Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 14:47
Er komt voor mij en nieuw systeem aan, met een Core i5 750 _/-\o_ . Maar als het op de RAM aankomt met deze nieuwe processor, ben ik even de draad kwijt.
i5's Ondersteunen geen triple channel DDR3 SDRAM, dat is wel duidelijk. 2GB RAM lijkt mij wel even genoeg, dus ik zou zeggen, neem 1x 2GB, is het goedkoopst. Maar kan een i5 dat hanteren of MOET je dual channel hebben, waardoor je dus 2x 1GB krijgt? Het moederbord dat ik op het oog heb is de ASRock P55 Pro, omdat het één van de goedkoopste ATX Socket 1156 moederborden is. Maar ik neem aan dat dit niet zoveel verschil maakt :X . De RAM die mijn interesse trok was de Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G, omdat die ruim op voorraad was bij MaxICT (ook al zijn deze voorraadindicaties vaak incorrect) en lekker goedkoop was voor 1333MHz RAM. :P
Die extra 2GB komt er wel bij rond Nieuwjaar of rond die tijd. Dus lijkt het me ook handig om 2x 2GB te hebben en geen 4x1GB. Ik weet dat het makkelijker is om alles in een keer te bestellen, maar er zit een zeer strak budget aan, dat net overschreden wordt als er 2 extra GB's bij komen.
Dus wat kan ik dan het beste doen? Budget pushen voor 4GB (kleine kans op slagen), 2x1GB nemen of veranderen naar 1x2GB?

arc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het werkt ook prima met 1 reepje. Dat kost wel wat performancewinst, maar niet extreem veel ofzo. Snel blijft het met een i5 toch wel. Daar kan je dus wel even mee vooruit. Al weet ik niet wat je met je systeem wilt doen... Voor bijvoorbeeld gamen of andere zware taken is 2GB toch wat weinig, als je dat meteen wilt gaan doen zou ik toch proberen 4GB te krijgen (maar ik heb geen idee wat de situatie is :P).

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 05-10-2009 13:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
Dank je bwerg, erg handig om te weten! :) Die extra 2 komt er wel sowieso aan, maar dat kan wachten. Mijn broertje weet toch niets van PC's af (voor hem namelijk). Hij wil het wel gebruiken voor gamen ja, maar dan moet hij maar extra dokken. Zijn keus. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

In dat geval zou ik hem toch adviseren om meteen voor 2x2GB te gaan. Hij moet het inderdaad zelf weten maar als ie op 2GB zit wil hij er waarschijnlijk toch meteen 2GB bij, dat kan je dan beter meteen doen ;) Veel goedkoper zal het toch niet worden op korte termijn, en als je het bij een webwinkel koopt oid. moet je weer extra verzendkosten betalen dus ach...

Dus eerst op dingen besparen die je eigenlijk toch wel nodig hebt en dan alsnog erbij gaan kopen, of het meteen goed doen. Het eerste voelt voor de portemonnee misschien beter maar dat slaat eigenlijk nergens op natuurlijk. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
bwerg schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:49:
In dat geval zou ik hem toch adviseren om meteen voor 2x2GB te gaan. Hij moet het inderdaad zelf weten maar als ie op 2GB zit wil hij er waarschijnlijk toch meteen 2GB bij, dat kan je dan beter meteen doen ;) Veel goedkoper zal het toch niet worden op korte termijn, en als je het bij een webwinkel koopt oid. moet je weer extra verzendkosten betalen dus ach...

Dus eerst op dingen besparen die je eigenlijk toch wel nodig hebt en dan alsnog erbij gaan kopen, of het meteen goed doen. Het eerste voelt voor de portemonnee misschien beter maar dat slaat eigenlijk nergens op natuurlijk. :)
Ben ik geheel met je eens, zo denk ik er ook over. Maar het budget is zó strak, dat die 2GB wel later kan komen als er geen cent bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:03
Misschien kan je wat winnen door voor 1066 Mhz geheugen te gaan? Dat is ook snel genoeg voor de Core i5.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
arc. schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:50:
[...]

Ben ik geheel met je eens, zo denk ik er ook over. Maar het budget is zó strak, dat die 2GB wel later kan komen als er geen cent bij kan.
Moet je dan wel voor een i5 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Waarom geen AM3 bordje met DDR3 en een Phenom II.. als het budget niet zo hoog is.

