Hardware Raidcontrollers met snelle initialisatie ?

Pagina: 1
Acties:

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Aangezien ik regelmatig met overklokken bezig ben, is een snelle boot/reboot wel zo lekker ben ik ondertussen achtergekomen. Met de Perc 5/i die ik er tot voor kort in had zitten was dat geen pretje, init van de hdd's alleen al duurt +/- 45 secs eer de pc verder gaat met het laden van het OS.

De Perc 5/i heb ik, ondanks zijn goede prestaties verder er daarom uitgehaalt en staat nu te koop.
Tijdelijk draai ik nu Intel Matrix Raid maar dat dat met RAId-5 geen blistering prestaties geeft mag duidelijk zijn.
Het booten gaat iig wel sneller, init duurt +/- 10 a 15 secs. Kan ik mee leven.

Zijn er eigenlijk goede raidcontrollers die wel een beetje vlot de harddisks/array initialiseren bij het booten ?
Wil nml. best wel weer die extra performance boost, maar dan zonder die ellenlange boottijden.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Daar irriteer ik me ook regelmatig mateloos aan. Maar naar mijn ervaring is het hoe duurder de kaart, hoe langer het booten duurt.

Highpoint RocketRaid 2320 (geen geweldige controller, maar kan ermee door) doet er iets van een 20 seconden over, Adaptec 5405 (een goeie controller) iets van een 45.

Waarom draai je die raid niet direct op je ICH9/10?

edit:
Het is trouwens initialisatie :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 18:55 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 18:51:
Dat doet hij dus, aangezien hij het over 'Intel Matrix Raid' heeft. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat doet hij ook, alleen is RAID5 nu niet echt super op deze onboard controllers. ;)
Helaas hebben de meeste goede controllers inderdaad even de tijd nodig om te initialiseren, maar ze zijn dan ook niet ontworpen voor een snelle boot, maar voor redundancy en prestaties wanneer het systeem reeds draaiende is. Maar de 20 seconden extra, is dat nu werkelijk zo'n probleem?

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 04-10-2009 19:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je gedurende het overclocken tijdelijk even zonder RAID test en daarna de boel terug zet als je een goede setting hebt gevonden?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Dat is natuurlijk niet echt handig, telkens je kaart erin en eruit proppen. Dat doe/deed ik al ;-)

Jammer dat je die init niet kan verkorten/overslaan. Voor een thuisgebruiker niet echt cruciaal om bij elke opstart/boot alles te controleren/initialiseren. Gewoon herkennen en hopla, doorstarten; meer is meestal niet nodig.
Ik juich de eerste fabrikant toe, die dit eens gaat aanpakken (maak er een feature van!).

Er zijn dus geen Areca's, LSI's, Highpoints of Adaptecs etc. te vinden die het onder/rond de twintig seconden doen (zes/acht hdd's initialiseren) ?
edit:
Het is trouwens initialisatie :)
Gebruik ik dan een ongeldig meervoud daarvan :?

ps: ben al blij met zo'n 20 secs. 45 secs vind ik echt veels te lang duren :X

[ Voor 20% gewijzigd door Madrox op 04-10-2009 21:03 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Gebruik ik dan een ongeldig meervoud daarvan :?
Nee maar het woord is gewoon fout gespeld in de topic titel :) . Er staat namelijk initalatie ipv initialisatie.

Verder lijkt het niet gebruiken van raid tijdens het vinden van een optimale oc-setting de simpelste en goedkoopste manier.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Niet als je regelmatig oc sessies doet. vind het maar niks dat ik telkens de raidcontroller erin/eruit mag steken. Kan je dan niet beter een RAID-setup extern bouwen ? (maar dan wil ik het liefst wel een snellere verbinding dan Gbit tussen de twee pc's)

Hoelang duurt het initialiseren bij jullie eigenlijk?

[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 04-10-2009 21:21 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
Madrox schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:58:
Jammer dat je die init niet kan verkorten/overslaan.
Dat kan zeker wel, int13 uitzetten in je bios echter kun je er dan niet meer van booten.

