• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Topicstarter
Ik kan vrij goedkoop aan 2 XSPC Passive tubes komen. Helaas zijn deze van aluminium...
Er staat wel dat het Anodized alu is. Maar alsnog staat overal aangegeven vooral NIET alu met koper te gebruiken (of geldt dit niet voor reservoirs :P )

Wat vindt mijn mede-tweaker?

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2qwexix.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door J_V_D_L op 04-10-2009 14:18 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anodized betekent dat het een kleurtje heeft gekregen door een laagje er op te parkeren via elektrolyse.
(als ik het zo goed zeg, was iets met onder stroom zetten in een bad en daarbij een ander materiaal wat oplost en naar het alu trekt vanwege de stroom.)

Het zit in ieder geval aan de buitenkant, maar of het ook aan de binnenkant terecht komt weet ik niet zeker. Het is in ieder geval een gekleurde oxide laag, en voor zover ik weet beschermt dat tegen corrosie.

Sowieso kan je corrosie tegen gaan door een vloeistof te gebruiken die niet elektrisch geleidend is.
Demi water met toevoeging geleid meestal, maar er zijn koelvloeistoffen te krijgen die niet geleiden (denk aan FluidXP en MCT40). Die mag je uiteraard ook niet verdunnen met water, en zijn veilig als de boel onverhoopt gaat lekken.

edit:

Mooi reservoir trouwens... Kost da? en waar haal je ze vandaan hier in NL? Ik zit nl zelf ook vloeistof koeling te overwegen die ik dan weer zo veel mogelijk passief wil koelen...

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 04-10-2009 14:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:28:
Anodized betekent dat het een kleurtje heeft gekregen door een laagje er op te parkeren via elektrolyse.
(als ik het zo goed zeg, was iets met onder stroom zetten in een bad en daarbij een ander materiaal wat oplost en naar het alu trekt vanwege de stroom.)

Het zit in ieder geval aan de buitenkant, maar of het ook aan de binnenkant terecht komt weet ik niet zeker. Het is in ieder geval een gekleurde oxide laag, en voor zover ik weet beschermt dat tegen corrosie.

Sowieso kan je corrosie tegen gaan door een vloeistof te gebruiken die niet elektrisch geleidend is.
Demi water met toevoeging geleid meestal, maar er zijn koelvloeistoffen te krijgen die niet geleiden (denk aan FluidXP en MCT40). Die mag je uiteraard ook niet verdunnen met water, en zijn veilig als de boel onverhoopt gaat lekken.
Bedankt voor je reactie.
Ik lees ook veel over een "opofferingsmetaal" (magnesium). Is het niet schadelijk voor je setup als er allemaal magnesium in je water (of speciale oplossing) rondzweeft? Hoe moet ik een blokje magnesium in mijn setup zetten dan?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn reservoir zit ook een stukje alluminium. Dat gaat verder prima met de juiste vloeistoffen. Ik draai met Halfords koelvloeistof en gedestileerdwater.

Aan te raden is het idd niet, maar met de juiste spullen kan het wel prima.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

J_V_D_L schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik lees ook veel over een "opofferingsmetaal" (magnesium). Is het niet schadelijk voor je setup als er allemaal magnesium in je water (of speciale oplossing) rondzweeft? Hoe moet ik een blokje magnesium in mijn setup zetten dan?
Het op te offeren materiaal moet simpelweg ergens in je vloeistofkring zitten. Gooi het in je reservoir ofzo. Of maak er een bakje voor die je in de koelcirkel plaatst.

En ja, het zal oplossen en in je vloeistof gaan zitten. Potentieel dat het ergens ophoopt.
Dat betekent dat je setup niet onderhoudsvrij zal zijn en je regelmatig vloeistof moet gaan vervangen en je blokken schoon zal moeten spoelen voor je nieuwe vloeistof er in doet..
Theoretisch gezien zou je ook ergens een filter kunnen plaatsen om zooi er uit te filteren, en dan eens per zoveel tijd je filter schoon maken.

Persoonlijk zou ik gewoon dure isolerende koelvloeistof kopen zodat je geen (of in ieder geval sterk verminderd) last hebt van corrosie.

