Toon posts:

x1950 crossfire setup en computer p5k advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik vroeg me het volgende af voor een upgrade van me pc, omdat ik wil voorbereiden op de komst van modern warfare 2 die ik op me pc wil spelen en eventueel andere grafische games.

- Kan mijn ATI X1950 pro 256mb gecombineerd worden met eenzelfde kaart van 512 mb? Het is een sapphire op dit moment, maar maakt het uit als ik een ander merk ernaast neem van hetzelfde x1950 pro type? het is de eerste van de derde generatie crossfire kaarten met interne bridge aansluiting. En volgens mij ook de laatste huidige techniek momenteel?

- Of raden jullie me aan om gewoon een andere grafische kaart te kopen? Het liefst met crossfire ondersteuning.

- Het geheugen is momenteel 2x1gb en dus te weinig. Moederbord is een p5k van asus en ondersteunt maximaal 8gb. het kan ddr2 1066 aan, maar dit vind ik nergens pricewatch. Is het een groot verschil met ddr2 800 geheugen?

Dat waren de vragen denk ik zo :).
De processor is core2 duo e6600 en op de charts van tomshardware gaat deze nog best goed mee, dus daar doe ik voorlopig niks aan veranderen.Alvast bedankt voor het gulle advies. En !@#$ wat ben ik geschrokken, 1200 euro destijds en nu koop ik hetzelfde voor 500 euro. zucht...... computers....

EDIT: Wellicht niet onhandig om te weten. Mijn voeding is momenteel 350 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 19:11 ]

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 19:10:
Dan zou ik een nieuwe graka kopen. Een 2e hands 8800gt ofzo moet niet zo heel duur zijn, en is ws sneller ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een videokaart gevonden ATI HD4870 en deze lijkt best goed te zijn en heeft ook nog hdmi aansluiting enzo, das ook handig :) Is dit een mooie upgrade ten opzichte van de oude?

Verwijderd

Jazeker, maar ik denk niet dat je voeding sterk genoeg is.

Verwijderd

Topicstarter
wimjong, bedankt ;)... ik zie het niet tussen de pricewatch staat wel op tomsharware en een aantal op marktplaats... nieuwe zijn 200+ en heel veel meer euro en tweedehands heb ik slechte ervaring mee ;)

Verwijderd

Topicstarter
welke voeding is er nodig voor de hd4870?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
rond de 500 watt zit je wel safe denkik, mare als je nog intresse heb in een 8800 ik heb er hier nog een liggen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
hd4850 is ook een mooie iets goedkoper. niet veel verschil zie ik :) maar ja... de voeding? haha:)

edit: bedankt voor de tips

edit2: ik heb een pm gestuurd.

edit3: als ik een tweede dezelfde kaart neem hoeveel meer voeding vermogen heb ik dan nodig?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 21:24 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je wilt geen crossfire draaine op jouw moederbord, je 2e pci-e slot loopt op een te lage snelheid om het rendabel te maken. kijk gewoon voor 1 snelle kaart

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

idd of een moederbord upgrade maar dan ben je weer duurder uit + een 850 watt voeding voor cf

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou altijd de HD4770 nemen ipv. de HD4850. Qua prestaties scheelt het niet veel maar op 40nm gebakken ipv. 55nm dus een stuk zuiniger en koeler. Misschien is ie echter wel minder goed verkrijgbaar... Ook komen binnenkort de mid-range kaartjes van de HD5700-serie uit, die kunnen ook wel eens erg goed worden, als je nog even kan wachten. Komen iets van half oktober uit, maar de HD5800-kaartjes zijn na twee weken ook nog niet goed verkrijgbaar dus het zou wat extra weekjes kunnen duren...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:15:
idd of een moederbord upgrade maar dan ben je weer duurder uit + een 850 watt voeding voor cf
Sinds wanneer heb je een 850 Watt voeding nodig voor CrossFire. 8)7

