Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
De laatste jaren zijn wat familieleden betreft niet al te optimaal geweest, mijn moeder en daarna haar beide ouders (laatste twee grootouders) zijn allemaal overleden, en nu is een maand terug mijn vader ook al overleden. Niet iets om vrolijk over te worden. Wat de pijn wel iets verzacht is dat we iets (financieels) overhouden als herinnering. Maar de fiscus wil daar ook in meedelen...

Nu is het voorzover ik begrepen heb zo dat er (mits de totale waarde van het erfdeel op moment van overlijden boven bepaalde drempels uitkomt) successierecht betaald moet worden, en dat vervolgens het nettobedrag dat uiteindelijk gestort wordt meetelt als inkomen en dus bij de inkomstenbelasting opgeteld moet worden.

Als er sprake is van een erfenis uit het buitenland wordt evt successierecht (of vergelijkbare regeling indien van toepassing) volgens de regels van dat land behandeld tenzij iemand er net heen verhuisd is, of nadrukkelijk gekozen heeft voor NL recht, maar dat is hier niet van toepassing, maar vervolgens moet er wel gewoon in NL inkomstenbelasting over betaald worden.

Klopt wat ik hierboven schrijf?

Zo ja klinkt het relatief eenvoudig, maar ik heb vooral over het tweede deel (opgave van erfenis bij inkomstenbelasting) weinig info kunnen vinden (op www.belastingdienst.nl en elders). Dat ik $bedrag in moet vullen bij m'n aangifte voor de jaar in kwestie in het juiste hokje is duidelijk, maar ik maak me vooral zorgen over evt bewijsstukken die ik nodig zou hebben als de Belastingdienst twijfelt of ik wel het juiste bedrag aangeef. Iemand idee wat minimaal noodzakelijk is?

Oslik blyat! Oslik!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 17:46
Inkomstenbelasting over een erfenis heb ik nog nooit van gehoord. Het kan wel zo zijn dat je met het bedrag van de erfenis boven het vrijstellingsbedrag voor vermogensrendementsheffing gaat komen.

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij vergis je je ergens, je hoeft geen inkomsten belasting te betalen. Wel moet je rekening houden met box 3, je vermogen. Je betaalt vermogensrendementsheffing (pfoe) over het deel over de vrijstelling (1.2% per jaar).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Box 3 is (helaas ;) ) een non-issue, niet voor en ook niet na deze erfenissen. EV <20k.

Misschien is het feit dat geen inkomstenbelasting betaald moet worden over het verkregen geld wel reden waarom er niets officieels over te vinden was. Wel vond ik een aantal forumposts (op andere fora) waar mensen tegen de fiscus fulmineerde en aangaven dat het als inkomen belast werd. Dat klopt dus (gelukkig) niet?

Oslik blyat! Oslik!

• kwiebus
  • Laatst online: 19-11 17:46
Het is wel zo dat postume inkomsten van de overledene in principe belast worden bij de erfgenamen.

Maar misschien dat je gelezen hebt dat het eigenlijk niet eerlijk is dat in het geval van een nalatenschap je nog eens erfrecht mag betalen over een bedrag waar ooit ook al eens inkomstenbelasting over betaald is?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dion_b schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:04:
Dat klopt dus (gelukkig) niet?
Ik heb er ook nog nooit van gehoord.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Gecondeleerd.

Zo ver ik kan zien moet je 2 verschillende belastingen betalen!;
1/ Inkomsten belasting over het inkomen van de overledene. Was er geen inkomen, dan is dit niet van toepassing

2/ Successie rechten. Dit is afhankelijk van het bedrag van de erfenis, de relatie tot de overledene en de leeftijd van jouw.

bron:
http://www.erfwijzer.nl/belastingen.html

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
1) bij m'n moeder al lang gedaan (en viel gelukkig mee), bij haar ouders niet mijn probleem (oom is executeur) en bij vader niet van toepassing

2) bij moeder gedaan waarbij ik vooral het niet mogen aftrekken van begrafeniskosten bij bepalen bedrag waarover heffing verschuldigd vond oneerlijk vond, voor de rest kan ik ermee leven bij de overige niet van toepassing wegens buiten NL en NL recht en lichtelijk hogere vrije voet, in ZA 3.5M ZAR = 315k EUR, in UK 315k GBP = 343k EUR, al gaat het hier wel om totale waarde erfenis en niet om erfdeel an sich

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1