Hij kan ook nog korter met de LSI firmware, daar heb je een optie fast-init (enablen) en spin-up delay (disablen) maar dan ben je nog steeds 30 sec. aan het wachten.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik begrijp je probleem niet echt. Enerzijds wil je een veilige disk omgeving op basis van Raid, je wilt goede prestaties. Maar anderzijds moet het supersnel opstarten. Dat soort zaken gaan nu eenmaal niet zo goed samen. Iets dat veilig en snel is, heeft ook even tijd nodig om alles op orde te stellen, ergo een wat langere opstarttijd. Tuurlijk is een ICH9 sneller met opstarten, maar daarbij heb je geen automatische rebuild, snelle IO processor, battery cache enz. Ik heb eigenlijk nog geen hardware raid controller gezien die supersnel opstart. Ze moeten immers altijd alle disks controlleren, de array initialiseren, het battery geheugen checken enz en dat duurt even. Die 45 seconden vind ik trouwens wel erg lang. Ik heb zelf ook een 5/i hier. maar hij start toch echt wel door binnen een seconde of 20. Best mee te leven. Wellicht moet je ook even in je bios kijken of daar nog zaken staan die je uit kan zetten om het opstarten te versnellen. Kijk bijv of je bios een quick boot heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 04-10-2009 22:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Microkid schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:04:
[...]
Die 45 seconden vind ik trouwens wel erg lang. Ik heb zelf ook een 5/i hier. maar hij start toch echt wel door binnen een seconde of 20. Best mee te leven. Wellicht moet je ook even in je bios kijken of daar nog zaken staan die je uit kan zetten om het opstarten te versnellen. Kijk bijv of je bios een quick boot heeft.
Er zit ook een verschil in het soort schijf dat je er op aansluit. Ik had eerst een Perc 5i met vijf 74GB Raptors en die werden in 1x geïnitialiseerd (ongeveer 20 sec). Dit vond ik inderdaad wel lang duren en omdat ik bezig was met overklokken was dat geen leuke combinatie om telkens weer die bootcycle te doorlopen.

Vervolgens heb ik alle schijven eruit gehaald en de perc 5i in mijn server gestopt en ben ik gaan werken met twee 60GB SSD's in raid 0 op de onboard ICH10R. Dit was lekker snel met booten, maar ik had toch te weinig storage. Toen heb ik er een standaard 300 GB 7200tpm schijf naast gehangen, maar die vond ik weer traag :P

Vervolgens toch weer een Perc 5i erbij gekocht en vier SAS 74GB 15.000 tpm schijven. Het OS zit op een 60GB SSD die aan de ICH10 zit. Met deze SAS schijven duurt het booten nóg langer, want ze gaan in staggered spinup van 0 naar 15.000 toeren. Dat Perc 5i menu is dan ook bijna een minuut in beeld.

Een oplossing heb ik er niet voor, maar ik erger me er niet meer aan sinds ik een goede overklok setting heb gevonden. Tijdens het booten ga ik gewoon even wat anders doen, zo vaak zet ik mijn PC toch niet opnieuw aan.

Goud is geen geld

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Microkid schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:04:
Die 45 seconden vind ik trouwens wel erg lang. Ik heb zelf ook een 5/i hier. maar hij start toch echt wel door binnen een seconde of 20.
Dat doet mijn Areca 1220 ook, en toch staan die erom bekend niet altijd even vlot te zijn in de boot.

Net bij het booten even getimed, het duurt 8 seconden voordat ik door die bios ben (en dat is omdat er een 5 seconden delay inzit die ik kan skippen).

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 05-10-2009 08:04 ]

Verwijderd

MensionXL schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 18:57:
[...]
Dat doet hij dus, aangezien hij het over 'Intel Matrix Raid' heeft. ;)
offtopic:
Ow shit... En ik maar bashen dat hij een schrijffout maakt en voor de rest zijn post niet lezen :D

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 23:59:
[...]

offtopic:
Ow shit... En ik maar bashen dat hij een schrijffout maakt en voor de rest zijn post niet lezen :D
:+ ;)
DukeBox schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:56:
[...]