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat mckaamos zegt klopt, het is een oxide laag die erop gezet is met elektriciteit. Als die laag nog goed is (geen krasjes etc.) dan is het geen probleem, aangezien de oxide laag het alu 'afsluit'. heb je een beschadiging waar het water dus op het 'blote' alu komt dan zal het gaan roesten.

Aan opofferingmetalen zou ik niet gaan beginnen, dan kan je beter een ander reservoir nemen, als je het toch wil proberen kan je een blokje magnesium in je reservoir leggen oid. Wat nog beter is, is een koelvloeistof kopen die beschermt tegen corrosie.

edit: reacties gaan wel erg snel :P

En btw, een opofferingsmetaal moet wel contact maken met het metaal waarvoor het zich opoffert anders werkt het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Flythe op 04-10-2009 14:44 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Flythe schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:42:
Wat mckaamos zegt klopt, het is een oxide laag die erop gezet is met elektriciteit. Als die laag nog goed is (geen krasjes etc.) dan is het geen probleem, aangezien de oxide laag het alu 'afsluit'. heb je een beschadiging waar het water dus op het 'blote' alu komt dan zal het gaan roesten.

Aan opofferingmetalen zou ik niet gaan beginnen, dan kan je beter een ander reservoir nemen, als je het toch wil proberen kan je een blokje magnesium in je reservoir leggen oid. Wat nog beter is, is een koelvloeistof kopen die beschermt tegen corrosie.

edit: reacties gaan wel erg snel :P

En btw, een opofferingsmetaal moet wel contact maken met het metaal waarvoor het zich opoffert anders werkt het niet.
Incorrect, anders zou de corrosie ook niet plaatsvinden in een normale setup ;)
Het moet ergens in de cirkel zitten, verder maakt het niet zo gek veel uit, zolang er maar een elektrisch geleidingspad is tussen de materialen. Het op te offeren materiaal zal als eerste wegvreten omdat er twee andere, edelere materialen elektrisch verbonden zijn via het water.
Pas als het opofferingsmateriaal opgevreten is zullen de andere materialen met elkaar gaan reageren.
Toch is het wel het handigste om het in het reservoir te stoppen. Puur voor eigen onderhoud. En dan kan je een eventuele filter direct na het reservoir zetten. Gezien dit extern plaatsbare reservoirs zijn kan je dan dus ook makkelijk bij het filter en bij de reservoirs om nieuw opoffermateriaal te plaatsen.

Maargoed, idd, oxidelaag beschermt.
Alu glimt van nature, maar de oxidelaag niet. Het mooie van alu is dat wanneer de oxidelaag er op zit, het oxideerproces niet verder gaat omdat de oxidelaag volledig afsluit tegen zuurstof.
Bij roesten (ijzer oxide) sluit de oxidelaag niet af waardoor ijzer compleet wegroest.

Bij alu wordt het oxideerproces beinvloed met een kleurend materiaal zodat je een gekleurde oxide laag krijgt.
Als dat ook aan de binnenkant zit is er niks aan de hand wat betreft corrosie.
Misschien dat je anders zelf het alu kan laten oxideren door er water in te stoppen en het een weekje te laten staan?

Edit: Ik zie trouwens een hoop plexiglas... Misschien even een zaklamp pakken en in de tube schijnen om te zien of er al een oxidelaag in zit? Zo niet, dan zou ik persoonlijk een poging doen om het alu alsnog te laten oxideren.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 04-10-2009 14:56 ]

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:54:
[...]

Incorrect, anders zou de corrosie ook niet plaatsvinden in een normale setup ;)
Het moet ergens in de cirkel zitten, verder maakt het niet zo gek veel uit, zolang er maar een elektrisch geleidingspad is tussen de materialen. Het op te offeren materiaal zal als eerste wegvreten omdat er twee andere, edelere materialen elektrisch verbonden zijn via het water.
Pas als het opofferingsmateriaal opgevreten is zullen de andere materialen met elkaar gaan reageren.
Toch is het wel het handigste om het in het reservoir te stoppen. Puur voor eigen onderhoud. En dan kan je een eventuele filter direct na het reservoir zetten. Gezien dit extern plaatsbare reservoirs zijn kan je dan dus ook makkelijk bij het filter en bij de reservoirs om nieuw opoffermateriaal te plaatsen.

