementatieplan moeten maken, maar dit was erg onduidelijk, en met vragen kunnen we de docent niet bereiken, althans, de vragen worden niet beantwoord en telefonische oproepen worden ook niet beantwoord.

Aangezien dit wel een van de kerntaken is wil ik jullie vragen of jullie mij een antwoord op de vraag kunnen geven: wat moet je allemaal doen bij het inrichten van een servicedesk (bij het examen dan), en in welke volgorde, wij beginnen iig met een presentatie waarin ons een situatieschets wordt gegeven, en we eindigen met een evaluatiegesprek. Er tussenin zit ergens een FO, TO en een implementatieplan. Kan iemand mij zeggen wat ik nog meer kan verwachten, en waar ik op moet letten?

Alvast bedankt, indien iemand nog uitgebreide informatie heeft over een onderwerp, of een handige link, ook posten a.u.b.!

Ik heb verder dit nog gevonden binnen dit forum:
http://gathering.tweakers...//inrichten%2Cservicedesk

Misschien dat dat nog wat kan helpen.

Karsten,

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Dit was een van de eerste linkjes op Google. Is dat iets?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zoek eens op het ICT begrip ITIL

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• mac-er
Hallo,

Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik had inderdaad ook al google gebruikt en dergelijke dingen over gevonden.

Alleen is dit wat je uiteindelijk moet kunnen, maar hier heb ik nergens kunnen vinden wat we precies kunnen verwachten op het examen. Basic gezien staat er wel al wat informatie in dat topic uit mijn startpost.

Wat dat met ITIL betreft, daar heb ik ook al mee geprobeerd, maar ik heb hier alleen maar dingen kunnen vinden die of heel globaal zijn of over het eindresultaat gaan en hoe het straks moet gaan functioneren.

Maar wat ITIL betreft, ik heb ooit eens een cd'tje van ITIL ontvangen, maar hier staat ook niet echt wat op over het inrichten van een servicedesk, alleen maar het eindresultaat.

Ik heb wel nog van iemand gehoord dat je als ict-beheerder heel veel met delegeren van taken te maken krijgt op dit examen.

Maar zijn hier geen mensen die dit examen ook al eens hebben moeten doen die daar nog spullen van hebben liggen?

Ik heb ook al tig keer mijn aantekeningen van de examenvoorbereidingen bekeken, maar vindt niet echt wat ik moet zoeken, en hier echt alles in wat er besproken is, ik heb dit namelijk zo uitgebreid mogelijk opgeschreven. Maar ik moet er ook bij zeggen dat we op onze vragen ook niet echt een direct antwoord kregen, maar meer wat ontwijkend.

Hopelijk kunnen jullie mij dus nog wat meehelpen, wat dit betreft ben ik namelijk redelijk makkelijk aan het stressen, ook al stelt het niks voor.

Alvast harstikke bedankt.

Karsten,

Verwijderd

Een FO en een TO vind ik meer onderwerpen voor de ontwikkelkant van het verhaal. Ik denk dat voor de inrichting van een servicedesk, naast de ondersteunende systemen, de organisatiekant veel belangrijker is (implementatieplan). Denk aan personele bezetting, competenties van het personeel, bereikbaarheid, hoe je de organisatie op de hoogte brengt, kennisborging, etc. Daarnaast zijn afspraken met andere delen van de IT-afdeling natuurlijk erg belangrijk.

Denk richting ITIL en zoek daarbij wat informatie, het gaat tever om hier ITIL uit te leggen. Mocht je in de buurt van Dieren wonen, dan mag je het boek wmb lenen :)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Als ik jou was zou ik dit aankaarten bij je mentor/studiebegeleider oid. Als jij de stof welke je moet beheersen voor een examen niet goed uitgelegd krijgt van je leraar waar betaal je dan precies schoolgeld voor ?

Het lijkt me toch wel heel fijn om examen te doen op stof die mij fatsoenlijk is uitgelegd. Het is misschien wat aan de late kant, maar als je medestudenten hebt die het zelfde gevoel hebben kun je toch wat druk uitoefenen om in ieder geval een uitleg te krijgen die je snapt.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:14:
Een FO en een TO vind ik meer onderwerpen voor de ontwikkelkant van het verhaal. Ik denk dat voor de inrichting van een servicedesk, naast de ondersteunende systemen, de organisatiekant veel belangrijker is (implementatieplan). Denk aan personele bezetting, competenties van het personeel, bereikbaarheid, hoe je de organisatie op de hoogte brengt, kennisborging, etc. Daarnaast zijn afspraken met andere delen van de IT-afdeling natuurlijk erg belangrijk.

Denk richting ITIL en zoek daarbij wat informatie, het gaat tever om hier ITIL uit te leggen. Mocht je in de buurt van Dieren wonen, dan mag je het boek wmb lenen :)
Zoek in dat geval ook eens op de term workforce management, dit richt zich heel specifiek op personele bezetting en hoe deze bezetting efficient en effectief in te zetten binnen diverse kaders zoals SLA's.

What's a cube to you?

• mac-er
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:14:
Een FO en een TO vind ik meer onderwerpen voor de ontwikkelkant van het verhaal. Ik denk dat voor de inrichting van een servicedesk,...
Het is ons in ieder geval gezegd dat er een FO en een TO moeten worden gemaakt, plus een implementatieplan.

