Laptop: Bios laadt niet

Pagina: 1
Acties:

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
Laptop: s96s Asus Barebone model, 2x 2GB ram, Chipset : Intel PM965 / ICH8-M, Core 2 Duo T7700 (2.4GHz) (zie: http://www.rjtech.com/s96s.htm)

Probleemsymptomen:
-Als de laptop aangezet wordt, gaat het CPU-indicator LEDje branden, knipperen, en na ongeveer 5 seconden stopt het daarmee. Verder gaan de interne harde schijf en dvd-speler aan, die krijgen dus gewoon spanning. Op het scherm verschijnt niets.Na een tijdje gaat de fan aan omdat het warmte af moet voeren.

-Als ik al het geheugen verwijder, gebeurt exact hetzelfde, maar blijft de CPU-indicator LED voluit branden.

Er zijn geen piepjes of wat dan ook te horen. Heeft iemand een idee wat ik verder kan doen?

Verwijderd

Hoe is het ontstaan?
Gewoon uitgezet en de volgende dag deed die het niet meer?
Stroomuitval gehad, sluiting? enz enz.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 15:42 ]

• Samopsa
Gewoon, ineens. Gisteravond deed hij het nog, en vanochtend probeer ik hem aan te zetten met dit probleem.
Verder ook al geprobeerd: Tijd op adapter laten staan (uit) en weer aanzetten, Tijd zonder adapter/batterij (30 min) en daarna weer aanzetten. Helpt allebei niet.

Verwijderd

Hmmz klinkt niet goed. Dat is het vervelende van laptops, je kan het heel moeilijk vinden.
Een desktop trek je makkelijker ff alles los.
De dingen die jij geprobeerd hebt had ik ook als eerste aangeraden.
Ik ben bang dat het richting moederbord gaat. Je kan altijd nog proberen cd/dvd spelers enz los te halen.

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 12:38

JordyOnrust

Leef om te leven.

Je zou inderdaad mem, wifi, hdd en cd/dvd los kunnen koppelen. Veel meer valt er ook niet los te koppelen.
Als er dan nog niks gebeurd kun je kijken of je wel beeld krijgt via een externe monitor, maar anders ben ik bang datje mobo defect is.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

• Samopsa
Krijg ook geen beeld via externe monitor helaas. Ik las verder nog de tip om de CMOS batterij te vervangen. Ik dacht echter dat die alleen ervoor zorgde dat de klok van de bios bleef kloppen bij shutdown. Iemand een idee of dat zin heeft? Zie hem volgens mij wel zitten, maar kan er nog niet bij.. dan zou ik de hele case open moeten maken.

HDD en DVD kan ik niet makkelijk loshalen, WiFi loskoppelen nog niet geprobeerd. Mem dus wel ;)

Vrees inderdaad ook dat het moederboard de geest heeft gegeven.. wel zeer spijtig en vreemd, geen garantie meer en het is zo spontaan!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Zeker dat er geen optie ingeschakeld is die je beeldscherm uitgeschakeld heeft (via sneltoets op toetsenbord)?

probeer gewoon even je laptop een 15 seconden stroomloos te zetten (stroomkabel uit stopcontact), probeer daarna deze terug eens aan te schakelen.

Kijk ook eens alle kabels na of deze goed overal zijn aangesloten.

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

• Samopsa
Als het enkel het beeldscherm zou zijn, zou een externe monitor moeten werken, of zou ik na een minuut het windows-opstartgeluid moeten horen. De laptop stroomloos houden heb ik dus al geprobeerd, en kabels checken in een laptop blijft lastig, maar zover ik kan zien zit het goed.

• dutchcrusader
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56
Accu eruit, adapter eraf.
Aan/uit knop ongeveer 30 seconden vasthouden.

Accu erin en aanzetten. Kans dat ie het gewoon weer doet.

• Samopsa
Helaas niet. Waarom zou dat moeten werken? Wat doet dat precies?

• dutchcrusader
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56
Op die manier maak je het mainboard vrij van (rest-)spanning.
Vaak gaat de BIOS dan terug naar standaardinstellingen.

Jammer dat het in dit geval niet werkte. Succes verder!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Het rare eraan is juist dat je geen BIOS-beeps krijgt (dan weet je het pas echt). Dan gok ik op een kapot beeldscherm (of videokaart, maar dan zou hij volgens mij dus een beep moeten geven), mits ik een eind geleden nog dergelijk verhaal heb gekend bij iemand. In dat geval was het contact opnemen met de fabrikant voor herstel/RMA.

Kijk toch zeker nog eens de FAQ na: Hangen en opstartprobleem troubleshooter

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-01 12:38

JordyOnrust

Leef om te leven.

Samopsa schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:01:
Ik las verder nog de tip om de CMOS batterij te vervangen. Ik dacht echter dat die alleen ervoor zorgde dat de klok van de bios bleef kloppen bij shutdown. Iemand een idee of dat zin heeft? Zie hem volgens mij wel zitten, maar kan er nog niet bij.. dan zou ik de hele case open moeten maken.

HDD en DVD kan ik niet makkelijk loshalen, WiFi loskoppelen nog niet geprobeerd. Mem dus wel ;)

Vrees inderdaad ook dat het moederboard de geest heeft gegeven.. wel zeer spijtig en vreemd, geen garantie meer en het is zo spontaan!
Ik zou toch proberen je case wat verder open te maken, en WiFi ( vaak makkelijk bij te komen ) HDD ( vaak één schroefje en dan schuif je hem er zo uit ) en het zelfde geld voor DVD ( vaak ook maar één schroefje en dan schuif je deze er ook zo uit ). CMOS batt. zou je inderdaad even los kunnen halen, Accu er uit, van netspanning af, CMOS batt. er uit aan/uit knop indrukken, en dan CMOS er weer in ( na +/- 30 sec ) accu er uitlaten, netspanning er weer op en kijken of er dan weer geboot wordt.

Mocht er dan nog helemaal niks meer gebeuren, dan denk ik dat je mobo overleden is. :(

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Pagina: 1