Verwijderd

Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel ;)
Ik bedoel er dan mee dat hij safe zit voor de toekomt voor latere upgrades
voor de 5870 in cf zou ik ook niet minder voeding willen dan 850 watt dan er nog bij.
Je kunt dan beter net zo goed gelijk voor een 850 watt voeding gaan ipv bij iedere upgrade
een andere voeding te moeten kopen. En als het veel te veel is verbruikt de voeding niet alle 850 watt

Dus uiteindelijk is hij dveel duurder uit als hij wel voor cf wil gaan, Ik zeg niet dat hij wat moet kopen

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 22:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:31:
voor de 5870 in cf zou ik ook niet minder voeding willen dan 850 watt dan er nog bij.
Zelf een goede 650 Watt voeding is meer dan genoeg, vergeet niet dat de HD5xxx serie niet meer stroom is gaan verbruiken dan de HD4xxx serie. ;)

Verwijderd

Voor een high end systeem ook dan core i7 met een dikke oc enzv?
2x5870 in cf + 2 hd's + 2 dvd drivers x58 bordje. Ik weet het zo net nog niet.

Uiteindelijk zou ik wel voor zoeits gaan als het cf wordt met 2 dikke gpu's

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:37:
Voor een high end systeem ook dan core i7 met een dikke oc enzv?
2x5870 in cf + 2 hd's + 2 dvd drivers x58 bordje. Ik weet het zo net nog niet.

Uiteindelijk zou ik wel voor zoeits gaan als het cf wordt met 2 dikke gpu's
Twee HD5870's zullen tijdens Furmark pieken tot iets over de 300 Watt. Tijdens alle andere omstandigheden, games, 3DMark en dergelijke blijft het verbruik nog onder de 225 Watt. Dus om nu te zeggen dat een 850 Watt voeding nodig is. ;)
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 19:10:

350 Watt zegt niks.
Merk? Type? Vermogen op de 12 voltlijnen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 22:47 ]

Verwijderd

Je hebt idd gelijk het valt mij nog erg mee hoeveel het gebruik is tijdens gamen
Dit was de test opstelling van hwi

Ons testplatform bestaat uit een Intel Core i7 965 processor, 3 GB DDR3-1066 geheugen, een Samsung Spinpoint F1 harddisk en een Cooler Master Real Power M1000 voeding.

En het verbruik van dit hele systeem was 353 watt tijdens far cry 2
en idle 152 watt

Ik heb zelf wel eens zo'n online progamma gebruikt bij het berekenen van het wattage gebruik
en dat progamma klopt dus voor geen meter

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 13:07
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:06:
wimjong, bedankt ;)... ik zie het niet tussen de pricewatch staat wel op tomsharware en een aantal op marktplaats... nieuwe zijn 200+ en heel veel meer euro en tweedehands heb ik slechte ervaring mee ;)
hoezo ?
http://www.alternate.nl/h...rten+ATI&l3=Radeon+HD4000

Kopen, nu :P 99 euro is geen geld voor nieuwe met zo'n kracht :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:47:
En het verbruik van dit hele systeem was 353 watt tijdens far cry 2
en idle 152 watt
Far Cry 2 kun je natuurlijk moeilijk een echte load noemen he. ;)
Ik heb zelf wel eens zo'n online progamma gebruikt bij het berekenen van het wattage gebruik
en dat progamma klopt dus voor geen meter
Klopt, daar wordt uitgegaan van TDP en niet van het echte verbruik. Daarom hebben we hier ook Welke voeding heb ik nodig? Deel 23 ;)

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-02 20:21
@ je geheugen vraag.

1066mhz is niet per direct sneller tov. 800mhz geheugen.
Het geeft je wel net wat meer speelruimte als je je e6600 wat wil oc'en ( wat overigens zeer aan te raden is icm bijv. een 4870.. scheelt behoorlijk in de prestaties )

Om even terug te komen op dat geheugen. Waarom 1066 niet gelijk sneller is -> stel je koopt 1066mhz ram alleen de timings zijn gewoon slecht bijvoorbeeld CL6 en het 800mhz geheugen loopt op CL4 dan loopt dat 800mhz waarschijnlijk ook wel op 1066mhz als je de timings wat losser zet.