En helaas, ik woon daar niet in de buurt, ik woon in zuid-limburg.

Ik zal verder al eens goed aan de slag gaan met de informatie die jullie tot nu toe gepost hebben, waarvoor dank!

Verder wil ik nog vragen of iemand een voorbeeld heeft van een goed FO/TO en liefst ook een implementatieplan.

Tot slot, ik heb ook nog contact gehad met mensen uit andere klassen, en echt iedereen loopt hier tegenaan. Dit ligt denk ik ook niet aan ons, dit probleem is namelijk maar bij 1 vak. De rest is wel helemaal duidelijk. Waarschijnlijk gaan we dus ook met alle leerlingen kijken voor een klacht in te dienen. Dit moet gewoon niet kunnen, want nu komen wij door nalatigheid van 1 docent in de problemen tijdens onze examens.

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:51
Ik moest destijds een kleine plan van aanpak schrijven, over hoe ik dit wilde inrichten. Hierin beschrijf je de bestaande situatie, nieuwe situatie + de rest wat bij een project hoort (google op roel gridt projectmanagement). Wij moesten verder een website programmeren waarin "mijn collega's" incidenten konden melden storingen konden melden etc. Voordat wij aan deze website mochten beginnen, was een FO en een TO maken verplicht (schetsen lay-out, Data Flow Diagram, datamodel, Entiteit relatie diagram ERD, Constrains en Datadictionary.)

[offtopic]Op welke school zit je eigenlijk? ;) [/offtopic]

• mac-er
Bedankt voor de informatie, ik ben inmiddels via via erachter gekomen dat het 1e onderdeel een FO is. Dit is al morgen, dan zullen we hem direct klassikaal aanspreken dat dit niet de bedoeling is. Ik zeg op het ogenblik verder liever even niet op welke school ik nu zit, maar dat is wel makkelijk te vinden, in zuid-limburg zijn er maar 2. Of heb jij zelf ook in zuid-limburg op school gezeten? Wij hoeven verder geen site of iets dergelijks te bouwen, alhoewel, dat zou ik wel leuk vinden! Wij hebben wel diezelfde kerntaak, maar moeten een access database bouwen, en die in het engels aan een "klant" presenteren, maar dat is tenminste duidelijk.

Maar iig, als iemand nog iets van een FO, TO of Implementatieplan kan uithalen als voorbeeld zou dat geweldig zijn.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:08
als je even je dm aanzet dan wil ik wel even een oude versie van mijn FO en TO geven van het mbo. Let wel dit zijn vrij beknopte versies en moet je nog wel uitbreiden, verbeteren en aanpassen. Je kan wel een indruk krijgen van wat er zoal in zo'n ding staat.

Korte uitleg
FO: Voor de klant begrijpbare opzet van het systeem. Wat ik hierbij meestal doe is het "oude systeem" opsommen en het "nieuwe systeem". Hangt af van hoe complex het word maar meestal deel ik dit ook nog onder in subgroepen zoals software, hardware, netwerk etc. Hangt allemaal er vanaf wat voor systeem het is. Sleutel bij dit is dat je het niet technisch maakt. Dit word namelijk meestal gebruikt als soort van afvinklijstje aan het eind van het project om te kijken of je je beloftes nagekomen bent. Zo doe ik het tenminste altijd. Zie het als een contract.

TO: Is nu eigenlijk heel simpel. Dit is gewoon het FO maar dan helemaal technisch uitgewerkt. Hiervan maak ik meestal zeer uitgebreide documentatie voor naslag en voor collega's die misschien in de toekomst daar een probleem op moeten lossen. Dan is een stukje documentatie zoals dit erg handig.

Note: ik ben klaar met mijn mbo en ben nu bezig met mijn hbo. Mijn uitleg hierboven is gebaseerd op hoe mijn leraren het destijds me hebben aangeleerd en wat ik er zelf van heb gebakken in de loop der tijd.

edit: heb toch geen TO voor je. Sorry FO heb ik nog wel een mooie voor je liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Craven op 05-10-2009 23:16 ]

• mac-er
wat bedoel je met dm? mijn mail is in ieder geval: karstenmeijers [at] gmail [dot] com

En super dat je me daar zo goed mee wilt helpen, dat scheelt weer een hoop examenstress!

• Craven
dm = direct message kun je aanzetten bij je instellingen.
you've got mail!

• mac-er
ok, ik heb hem gezien, super bedankt... dit is echt een opluchting!

Hopelijk gaan we het hiermee allemaal halen...

• Craven
Nou wil ik ook wel weten of je geslaagd bent of niet? Word dit per onderdeel gedaan of krijg je het pas weken na afloop te horen?

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 20:32
Craven87 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 08:45:
Nou wil ik ook wel weten of je geslaagd bent of niet? Word dit per onderdeel gedaan of krijg je het pas weken na afloop te horen?
Zou u mij de FO ook kunnen sturen ik heb namelijk het zelfde probleem.

• Craven
lol, je bent wel de laatste dan dat ding hoeft namelijk niet overal rond te slingeren dm of mail?

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 20:32
Graag :) mijn email roy(punt)drost(AT)hotmail.com

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
Deze vraag hoort niet in Werk en Inkomen thuis. Daarnaast heeft het een erg hoog huiswerkgehalte en daarmee hoort het eigenlijk niet op GoT thuis. Dit topic gaat daarom dicht.

Succes met het examen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.