Waterblock compatibility GPU

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all!

Al een tijdje zit ik te broeden op een nieuw PC configuratie. Ivm SSD's en TRIM wacht ik nog eventjes op de officiele release van Win7 (ergens eind deze maand).

Nu wil ik de boel op termijn gaan koelen met water omdat ik de boel nog stiller wil hebben dan het nu al is.
De huidige PC draait met een Ninja 2, een drietal Noctua fans en een Scythe S-Flex in een Antec 300.
Dat is al erg stil, maar ik wil het onhoorbaar hebben.

Voor de nieuwe config heb ik dit in gedachten:
Intel C2D E8x00 of C2Q Q8x00S (beide 65w TDP en ongeveer gelijk prijskaartje)
8GB RAM
Asus P5Q Turbo S775 moederbord
Een paar SSD's en een paar stille zuinige HDD's.

Van de huidige PC gaat het RAM, de videokaart, soundkaart, voeding en kast mee.

Nu loop ik daar dus een beetje tegenop... De videokaart is namelijk een HIS Radeon HD4670 IceQ Turbo 512MB.
Alle GPU blokken die ik vind zijn voor de 48xx serie, of andere high end series van de respectievelijke generaties.

In het verleden was het nogal eens zo dat de verschillende types in een generatie vaak dezelfde PCB layout hadden. Simpelweg dezelfde GPU en PCB met wat shaders, pipelines etc gedisabled en dan een andere sticker er op.
Van mijn huidige kan ik het alleen niet echt achterhalen en bij de blok fabrikanten worden alleen de high end series vermeld.

Zijn er uberhaupt blokken voor de 4670 of kan ik er b.v. een blok voor een 4870 op kwijt?

Verder is het hele idee van het koelen van het moederbord mij ook een mysterie.
Ik heb hem nog niet dus ik kan ook de afmetingen van de respectievelijke koelingen niet na gaan.
Is het uberhaupt aan te raden om b.v. de North/South bridge en voltageregelaars in de setup mee te nemen, of is het voldoende om te zorgen voor een beetje airflow?
En als waterkoeling daar voor een goed idee is, welke blokken heb je dan nodig? Waar moet ik op letten, c.q. welk soort blok heb je nodig? Want ik vind praktisch nergens chipset compatibility lists.

Mijn idee is namelijk om zoveel mogelijk passief te doen en hooguit 1 a 2 (grote, stille) fans in het systeem te hebben voor de broodnodige airflow. (RAM met water koelen gaat me iets te ver b.v.)

Passief natuurlijk ivm stilte, en daar heb ik de hardware ook op afgestemd. Minder energie er in is ook minder energie er uit ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Full cover blocks voor low- tot mid-end kaarten ben ik nog nooit tegengekomen, die zijn allemaal passief te koelen (tot en met de 4850). Als je hem toch echt wil waterkoelen past er normaliter wel een EK VGA Supreme op. En dan kan je er nog wat Zalman ZM-RHS1 op kleven.

Wat de blokken voor je moederbord betreft: CoolingConfigurator. Maar als je voor ietwat redelijke airflow zorgt lijkt me dat niet nodig.

Als ik jou was zou ik eerder geneigd zijn een PWM CPU-koeler te kopen en de rest te spenderen aan een passief gekoelde HD4850 (Gigabyte heeft er een, werkt perfect zo). In m'n mediacenter steekt zo'n Gigabyte, een Scythe BigShuriken (op een Phenom II X3 720 BE) en twee Nexus 120mm fans, ik zweer je, je hoort de harde schijf er bovenuit, zelfs al is ze aan het idlen (daarom ook vervangen door een SSD :) ). Let natuurlijk ook op je voeding, ik heb daar een Nexus Value 430W in gestoken, dat zou de stilste voeding zijn die er bestaat. Allemaal in een Antec Fuzion Remote Black.