Dat kan zeker wel, int13 uitzetten in je bios echter kun je er dan niet meer van booten.
Onboard raid is het probleem niet, daar doel je toch op met deze tip ?
Hij kan ook nog korter met de LSI firmware, daar heb je een optie fast-init (enablen) en spin-up delay (disablen) maar dan ben je nog steeds 30 sec. aan het wachten.
Die opties ben ik nog niet tegengekomen en ik heb een LSI firmware op die Perc 5/i geflashed.
Met de zes WD Blue's duurt het idd 45 secs. Heb niets liggen om het te testen, trouwens de PErc 5/i heeft icm met mijn mobo nog een nukkig iets; soms herkent XP/vista mijn array niet meer; mag ik de pc compleet uitzetten en weer booten(Ja, ik heb pin 5 + 6 afgeplakt).

Ben alleen daarom al op zoek naar een andere controller, liefst eentje die sneller initialiseert of waar je in de settings iets uit kan zetten waardoor het sneller gaat. booten doe ik vanaf een SSD.

[ Voor 74% gewijzigd door Madrox op 05-10-2009 00:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

topictiteltypofixje :)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Zit daar geen spelfout in :? ... :+
(dank je)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:49
Bij de RAID levels met redundancy als uitgangspunt vind ik dat niet eens zo'n probleem.

Heb zelf echter twee Samsung P120 schijven in RAID0 aan mijn AMD SB710 hangen, dat heeft dus niets met veiligheid te maken maar wel met snelheid, ook daar zit ik telkens op de RAID initialisatie te wachten.

Het is dat ik binnenkort op een SSD bootdisk over wil gaan, maar het is gewoon behoorlijk irritant, vooral als het je om de snelheid is te doen dat je zit te wachten op je RAID controller.

Overigens valt de SB710 nog mee in deze, mijn vorige nForce 4 Ultra viel ook mee, de Mylex AccelleRAID 170 welke ik een tijd in mijn PC heb gehad met 4 10K rpm SCSI schijven was wat dat betreft echt dramatisch.

Nee, voor mij is het zelfs een serieuze reden aan het worden om niet meer voor RAID0 te gaan hoewel ik er inmiddels een jaar of 5 gebruik van maak.

Verwijderd

Iedereen raakt over die boottijd van de raidcontroller wanneer hij twee X25-M's in raid 0 zet op een controller met cache, dat is een feit.

Maar ik denk dat dat inderdaad iets is waar je mee moet leven, raidcontrollers zijn veilig en sneller, tenzij het gaat over opstarten.

• DukeBox
Madrox schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 00:05:
Onboard raid is het probleem niet, daar doel je toch op met deze tip ?
Ook, maar ik doelde op je perc. Het geld voor alle bios-enabled boot devices.

• Misled_Youth
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-01 17:00
De Perc 5/i heb ik, ondanks zijn goede prestaties verder er daarom uitgehaalt en staat nu te koop.
Ik heb je Zaterdagavond een email gestuurd inzake de raid controller.
Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Zou je me s.v.p terug kunnen mailen?

///M

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 00:32:
[...]

Ook, maar ik doelde op je perc. Het geld voor alle bios-enabled boot devices.
Wel, ik kan geen INT13 optie vinden in het bios van de Perc 5/i (en ik heb overal naar gezocht, trust me ;))

Er is wel een soort Fast/Quick initialize optie, maar daar heb je alleen wat aan tijdens het opzetten van een nieuwe array.

Misled_youth, done O+

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 05-10-2009 03:27 ]

• Aapenootjes
  • Laatst online: 14-02 00:24
Bij mijn Highpoint Rocketraid 3560 vind ik de init tijd anders reuze meevallen, een seconden of 10 gok ik, heb er nooit naast gezeten met een stopwatch. Er hangen vooralsnog wel pas 4 schijven aan, dit word zeer binnenkort wel uitgebreid naar 8 en later nog meer. Ik weet niet in hoeverre dit van invloed is op de init tijd.

edit: net even gemeten, zat op 6 seconden.