Maar afgezien van het timing verhaal. Het verschil is marginaal, en vooral als je fsb en ram 1op1 wil laten lopen ( dus je FSB van je cpu en ram loopt gelijk ) Het is voornamelijk handig al je je e6600 wat wil oc'en.
Zou je dus gewoon een 4gb setje ram aanraden kost zo'n 50e en voorkeur gaat dan toch uit naar een 1066mhz set.

@ je videokaart

Daar ga ik mee met de andere tweakers. Geen tweede kaart bij kopen. Zonden van je geld plus je voeding kan het niet aan. Wat andere hierboven ook al aangaven. Mits het budget het toe laat wil ik je deze kaart aanraden. Naar mijn inzien beste prijs kwaliteit verhouding op het moment plus de extra 512mb is wellicht handig voor het zwaardere gamen. Plus het is een "dark knight" kaart. Dat betekend andere koeler en licht overclocked door asus zelf.

@ voeding

Moet zwaarder. Als je budget het toe laat bijvoorbeeld een OCZ modstream 600watt is wel een aardige voeding is is niet heel erg duur. Zo'n 65 euro meen ik. En anders zou ik een goede tweedehands voeding zoeken van minimaal 450 watt ( dan zit je dus safe )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de losbarstende reacties. Nee ik ga momenteel ook geen nieuw moederbord kopen, hij is 2 jaar oud! Kan met een leuke upgrade vast 2 jaar verder ;)

Voeding 1 of andere aopen 350watt ding, is geloof ik ook een aopen kast. (Even gezocht) AOpen H500E,BT,ATX,Black, 350W,24P,CAG,1394,USB,Audio .

En nee ik hoef ook niet perse crossfire, maar het zou handig zijn als ik een extra upgrade wil doorvoeren. Maar dan ga ik waarschijnlijk toch voor een nieuwe PC.

Heb ook geen haast met de videokaart, de game komt pas over een groot maandje. Ik ben voorzichtig aan het kijken naar de mogelijkheden :) . Als de videokaart onder het budget van rond de 150/200 euro blijft ben ik blij.

Terwijl ik aan het typen was een nieuw bericht :) Nee ik ben niet van het overclocken, wel gedaan, bios resetten etc etc. te veel werk 8)7 ... En goede tips voor het geheugen, bedankt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 23:09 ]

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-02 20:21
Ja dan zou ik je een andere voeding aanraden ( ervaringen met dat soort voedingen zijn niet zo goed, althans mijn ervaringen dan. Staat in ieder geval niet bekend om hun stabiliteit )

Die 4870 1gb DK van asus kost zo' n 130e en valt dus netjes binnen je budget ;) En aangezien je niet wil oc'en ( agian prestatieboost is echt enorm. En zolang je je cpu niet te ver pushed hoef je helemaal geen bios te resetten enz ;) )

Maar als je er echt niet aan wil beginnen zou ik gewoon een goed 4gb 800 mhz setje zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een casual computeraar geworden. Haha. Ach ik kan best kijken naar wat overclock mogelijkheden, want me moederbord is er ook op gebouwd en hij blijft altijd vrij koel en is ook vrij stil, nu wel iets minder na 2 jaar, maar stil genoeg en koel ;D

Alleen heb geen ervaring met geheugen overclocken, hoe doe je dat? Ook gewoon bios. !@#$ heb ICT mbo gestudeerd en weet het niet eens ;). Studeer nu ook wat creatievers, dus computer evolutie houd ik ook minder bij :)

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik zou nog heel even wachten tot de HD57xx serie of wellicht de HD5850 kopen over een +/-3 weken, dan is hij vast al beter leverbaar.
Dan nog een voeding erbij + 4gb geheugen en je processor oc'en en gaan met die banaan! :)
Pagina: 1