• a_tewinkel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-01 13:25
Een huisgenoot en ik hebben een Ubuntu-server installatie met allerlei software op een USB-stick. Hiervan willen we graag een ISO maken die eenvoudig op een andere USB stick of harddisk te kopieren is, ook voor mensen zonder Linux-kennis (eventueel met een korte manual).

De installatie bestaat uit twee partities: een FAT32 partitie om de stick te laten booten en een EXT3 partitie met de Ubuntu-installatie en software. Als bootloader is GRUB gebruikt.

We hebben al een ISO gemaakt door te dd'en. We hebben met Unetbootin geprobeerd om die ISO op een ongepartitioneerde USB-stick te zetten. Hij geeft binnen 2 sec. aan dat alles klaar is, maar er is niets gekopieerd. Vanuit Ubuntu (met een live-cd) hebben we de ISO toen gekopieerd met dd, maar nu is hij niet bootable.

Weet iemand hoe we ervoor kunnen zorgen dat de ISO wel (direct) bootable is na kopieren?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je hebt dus als een usb stick die boot naar Ubuntu? Geen live-versie, maar een echte install? Dan is dat toch heel simpel met dd?
Je maakt eerst een dd-image (deze moet dan wel op een aparte schijf/stick komen, stel dat deze gemount is op /media/disk ; stel je usb stick is /dev/sdc (met partitities /dev/sdc1 en /dev/sdc2), dan doe je eerst:

sudo dd if=/dev/sdc of=/media/disk/usbstick.img

Vervolgens, als je een nieuwe usb stick wil maken; extra stick erin, (stel dat is /dev/sdd)

sudo dd if=/media/disk/usbstick.img of=/dev/sdd

Klaar!

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• a_tewinkel
MaximusTG schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:35:
Je hebt dus als een usb stick die boot naar Ubuntu? Geen live-versie, maar een echte install? Dan is dat toch heel simpel met dd?
Je maakt eerst een dd-image (deze moet dan wel op een aparte schijf/stick komen, stel dat deze gemount is op /media/disk ; stel je usb stick is /dev/sdc (met partitities /dev/sdc1 en /dev/sdc2), dan doe je eerst:

sudo dd if=/dev/sdc of=/media/disk/usbstick.img

Vervolgens, als je een nieuwe usb stick wil maken; extra stick erin, (stel dat is /dev/sdd)

sudo dd if=/media/disk/usbstick.img of=/dev/sdd

Klaar!
Onze "bron" stick bevat inderdaad een werkende Ubuntu-install en het boot prima. De kernel staat natuurlijk ook op de FAT32 partitie trouwens, anders zou het niet booten.

Anyways, je zou zeggen dat het met dd'en zo voor elkaar is, maar die nieuwe stick was dus niet bootable.

We hebben de ISO gemaakt van een stickje van 4 GB (met dd zoals je beschrijft) en daarvoor de EXT3 partitie eerst verkleind zodat het op een 2 GB stickje zou passen. Vervolgens een ander stickje erin, 2 GB en low-level geformatteerd, dd'en, maar het boot niet.

Ergens gaat er dus nog iets mis. Zou het mis kunnen zijn gegaan bij het verkleinen van de partitie?

[ Voor 4% gewijzigd door a_tewinkel op 05-10-2009 15:12 . Reden: Info toegevoegd ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Tja, dan zou ik zeggen dat de bootloader niet wordt meegekopieerd. Maar wat je nu zegt doet me vermoeden dat je niet van de complete usb stick een iso hebt gemaakt, maar van beide partities los? Als je dat doet dan kopier je de MBR van de stick niet mee.
Probeer eens, met beide sticks in de server (/dev/sdc is je werkende stick, /dev/sdd de niet werkende)

dd if=/dev/sdc of=/dev/sdd bs=512 count=1

Mocht dat niet werken, staat de stick wel geflagged als 'bootable' (check met parted of gparted).?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• a_tewinkel
We hebben blijkbaar de originele installatie gemold toen we de partitie verkleind hebben. De bootloader is wel meegekopieerd ook, maar beide sticks booten niet (meer).

Dat gaan we eerst eens repareren. Daarna wordt het gewoon nog eens dd'en. Unetbootin werkt denk ik gewoon niet met die ISO, anders had ie het de eerste keer wel gedaan met de originele, onaangepaste ISO.