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 05-10-2009 14:35 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:53

_Arthur

blub

Madrox schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 03:24:
Wel, ik kan geen INT13 optie vinden in het bios van de Perc 5/i (en ik heb overal naar gezocht, trust me ;))
De int13 optie moet je in het bios van je mobo zoeken, niet in die van je raid controller.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Is dat een optie speciaal voor de hdd controllers of voor het hele systeem ?
Doet me eigenlijk denken aan "fast" Boot. Dat kan ik wel vinden en dat is een van de eerste dingen die ik op "fast" zet. INT13 staat er nml. nergens letterlijk (Gigabyte Ga-EX58 DS4).
Aapenootjes schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 03:42:
Bij mijn Highpoint Rocketraid 3560 vind ik de init tijd anders reuze meevallen, een seconden of 10 gok ik, heb er nooit naast gezeten met een stopwatch. Er hangen vooralsnog wel pas 4 schijven aan, dit word zeer binnenkort wel uitgebreid naar 8 en later nog meer. Ik weet niet in hoeverre dit van invloed is op de init tijd.

edit: net even gemeten, zat op 6 seconden.
Kijk, dat is nou eens goed nieuws. Niet alleen scoren die Highpoints best wel goed in de benchmarks, booten gaat blijkbaar ook nog eens lekker vlot. Hoop dat hetzelfde geldt voor de 3520, die ik op het oog heb. Hoewel, er is ook nog een 4320 die in het iets hogere segment zit en bijna even duur is. Alleen weet ik nog niet goed wat de ene beter maakt dan de andere.

6 seconden, dat is zeer goed nieuws; dank je _/-\o_

ps; welke hdd's hangen eraan ?

[ Voor 64% gewijzigd door Madrox op 05-10-2009 15:05 ]

• Aapenootjes
de 43xx serie hebben de 1200mhz intel controller ipv de 800mhz intel controller. Verder bieden ze sas ondersteuning waar de 35xx serie alleen sata schijven aan kan sturen. Mij is echter een keer wijs gemaakt dat je voor sata schijven toch net beter een sata controller kunt hebben dan een sas controller. Bovendien hield de 43xx serie op bij 8 poorten :P

Ik heb er op dit moment 4 samsung F1's aan hangen. Dit worden er zeer binnenkort 8, in de toekomst wat meer. Mocht het veel problemen gaan geven ga ik kijken of de F3's deze problemen niet hebben. Dan vervang ik ze eventueel. Het gebeurt me nu een enkele keer dat de raid array een critical status krijgt bij het opstarten omdat hij 1 harde schijf niet meer ziet. Dan reboot ik gewoon en is er niets aan de hand. Met de ICH9R heb ik daarmee tot nu toe meer problemen.

Edit: ik lees overigens net in het samsung F1 topic dat het mogelijk is om de firmware te updaten en dat dit een hoop problemen op kan lossen. Daar ga ik me zo even in verdiepen.

Edit2: gelukt, ze zijn nu geüpdatet, hopelijk geen raid problemen meer dus. Ik moest de schijven aan mijn highpoint wel even aan mijn onboard intel hangen om ze te updaten. Om de schijven te updaten die aan mijn onboard controller hangen in raid 5 hoefde ik niets te veranderen.

Overigens heb ik wel een INT13 optie in de bios van mijn controller.

[ Voor 23% gewijzigd door Aapenootjes op 05-10-2009 17:18 ]

• DukeBox
Madrox schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:01:
Is dat een optie speciaal voor de hdd controllers of voor het hele systeem ?
Zoals ik al eerder schreef, voor alle bios-enabled bootable devices. Aangezien alleen een MFM controller nog werkt buiten het bios om kun je wel stellen dat het voor het hele system geld.
Het is wel zo dat devices welke middels het bios zelf werken vaak een eigen instelling hebben.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Iemand enig idee of ik ene INT13 setting heb in het bios ? (kan het niet vinden).
Gigabyte GA-EX58 DS4

apenootjes, ben blij dat de F1's het bij jouw goed doen; die F1's hebben een slechte reputatie icm raid ;-)

Wat de controller aangaat; denk dat ik dan aan de 3520 genoeg heb.

