Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12-2024
Hey @ all,

Ik ben een klein tijdje bezig met vooral macro fotografie.
Nu heb ik mijzelf een EZ-Cube gehaald 110cm x 110 cm.

Nu wil ik mij nog 2 á 3 sterke lampen halen voor de belichting.
Nu heb ik al wat rond gekeken, en weet dat je voor fotografie loads of licht nodig hebt.
en het liefst zonder kleuren (gele huis lampen, of van die halogeen (dacht ik) lampen met een tintje groen), dus lekkere sterke witte lampen.

Nu ben ik wat rond gaan kijken op google wat voor een lampen men gebruikt. ik heb een EZ-Cube, dus die zorgt voor het indirecte licht (lampen aan de buitenkant), en worden er dus sterke witte lampen gebruikt. nu kan ik van die wat meer proffesionele lampen halen voor 50 euro per stuk bij een winkel.

Maar ik vroeg mij af of het niet ook lukt met van die sterke witte bouw lampen van de hornbach of gamma voor 5 tot 10 euro de lamp? werkt dit ook, of zijn de gebruikte lampen niet goed? waar moet ik op letten? en naar wat voor een wattage moet ik kijken? te weinig wattage en ik krijg een te zwakke lichtbron, te veel en het is overkill.

iemand die tips voor mij heeft hoe hij/zij het heeft opgelost misschien?
Bij voorbaad dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 15:34
(jarig!)
Over het algemeen geven bouwlampen geel licht. Als je alleen die lampen gebruikt voor de belichting dan maakt dat niet uit, want het is in de stellen via de witbalans. Echter, heb je ook nog een flitser, de zon, of andere belichting, dan klopt er niets meer van.

Mijn keuze zou zijn echte studiolampen die dezelfde golflengte licht afgeven als je flitser etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
hey, en thanks voor de snelle reactie.

Ik doe dit gewoon op mijn eigen kamer. volledig donker. en het enige licht zal dan de 2 á 3 lampen zijn rondom de tent. geen flitser.

Je hebt inderdaad bouw lampen met geel licht, maar zijn er geen te vinden met wit licht? of is dit speciaal en alleen bij studio lampen? een beetje geel is dan niet te erg, dat val te corrigeren. of valt (zo) wit (mogelijk) licht alleen te doen met (dus studio lampen, of) LED licht of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:49
Bouwlampen zijn geen probleem, zolang de lampen die je koopt maar dezelfde kleur temperatuur hebben. Elke 'afwijking' met 'gewoon' light is te compenseren met de witbalans van je camera. Het makkelijkst is om hiervoor een grijskaart nog te kopen. Die trouwens ook meteen gebruikt kan worden voor een preciezere lichtmeting met je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:37

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Taurnil schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:26:
hey, en thanks voor de snelle reactie.

Ik doe dit gewoon op mijn eigen kamer. volledig donker. en het enige licht zal dan de 2 á 3 lampen zijn rondom de tent. geen flitser.

Je hebt inderdaad bouw lampen met geel licht, maar zijn er geen te vinden met wit licht? of is dit speciaal en alleen bij studio lampen? een beetje geel is dan niet te erg, dat val te corrigeren. of valt (zo) wit (mogelijk) licht alleen te doen met (dus studio lampen, of) LED licht of zo?
de goedkopere bouwlampen van de gamma worden echt ontzettend heet en knappen vrij snel. wb valt goed te compenseren als je in RAW schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Halogene bouwlampen van ±300 Watt is wel een enorme hitte bron en zeer leuk voor de electra rekening.

Ik zou gewoon met flitslicht gaan werken. Wat is het probleem dat je naar alternatieven daarvoor zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
na goed, ik ben inderdaad aan het zoeken voor wat studio setjes.

ik werk (en ben gewend met alleen) met continue licht te schieten.
Ik heb maar een simpele Panasonic FZ28 bridge camera, en dit alles is maar een (kleine) hobby.

om hier dure lampen voor te halen zie ik niet zitten. ik zie wel hier en daar wat leuke setjes.
Maar ik zie veel van: setjes met 40watt lampen 100-150watt lampen en 200 watt, en hier en daar 300watt.
waardoor bepaal ik welke wattage lampen ik nodig heb? of is het uberhaupt ergens goed voor.

nogmaals ik doe dit pas. en heb nog nooit met flits studio licht gewerkt. ik zal dan een setje met flits mogelijk moeten zoeken + geval dat op me camera gaat voor de flits te laten gaan. (liefst draadloos maar geen grote noodzaak) ik doe schieten in een compleet donkere kamer (ik leer ook alleen van het internet) en zit dan daar met licht dat alleen flitst op het moment van schieten? en kan dit allemaal wel met een panasonic fz28? (de fz28 heeft geen hot shoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Even los van je vraag, het is verlichting. Belichting gaat over het blootstellen van je sensor aan het licht, een model verlicht je of licht je uit.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
ok mijn fout, weer iets geleerd, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
met de FZ28 en een paar spotjes zou je al resultaten moeten zien er zijn al sets op de markt met een effe achtergrond en 2 of 3 spotjes varierend tot 150W per stuk alleen moet je dan wel al snel 100 euro neerleggen voor zo'n set dus gewoon eerst experimenteren met bureaulampen en witbalans en zo nodig nog met Picasa verlichting van boven en van 2 hoeken en desnoods nog een beetje de interne flitser geeft al een aardig resultaat. alleen deed ik 't zonder flitstent en op een bureau met een in elkaar geknutselde achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Enzo Dizono schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:30:
Even los van je vraag, het is verlichting. Belichting gaat over het blootstellen van je sensor aan het licht, een model verlicht je of licht je uit.
Hmm, daar val ik dan weer niet zo hard over, gezien heel veel mensen de term belichten gebruiken "om iets uit te lichten." bedoelen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
ja, ik ook tot vorige week, mijn docent op de FvS merkte het op toen een klasgenote het had over belichting.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
maareh, 150W spotjes? Voor buiten werk ik altijd met een 1000w lamp :P. Kaiser statieflamp voor 3,5 euro gescoord bij de kringloop:P

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
das ik kan het natuurlijk gewoon eens proberen met een lamp of 3 van de hornbach?
enige wat ik me dan afvraag is waarom al die varianten in wattage? neem aan dat voor een hobbyist 100-150 watt toch al ruim voldoende is (voor macro fotografie, op zijn slaap kamer :p)
Pagina: 1