• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
Ik ben me aan het verdiepen in de werking van computergeheugen op hardware niveau.
Om het even simpel te zeggen, die zwarte plastic chips op een module, kunnen onderverdeeld zijn in 4, bijvoorbeeld 4 x 128mbit, totaal 512 mbit voor een chip, 4 datalijnen dus.

Is het zo dat er ook letterlijk 4 koperen lijntjes naar de geheugencontroller lopen?
Om het maar simpel te zeggen, loopt elk lijntje ook echt naar de onderkant van de module, naar zo'n koperen aansluiting, waarna deze ook weer via een koperen lijntje naar je geheugencontroller gaat (over het moederbord)?

Een DIMM is 64 bits, betekend dit dat er ook 64 "pinnetjes" gebruikt worden, van de 184 dus?

Wellicht basisschool materiaal, maar ik kan helaas geen antwoord op mijn vraag vinden...

[ Voor 6% gewijzigd door eX0duS op 05-10-2009 11:15 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De pinnetjes onderin gaan naar de controllerchip op de geheugenmodule. van daaruit wordt het geheugen (de 4 of 8 bij dual sided) aangesproken.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ts Nee,

Lees dit maar eens, (ff snel gegoogeld maar het zier er relatief goed uit)

http://download.micron.com/pdf/toolbox/ddrregrev1.2.pdf

Iperf

• eX0duS
De geheugenmodule zelf heeft toch geen controller?
De lijntjes lopen per chip wel recht naar een pin toe.

[ Voor 60% gewijzigd door eX0duS op 05-10-2009 11:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAM FAQ
Had je deze ook al gezien?

• eX0duS
Die RAM FAQ heb ik gelezen ja, en daar heb ik ook veel informatie uitgehaald, maar het was met met die PINs niet helemaal duidelijk.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik was altijd in de veronderstelling dat ram een eigen controller aan boord had. Was dit misschien vroeger het geval?

Meteen ff de ram FAQ gebookmarked, interesant leesvoer :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Nou ja, er zit natuurlijk wel iets aan control-logica in een geheugenmodule, maar da's minimaal. De geheugens gaan in grote aantallen, de memorycontrollers veel minder (denk maar in: 1 PC heeft 1 CPU met 1 geheugencontroller, van daar uit naar 2 DIMM modules met elk 8 chips. Het heeft dus zin de geheugenchips kaal te houden, alles wat je in de controller van de CPU kan stoppen doe je niet in de geheugenchip.

Wat betreft de bitlijnen:
Als je dus DDR2 chips hebt met 4 bits databreedte, en je zet die op een 64-bits DIMM, dan zet je dus 64/4 = 16 DDR2 chips naast elkaar voor het hele geheugenbereik.
Je kan ook 16-bits databreedte DDR2 chips nemen, dan kan je er bijvoorbeeld 4 naast elkaar zetten voor de volledige 64 bit. Chip 1 doet bits 0-3, chip 2 4-7 en zo verder. Of 4 naast elkaar, vier maal parallel voor nog meer geheugen.

Die 64 bit van de DIMM gaat over de breedte van de databus. Daarnaast heb je nog zo'n 15 adreslijnen, een aantal kloklijnen, stuk of 7 control-signalen, maskeringssignalen en de nodige voedingspinnen. Die 184 zullen grotendeels wel gebruikt worden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

vanaalten schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:48:
Wat betreft de bitlijnen:
Als je dus DDR2 chips hebt met 4 bits databreedte, en je zet die op een 64-bits DIMM, dan zet je dus 64/4 = 16 DDR2 chips naast elkaar voor het hele geheugenbereik.
Je kan ook 16-bits databreedte DDR2 chips nemen, dan kan je er bijvoorbeeld 4 naast elkaar zetten voor de volledige 64 bit. Chip 1 doet bits 0-3, chip 2 4-7 en zo verder. Of 4 naast elkaar, vier maal parallel voor nog meer geheugen.
en dat is zover ik weet ook het hele idee tussen single sided en dual sided geheugen, single sided heeft 4 chips, 1 kant van de module, dual sided heeft dr meer, en heeft dus 2 kanten van het pcb'tje bezet :) en vroeger maakte dat meer uit dan nu, zeker omdat bijna al het ram van hetzelfde soort is (dual sided afaik)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

afaik de laatse keer dat ik aandachtig dimm specs heb gelezen
was zijde 0 volledig anders te bestukken als zijde 1

dus aan een kant ram geheugen, en de andere kant rom (en ja ik heb ze in m'n handen gehad ;) )