[ Voor 49% gewijzigd door Madrox op 05-10-2009 20:23 ]

• Aapenootjes
Nou, ik heb wel wat problemen gehad met de F1's. Bij mij is het ook al herhaaldelijk voorgekomen dat ik mijn intel raid moest rebuilden omdat er een schijf uit gedonderd werd zonder reden. Bij mijn highpoint is het ook al een keer of 3 voorgekomen dat bij het opstarten de status critical was en er gewoon een schijf miste, als ik dan echter gewoon rebootte was er niks aan de hand. Dus in die zin heb ik nog niets ernstigs meegemaakt er mee.

Het schijnt echter dat de firmware update voor de F1 schijven wel flink helpt. Alleen tijd zal mij leren of het daadwerkelijk uitmaakt.

• DukeBox
Madrox schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:21:
Iemand enig idee of ik ene INT13 setting heb in het bios ? (kan het niet vinden).
Soms staat het er onder de noemer:
- boot other devices
- enhanced bootable devices

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik heb zelf een Highpoint RocketRAID 3520 in mijn kast hangen. Hierop zit aangesloten:
4x Raptor 74GB in Raid 5
2x WD Caviar Black 1TB in Raid 1

Het tijdsbestek dat ik de BIOS zie is net zoals bij de 3560 hierboven ongeveer 5-8 seconden.

En net zoals boven vermeld doet de Spinpoint F1 het gewoon niet goed op deze controller. Ik was regelmatig 1 of 2 schijven kwijt met als gevolg een degraded array. Uiteindelijk de F1 vervangen voor Seagates 7200.11, deze deden het perfect totdat de firmware stuk ging (SD15 probleem van Seagate). Daarna vervangen voor de Caviar Black welke het ook perfect doen.

[ Voor 42% gewijzigd door GertjanO op 07-10-2009 11:39 ]

• Aapenootjes
Degraded array heb ik anders nog niet mee gemaakt. Maar we zullen zien als ik 8 schijven er aan heb hangen, weten we meteen of de nieuwe firmware op die schijven nut heeft gehad :p

edit: bedoel dus dat ik wel twee of drie keer een critical array heb gehad met het opstarten, maar dan was het gewoon even rebooten en was alles weer in orde.

[ Voor 31% gewijzigd door Aapenootjes op 07-10-2009 12:15 ]

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 21:05

scorpionv

This space for rent

Highpoint 3510 met 4 schijven is lekker snel hier, ik schat 5 seconden.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
GertjanO schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:36:
Ik heb zelf een Highpoint RocketRAID 3520 in mijn kast hangen. Hierop zit aangesloten:
4x Raptor 74GB in Raid 5
2x WD Caviar Black 1TB in Raid 1

Het tijdsbestek dat ik de BIOS zie is net zoals bij de 3560 hierboven ongeveer 5-8 seconden.

En net zoals boven vermeld doet de Spinpoint F1 het gewoon niet goed op deze controller. Ik was regelmatig 1 of 2 schijven kwijt met als gevolg een degraded array. Uiteindelijk de F1 vervangen voor Seagates 7200.11, deze deden het perfect totdat de firmware stuk ging (SD15 probleem van Seagate). Daarna vervangen voor de Caviar Black welke het ook perfect doen.
Goed om te horen, heb zelf de WD blue;s :P

Nu nog even zoeken naar een HD3520, die op voorraad is :9~

ps: Toch wel raar dat de andere merken er zoveel meer tijd voor nodig hebben. Ik bedoel, die Highpoints hebben nml. ook een behoorlijk aantal features. Doen die merken iets verkeerd ? (of overbodig?).

[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 08-10-2009 00:18 ]

Pagina: 1