Kortom: besteed geen geld aan waterkoeling tenzij je een systeem hebt dat veel warmte produceert, of als je serieus wil gaan overklokken, besteed dat geld aan goede luchtkoeling en betere hardware.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Mjah ik heb het al zo stil als het gaat met normale ventilatoren. En als je het goed doet met vloeistof kan het stiller. Ik ben echt een stiltefreak en mijn nieuwe machine moet de huidige gaan overtreffen wat betreft stilte.
Ik wil in ieder geval de grootste warmte producenten passief kunnen koelen. Voor de broodnodige luchtstroom zal ik alsnog ventilatie nodig hebben, maar dan kan ik in ieder geval 4 van de 5 fans uit mijn machine gooien.

Vloeistof koeling hoeft ook niet heel duur te zijn, kwestie van jagen naar de beste prijs prestatie verhouding.
Als het niet loont om het moederbord mee te nemen in de vloeistof koeling ga ik dat zeker niet doen, en wordt het puur CPU en GPU. Dat scheelt meteen in de kosten qua blokken en de benodigde hoeveelheid radiatoren. HDD's gaan in een antivibratierekje e.d. zodat het geheel optimaal stil zal worden.

Maargoed, full cover is er dus niet voor mijn kaart.
Moederbord kan vast wel door hoog in de kast een fan te zetten en zodoende de boel verder passief koel te houden.
Misschien dat ik het bord nog wel wissel voor eentje waarop alle hete onderdelen aan elkaar gekoppeld zitten met heatpipes (zoals nu ook op m'n Asus M2N-E) en er dus een centraal koelpunt gegenereerd kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 04-10-2009 17:00 ]

Verwijderd

Mijn HDD's zaten ook in een antivibratie ding, het was puur het draaien van de platters dat ik er bovenuit hoorde.

Maar goed, het is jouw geld, ik zou het alleen anders besteden.
De meeste radiatoren zijn trouwens gemaakt voor een redelijk luchtverplaatsing, Thermochill PA's zijn de beste wat betreft lage luchtverplaatsing als je het mij vraagt. En met jou setup kom je toe met een PA160, dan heb je nog ruimte over om je fan op 7 of 5V te zetten. En je pomp maakt ook lawaai, mijn voorkeur daarvoor gaat uit naar Alphacool Laing DDC Ultra. Maar dan zit je voor je rad en pomp aan iets van een 150 euro. Plus je case is niet van de stilste, dat scheelt ook veel.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ik was sowieso van plan om een passieve radiator te gaan gebruiken ;)
Ben even de naam kwijt, maar Freezing Hardware heeft ze o.a. wel in het assortiment.

Wat betreft de pomp moet ik nog wel even op zoek naar een stille, maar ook daar weer antivibratie rubbers e.d.
De kast ga ik van binnen bekleden met dempingsmatten.

Dat het meer geld gaat kosten is me bekend ;) Maar ik ga deze keer voor absolute stilte en met vloeistof kan je simpelweg een stukje verder komen doordat je de warmte dan beter kan spreiden over een groot oppervlak. Met luchtkoeling zit je vast aan wat er in de kast past.
Als ik de warmte van de hete onderdelen verspreid krijg over het volledige zijpaneel van mijn kast, is er geen ventilator meer nodig, en dus is het stiller ;)

Verwijderd

offtopic:
Crap, ik had niet door dat jij jij was, dan had ik natuurlijk gezegd dat het best XPSC reservoirs kan nemen ;)

Bij die Alhpacool steekt een mouting kit om ze te mouten in twee 5.25" sloten, met rubbers. Daarvan heb ik er ook nog twee liggen ;) Maar ze zijn wel opgebrand :)

Ik snap je ding nu, al zou ik eerlijk gezegd nog steeds gaan voor wat ik nu heb staan.

Heb je die Noctua's al eens kunnen vergelijken met Nexus'en? Ik zou nog altijd iemand die ze alletwee al eens heeft gebruikt en die me kan vertellen of het nu echt een verschil maakt.

Die S-Flex'en ben ik niet tevreden over, maken geweldig veel lawaai vergeleken met de Nexus'en waarmee ik ze heb vervangen (ok, meer debiet ook, maar niet in verhouding imo).
Pagina: 1