Maargoed, idd, oxidelaag beschermt.
Alu glimt van nature, maar de oxidelaag niet. Het mooie van alu is dat wanneer de oxidelaag er op zit, het oxideerproces niet verder gaat omdat de oxidelaag volledig afsluit tegen zuurstof.
Bij roesten (ijzer oxide) sluit de oxidelaag niet af waardoor ijzer compleet wegroest.

Bij alu wordt het oxideerproces beinvloed met een kleurend materiaal zodat je een gekleurde oxide laag krijgt.
Als dat ook aan de binnenkant zit is er niks aan de hand wat betreft corrosie.
Misschien dat je anders zelf het alu kan laten oxideren door er water in te stoppen en het een weekje te laten staan?
duidelijk :)
Edit: Ik zie trouwens een hoop plexiglas... Misschien even een zaklamp pakken en in de tube schijnen om te zien of er al een oxidelaag in zit? Zo niet, dan zou ik persoonlijk een poging doen om het alu alsnog te laten oxideren.
Ik moet ze nog aanschaffen :p deze foto heb ik gewoon ff van internet geplukt. Mij lijkt het sterk dat er plexiglas in het reservoir zit (geleidt de warmte niet zo goed) En mij lijkt dat het alu juist aan de binnenkant is geoxideerd. Maar ik zal kijken hoe het er uit ziet als ik ze binnenheb :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

J_V_D_L schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 15:03:
[...]

duidelijk :)

[...]

Ik moet ze nog aanschaffen :p deze foto heb ik gewoon ff van internet geplukt. Mij lijkt het sterk dat er plexiglas in het reservoir zit (geleidt de warmte niet zo goed) En mij lijkt dat het alu juist aan de binnenkant is geoxideerd. Maar ik zal kijken hoe het er uit ziet als ik ze binnenheb :)
Ik doelde op de einddoppen, die zijn van plexi, dus je zou er doorheen kunnen schijnen om de binnenkant te bekijken ;)

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:28:
edit:

Mooi reservoir trouwens... Kost da? en waar haal je ze vandaan hier in NL? Ik zit nl zelf ook vloeistof koeling te overwegen die ik dan weer zo veel mogelijk passief wil koelen...
Highflow.
Ik heb trouwens nog twee nieuwe (niet uit de verpakking geweest) grijze 250mm's liggen, die mogen voor €35 per stuk incl verzendkosten weg :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 15:30:
[...]

Highflow.
Ik heb trouwens nog twee nieuwe (niet uit de verpakking geweest) grijze 250mm's liggen, die mogen voor €35 per stuk incl verzendkosten weg :)
Zet je DM aub even aan ;) Dan babbelen daar over buiten het topic verder ;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

doe dr wat auto radiatorvloeistof in bij je demi water.. is ook anti corrosie (auto koeling zit namelijk vol met verschillende materialen, rvs, koper, aluminium, plastic, etc..) en dat is dus al lang en breed bewezen werkend :)

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
He, jammer. Het reservoir is van binnen ook gewoon 'alukleurig'. Dus volgens jullie is het dus niet geoxideerd en kan ik het beter niet gelijk in mn setup plaatsen? Of dus inderdaad met speciaal water/radiatorvloeistof gaan werken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

J_V_D_L schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:05:
He, jammer. Het reservoir is van binnen ook gewoon 'alukleurig'. Dus volgens jullie is het dus niet geoxideerd en kan ik het beter niet gelijk in mn setup plaatsen? Of dus inderdaad met speciaal water/radiatorvloeistof gaan werken.
Alukleurig zegt niet dat het geen oxidelaag is.
Aluminium oxide is namelijk dezelfde kleur. Enige verschil met gewoon alu is dat het mat is, en dus niet glimt.

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
McKaamos schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 21:07:
[...]

Alukleurig zegt niet dat het geen oxidelaag is.
Aluminium oxide is namelijk dezelfde kleur. Enige verschil met gewoon alu is dat het mat is, en dus niet glimt.
Jij bent echt veel te snel met reageren. Ik had nl in mn hoofd zitten dat t roodachtig moest zijn, maar las drnet inderdaad dat het niet mocht glimmen.
Maar toch bedankt ;)
Pagina: 1