Iperf

• eX0duS
Maar die lijnen, die komen dan toch uiteindelijk wel uit op de pinnen aan de onderkant? Het is toch niet zo dat er meerdere signalen over één pin gaan?
Als ik die PDF zo doorlees, dan zijn er 64 datapinnen, dus in dat geval is het dus wel zo dat elke bit rechtstreeks naar een pin gaat?
Er worden dus wel 64 pinnen gebruikt voor de data, en 72 pinnen voor als het ECC geheugen is.

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 06-10-2009 08:47 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eX0duS schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 08:44:
Maar die lijnen, die komen dan toch uiteindelijk wel uit op de pinnen aan de onderkant? Het is toch niet zo dat er meerdere signalen over één pin gaan?
Als ik die PDF zo doorlees, dan zijn er 64 datapinnen, dus in dat geval is het dus wel zo dat elke bit rechtstreeks naar een pin gaat?
Er worden dus wel 64 pinnen gebruikt voor de data, en 72 pinnen voor als het ECC geheugen is.
Ja die bits zijn min of meer rechtsctreeks verbonden

maar
Een DIMM is 64 bits, betekend dit dat er ook 64 "pinnetjes" gebruikt worden, van de 184 dus?
is dus nee, want je hebt ook nog de adresbus en een allegaartje aan clock/ras/cas singalen. en natuurlijk de spd

Iperf

• eX0duS
Maar 64 of 72 van de 184 pinnen worden dan toch gebruikt om de data mee te versturen?
En de rest inderdaad voor het overige.

[ Voor 19% gewijzigd door eX0duS op 06-10-2009 09:17 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jup

Iperf

• eX0duS
Misschien een goed idee dit ook in de FAQ te zetten, want dat staat er nu (in elk geval niet heel duidelijk) in...

• vanaalten
eX0duS schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:16:
Misschien een goed idee dit ook in de FAQ te zetten, want dat staat er nu (in elk geval niet heel duidelijk) in...
De FAQ is voor veelgestelde vragen ;)
Daar valt jouw vraag denk ik niet onder. Er valt nog veel meer technische info over DIMM modules te geven, maar dat gooien we denk ik ook liever niet in de FAQ.

• eX0duS
Nog een andere vraag;
Soms zie je een andere notatie, bijvoorbeeld 512Meg x 64 (of 72).
Ik begrijp dat die laatste voor het aantal datalijnen staat, en dat 512Meg (Megabyte?) de grootte van de chip zelf is.
Maar dit zegt toch helemaal niks over hoe die chip is opgebouwd?

• vanaalten
eX0duS schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:32:
Nog een andere vraag;
Soms zie je een andere notatie, bijvoorbeeld 512Meg x 64 (of 72).
Ik begrijp dat die laatste voor het aantal datalijnen staat, en dat 512Meg (Megabyte?) de grootte van de chip zelf is.
Maar dit zegt toch helemaal niks over hoe die chip is opgebouwd?
Hmmm... je moet iets duidelijker zijn. Is dit een notatie van een DDR(1...3) *chip* of van een DIMM module? Ik gok van een DIMM, aangezien de chips maar tot 16 datalijnen gaan.
En inderdaad zegt die notatie niets over de opbouw van de module zelf: je kan chips van 4, 8 of 16 datalijnen gebruiken en op verschillende manieren een x64 of x72 module maken. Maar als gebruiker maakt dat niet uit, toch? Je zou van buiten geen verschil moeten merken!
Pagina: 1