Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Tot mijn grote (GROTE) frustratie is de audio chip (ALC889) in mijn Gigabyte P35C-DS3R moederbord (die ik als HTPC gebruik) ineens stuk (bij stereo geluid geeft hij 1 kant bijna geen geluid .. ligt niet aan kabel, speakers of instellingen). Er is dus duidelijk is mis op chip / electriciteitsniveau.

Nu heb ik 2 keuzes :

- nieuwe losse geluidskaart aanschaffen en onboard audio disablen
- nieuwe moederbord kopen nu er tenminste nog verkrijgbaar zijn met P35/P45 chipset en socket 775.

Wat is wijsheid ? Omdat er op het moederbord duidelijk ergens iets stuk is, loop ik misschien kans dat dit straks een kettingreactie veroorzaakt.

Iemand nog meer brakke ALC889's meegemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:42
Een goede kaart is even duur als een bord.

En een losse kaart is wel van betere kwaliteit dan de onboard.

Waarom zou je dan heel nieuw bord kopen als het allemaal nog perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Tja dat is dus de hoofdvraag : er zit een kapotte soundchip (of voorversterker / whatever .. iets dat stuk is) op het moederbord. Ik vraag mij nu af : er gaat een stroompje naar dat deel van het moederbord. Wellicht, omdat het zaakje stuk is, is het circuit op het board niet helemaal fris meer .. en gaat er dadelijk iets anders ook stuk.

NU kan ik nog een nieuwe P45 bord kopen .. straks is socket 775 vast nergens meer te krijgen .. en zit ik ook met een nutteloze processor.

Nu heeft Gigabyte ook een Nederlandse vestiging zie ik. Mag je enige coulance verwachten / krijgen na 2 jr en 1 maand denk je ?

Morgen eerst maar eens bellen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buiten garantie is buiten garantie, kan je zo goed als zeker van zijn.

775 gaat nog een paar jaar blijven bestaan, wees daar maar niet bang voor, zij het dat ze op termijn wel DDR3 gaan willen (ik denk wel dat je er nog een hele tijd gaat kunnen vinden met DDR2).

Dus of je een geluidskaart erin wil steken moet je zelf weten, kwaliteit van de audio zal nu beter zijn als je een goeie neemt, maar die goeie chip van nu zit binnen een paar jaar onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapier
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-07-2022
Waarom zou je het niet uitproberen.

Haal een geluidskaartje van 10 euro(perfect geluid voor normale omstandigheden), en neem de gok, Wat heb je te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je niet de stereo output rerouten naar een andere uitgang? Ik geloof dat dit kan bij een ALC889.

Ik denk niet dat er iets anders zal stuk gaan als je zo verder werkt hoor. Heb je trouwens al eens nieuwe drivers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
wat voor videokaart heb je? de ati HD series kunnen geluid over HDMI versturen, gebruik ik hier ook, werkt perfect

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

p35c is toch al met ddr2+ddr3?

anyway, ik denk niet dat gigabyte heel moeilijk doet na 2 jaar en 1 maand, wel precies 1 maand na de verplichte minimumgarantie, maar je kan het dr zeker op gooien dat het n 'premium' bordje is, en dat je toch zeker 3 jaar kan verwachten. evengoed, contacteer gigabyte over het probleem, en je komt dr vast wel uit. zo niet? andere geluidskaart.. dan heb je en mooier geluid, en kan je je bord houden..

een ander s775 bord kan wel, maar das geld weggooien, als alleen de "groene" output van je onboard sound stuk is.. zoals aangehaald, zou je via software ook een andere output kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Weet je zeker dat je maar 2 jaar garantie hebt? Het Gigabyte bordje dat ik laatst heb gekocht heeft 3 jaar garantie (en dat was echt geen superdeluxe bordje).

[ Voor 15% gewijzigd door NNF op 12-10-2009 00:14 ]

Pagina: 1