Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access gekoppelde tabellen bijwerken uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-10 09:04
Bepaalde tabellen uit mijn Access database heb ik middels gekoppelde tabellen beschikbaar gesteld in een ander database. Dit zodat anderen naar hartelust met de tabel aan de gang kunnen, omdat ik in de veronderstelling was, dat anderen middels een gekoppelde tabel de brontabel niet aan kunnen passen. Nu blijkt dat je met een gekoppelde tabel prima de brontabel helemaal kunt vernaggelen.

Weet iemand of er een instelling is, waarmee je een koppeling kunt maken, die maar één kant op kan, van bron naar koppeling en niet van koppeling naar bron?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Via het bestandsysteem kun je voor een bestand aangeven dat bepaalde gebruikers geen write-permissies hebben, en welke gebruikers wel write-permissies hebben. Als je geen write-permissies hebt, kun je het bestand niet aanpassen, en zal de gelinkte tabel read-only geopend worden. Het is sowieso niet heel nuttig om dit buiten het bestand-systeem om te doen, omdat dat geen daadwerkelijke beveiliging biedt...

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Je kunt ook op basis van de tabel / query een formulier maken waarmee geen gegevens kunnen worden gewijzigd in je tabel.

What's a cube to you?

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-10 09:04
pedorus en rizzi, bendankt voor jullie antwoorden! met name de optie van de rechten in het bestandssysteem is bruikbaar. formulier is handig als het een duurzame oplossing moet zijn. om ff iemand inzage in een tabel te geven zonder dat er gemanipuleerd kan worden is wat omslachtig. hoewel, dat kan met een standaardtabelformulier ook wel weer makkelijk.

vooralsnog heb ik het opgelost door een kopie van de database te maken. maarja, dat is 300mb extra waar de ICT-afdeling meestal niet zo gelukkig mee is.

Ivo

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Rechten in het bestandsysteem is alleen bruikbaar als de rechten voor de hele database gelijk zijn en een formulier is onhandig als je meerdere formulieren of query's op dezelfde tabel hebt of mensen rechtstreeks op de tabel kunnen werken.

Access heeft een ingebouwd beveiligingsmodel wat toelaat om per object machtigingen in te stellen: extra-->beveiliging-->machtiging van gebruikers en groepen.

Default is iedereen in access beheerder. Als het puur gaat om beveiliging tegen onbedoeld gekloot is het voldoende om hier voor de gekoppelde tabellen de standaardgroepen beheerders/gebruiker en de standaardgebruiker 'beheerder' alleen ontwerp lezen en gegevens lezen aangevinkt te laten. Strakker dichttimmeren kan, maar dan moet je met aparte werkgroepbestanden gaan werken. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland