Toon posts:

Gezocht: virtuele PC met *zelfstandige* BIOS-klok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lezers!

Ik heb enige tijd geleden VMware geinstalleerd, en wilde de klok op een andere tijd zetten dan de "echte" klok.

Ter informatie: VMware biedt een virtuele omgeving, compleet met een eigen BIOS - óók virtueel dus. Maar het bleek dat de tijd die ik in die BIOS instelde, in no time werd gewijzigd in de tijd van het host-systeem. |:(

Mijn vraag is: bestaat er een virtuele omgeving die een zelfstandige klok heeft?

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 13:45
je kan toch gewoon de synchronisatie van de tijd tussen het host en guest systeem uitschakelen?
deze optie zit ergens in de opties van de VMware tools.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:04

DataGhost

iPL dev

Inderdaad. Let er verder ook op dat je guest misschien NTP heeft draaien.

Verwijderd

Je probeert op deze manier de verloop datum van OS/applicaties binnen de VM te ontlopen?.. :P

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is NIET waar. In VMWare kan je afzetten dat ie de tijd moet syncroniseren!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
tools.syncTime = “FALSE" in de vmx-file.

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge, blij blij, dank u zeer. _/-\o_

Dat zijn snelle reacties. Ik dacht dat ik het destijds goed had uitgezocht, maar nee dus. 8)7
Of ik heb een te oude versie geprobeerd.

Intussen heb ik gezien dat VMware een forum én een knowledge base heeft.

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 00:29

tim427

Turbulence!

Goed dat het probleem opgelost is.

Nu heb ik nog de vraag: waar heb je dat voor nodig? Puur uit interesse...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een werkplaatshandboek voor mijn auto, dat alleen wil draaien als de PC-tijd op 2003 of zoiets staat. Dit is uiteraard bedoeld om te voorkomen dat oude informatie wordt gebruikt.
(hoewel: ik zag onlangs dat je een config-file kunt aanpassen waardoor de gebruiksperiode wordt verruimd, dus ik had de software achteraf gezien ook op de normale manier kunnen installeren :P )

Vroeger draaide dit handboek op een separaat PC-tje, maar ik wilde ook mijn kennis van VMWare weer eens opfrissen. Virtuele machines zijn een bizonder belangrijke ontwikkeling.
Wel, dat opfrissen is gelukt. VMWare is schitterend en ziet er vergaand configureerbaar uit :D .

Andere toepassing (VMWare-forum): iemand wilde de tijd van elke virtuele server kloppend maken met een internationale tijdzone.

===

Aan Keypunchie: na een verse install van Vmware client blijkt die config-regel reeds in de vmx-file te staan.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

[b][message=32689243,noline]Yalk schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @
Andere toepassing (VMWare-forum): iemand wilde de tijd van elke virtuele server kloppend maken met een internationale tijdzone.
Volgens mij kan je hiervoor de bios-tijd van elke server op UTC zetten en dan vervolgens per server een andere tijdzone instellen.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij de normale oplossing, maar misschien was daar iets speciaals aan de hand.
Ik heb die thread verder niet gelezen.

PS. Aan Tim427: "mijn kennis van VMware opfrissen" is natuurlijk wat overdreven. ;)
In een paar uurtjes zie ik natuurlijk alleen de oppervlakte. Ik kan beter zeggen dat ik weer eens kennis heb gemaakt met VMware.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 09:32 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 08:00

BoAC

Memento mori

Heb je nu niet het probleem dat de tijd van de guest begint te 'driften'?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, misschien. Maar het zou me niet verbazen als VMWare de eigen klok "even snel laat tikken" als de hardware-BIOS-klok (die op zijn beurt op de juiste tijd wordt gehouden via het OS van de host). M.a.w. dat het *verschil* tussen de beide klokken op een constante waarde wordt gehouden. Dan hoeft de klok van VMware niet eens zo goed te lopen; m.a.w. die mag achterlopen of voorlopen.

Nóg een mooi geintje: ik kwam recent een OS tegen dat in geval van een groot tijdsverschil de eigen klok niet in 1 klap gelijkzet, maar langzaamaan, dus het OS laat hem tijdelijk iets sneller of langzamer loppen. Het doel is dat je in je logs enzovoort geen tijdssprong ziet, en ook dat je nog steeds tijdsverschillen kunt waarnemen (dus de volgorde van gebeurtenissen). Slim, zoiets 8)

Ik weet niet meer of het hier ook om VMware ging, maar dacht van wel.

Verwijderd

Topicstarter
De optie "automatisch met time server synchroniseren" staat vanaf de installatie van Windows (XP Pro) uit.

Ik reboot de virtuele PC en de klok blijft keurig 2004.
Ik reboot later nog eens en de klok staat ineens weer op 2009.

PS ik draai W7 Ultimate US. Eens kijken of dat misschien betekent dat VMW de config niet goed kan lezen o.i.d. - dus nu de knowledge base maar eens bekijken. :?

============================================
Volgens de KB moet het volgende in de vmx-file staan:

tools.syncTime = "0"
time.synchronize.continue = "0"
time.synchronize.restore = "0"
time.synchronize.resume.disk = "0"
time.synchronize.shrink = "0"
time.synchronize.tools.startup = "0"

bron:
http://kb.vmware.com/self...2043&stateId=0 0 40418397

Even later... (vrij naar Donald Duck): het werkt prima.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 12:43 ]

Pagina: 1