Het is natuurlijk keuzes maken.. misschien een wat lager geklockte cpu. ( Phenom II X810 ofzo met Dual Channel geheugen)

[ Voor 43% gewijzigd door Dj-sannieboy op 05-10-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:49
Q9450? Q9550?
Kost geen drol meer tegenwoordig...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
Dj-sannieboy schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:03:
Waarom geen AM3 bordje met DDR3 en een Phenom II.. als het budget niet zo hoog is.
Ik heb gekeken naar een Phenom II X4 955 systeem maar ook naar een Phenom II X4 9650. De Phenom II X4 955 kwam nét wat duurder uit, maar mede vanwege de triple channel 3GB RAM in plaats van de dual channel 2GB.

En 1066MHz spaart me niet genoeg bij MaxICT om er een extra 2GB bij te doen. Ik zal wel pushen met het budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29
arc. schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:10:
[...]

Ik heb gekeken naar een Phenom II X4 955 systeem maar ook naar een Phenom II X4 9650. De Phenom II X4 955 kwam nét wat duurder uit, maar mede vanwege de triple channel 3GB RAM in plaats van de dual channel 2GB.
Zijn allebei dual channel, alleen gebruikt de eerste DDR3 indien je 'm op een AM3 bord drukt, de tweede is altijd DDR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:16
Wat ik een tijdje terug heb gehaald is 955 + a780gxh (am2+) + 4gb khx8500 + hd4870 voor zon 550 euro denk ik.

Scheelt erg veel geld op het moederbord.

En de 9650 is geen phenom II maar een phenom en die zou ik niet nemen :p

[ Voor 19% gewijzigd door cpt.skydiver op 05-10-2009 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:16
hier ging iets fout..

[ Voor 90% gewijzigd door cpt.skydiver op 05-10-2009 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115047

Sorry, maar ik moet het wel eens zijn met iedereen hier, echt veeeeel beter een 955 nemen, AM2+/3 moederborden zijn goedkoper dus kan je meer geld uitgeven aan je geheugen, want dat geheugen heb je absoluut nodig, 2GB is echt niet voldoende als je wat wil gaan gamen (2GB wordt al gebruikt door windows + wmp + IE + outlook ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:30
Anoniem: 115047 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:10:
(2GB wordt al gebruikt door windows + wmp + IE + outlook ofzo).
Ik weet niet wat jij allemaal draait, maar bij mij gebruik ik met W7 + FF + wmp + msn + Task Manager 888MB van m'n RAM. Ook heb ik bij het gamen nooit m'n ram vol gekregen. Het scheelt wel dat ik eigenlijk geen echt recente games speel. Nieuwste is RA3, en dat Past ook makkelijk in 2GB.

Advies aan TS; als het budget belangrijk is, neem dan nu 1x2GB en kijk wat het doet. Als het te weinig blijkt prik je er nog eentje bij.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292676

vertel je budget eens dan kunnen we je al veel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115047

Crahsystor schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:52:
[...]

Ik weet niet wat jij allemaal draait, maar bij mij gebruik ik met W7 + FF + wmp + msn + Task Manager 888MB van m'n RAM. Ook heb ik bij het gamen nooit m'n ram vol gekregen. Het scheelt wel dat ik eigenlijk geen echt recente games speel. Nieuwste is RA3, en dat Past ook makkelijk in 2GB.
Cleane install sinds gisteren :)

Granted, er draaien misschien iets meer achtergrond apps dan een gemiddelde PC (ASM, LCDMon, mstsc,...), maar komt er nog steeds op neer dat ik makkelijk meer dan 1.5GB gebruik met de vorige door mij genoemde apps. Is trouwens wel Vista 64 Ultimate, raidcontroller doet vervelend op Win7 bij het ontwaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
Alles besteld; gewoon het budget een beetje vergroot, en hoppakee, let there be 4GB :D. Ik heb ook maar even een HD 5870 voor mezelf besteld, komt 16-18 oktober aan (MaxICT) voor de mensen die er in geïnteresseerd waren er ook een te bestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door arc. op 05-10-2009 20:36 ]

Pagina: 1