• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-02 09:15
Ik heb het volgende systeem in elkaar gezet:

Case: Zalman HD160 Plus
Mobo: Intel DP45SG
Proc: Intel E8400 3ghz + Scythe Mini Ninja rev b
Mem: OCZ 2x2GB PC10666 CL7 LV platinum 1333mhz
Gpu: Gygabyte Ati HD4550 (passief gekoeld)
PSU: BeQuiet Straight Power 400W

Systeem starte, koelers draaiden maar geen beep, geen beeld en de cpu werd niet warm.
Toen uit elkaar gehaald en zonder case in elkaar gezet, dus alleen mobo en cpu.

Nog steeds niets. Toen cmos jumper verwisseld en terug gedaan. Kreeg 3 lange beeps die een geheugen probleem aangeeft, en de cpu werd warm, dus deze werkte. Geheugen erin gedaan en weer gestart. Opnieuw niets, weer jumper verwisseld en toen hoorde ik 1 beep, dit moet goed zijn.

Vervolgens de videokaart erbij gestopt, weer hetzelfde probleem opnieuw cmos gecleared en het werkte. Bios update uitgevoerd om te kijken of dit het probleem verhielp. Maar helaas. Gezocht op google en bleek dat OCZ geheugen niet altijd out of box werkt met het moederbord. Een bios upgrade moest dit verhelpen, of de instellingen in de bios moest goed gezet worden.
Bios in gedoken en het voltage en de snelheid voor het ram goed gezet, maar nog steeds het zelfde probleem.

Zodra ik de cmos jumper omzet en goed zet start het systeem 1 keer op (zelfs met windows en draait alles oke) maar zodra ik een reboot uitvoer start het niet meer op en krijg ik geen beepjes of beeld meer. Echter blijft wel alles in de bios bewaard als ik dit doe, de geheugen settings blijven netjes staan.

Het systeem heeft met een ander moederbord wel gewerkt. Ik had een Asus p5n7a met geforce9300 chipset, maar deze bleek stuk te zijn, chipset werd veel te heet en ditzelfde moederbord was bij de leverancier niet meer leverbaar, dus gekozen voor een normaal ATX moederbord met losse videokaart.

Wat kan hier het probleem zijn? Is het moederbord gewoon DoA of zou ik het nog op kunnen lossen?

Thanks

Verwijderd

Niet verkeerd bedoelt, maar je verandert je cmos jumper zo veel keer van plaats in je uitleg dat ik niet meer kan volgen.

Wat ik eruit op maak is het volgende: moederbord kapot, vervangen door een ander zonder onboard grafische kaart, daarna werkt het niet meer. Volgens mij ga je ook nieuw geheugen gekocht hebben, lijkt me sterk dat dat vorige moederbord op DDR3 zou hebben gewerkt (en dan komt de vraag of je dat DDR3 geheugen al op een andere PC getest hebt).

Post je BIOS nog wel wanneer je dan reboot? Of doet hij zelfs dat niet meer?

• Mriceke
Sorry dat het een beetje vaag is misschien.

Het komt hier op neer:
Moederbord kapot
Nieuw moederbord gekocht met bijpassend nieuw ddr3 geheugen en een nieuwe videokaart.

Telkens als ik een reboot uitvoer, moet ik de cmos resetten (dmv de jumper) anders start de pc niet op.

Als ik de cmos gereset heb post de BIOS
Als ik de cmos niet gereset heb post de BIOS ook niet. Dan gebeurt er (buiten dat de fans gaan draaien en evt opslag media) gewoon niets, geen video, geen beep dat het oke is, helemaal niets.

Ik hoop dat dit het een beetje verhelderd.

Verwijderd

Dat doet het zeker, waarvoor dank.

Start je op met defaults of pas je ze aan waarna hij wel boot?
Heb je dat geheugen al geprobeerd op een andere PC?
Draai een memtest wanneer hij wel wil opstarten?

My best guess op dit moment is een compatibiliteitsprobleem met geheugen en moederbord.

• Mriceke
Memtest is wel een goed idee, dat ga ik eens proberen, thanks.

Ik heb het geheugen in de bios goed gezet (voltage op 1.65 en snelheid op 1333mhz) en dat blijft hij wel steeds onthouden. Maar hij boote de eerste keer wel goed met defaults.

En ik heb helaas geen andere pc waar ddr3 in past.

Ik hou je op de hoogte van de memtest.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Heb je dezelfde moederbord chipset?

als dit niet het geval is meot je denk ik even windows herinstalleren ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Mriceke
Nou het ligt niet aan windows, want deze start wel op (als mijn pc door boot).

Memtest resultaat:

Pass completed, No errors press esc to reboot

Het geheugen lijkt dus goed te zijn.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ik zou een back up maken niet van windows en het toch maar keer proberen ;)

overigens heb je hem in zo'n stekkerdoos met zon schakelaar zitten en dat je deze uitzet als je naar bed gaat oid?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Als je je PC reset, blijft het probleem dan ook? Mogelijk dat het mis gaat bij het afsluiten van Windows (zou raar zijn, maar ok). Als het probleem dan blijft is het sowieso hardware, je BIOS moet POST'en als je hem aan zet. Als het dan opgelost is moet je inderdaad even opnieuw installeren.

• Mriceke
@Wolgarnaal Ik heb eerst mijn HD niet aangesloten dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Een hardware reset geeft inderdaad hetzelfde probleem.

Het rebooten in windows ging gisteren 1 keer goed. Echter wel nadat ik voor een 2 uur de cmos batterij eruit heb gehad en de vraag kreeg of hij de oude instellingen moest gebruiken of nieuwe wou ingeven in de BIOS setup.

Maar wat me wel op viel, de pc ging uit, en na 2 seconden weer aan. Normaal gebeurd dit toch niet? Normaal blijft alles toch draaien?

@Xenomorphh Nee hij zit gewoon in een geaard stopcontact.

Dus even op een rijtje..

Het geheugen blijkt na testen goed te zijn.
Het moederbord start af en toe op,.. beetje twijfelachtig dus
Processor lijkt het ook goed te doen en volgens mij is de kans sowieso vrij klein dat een processor stuk is. Bovendien heeft deze gewoon gewerkt op een ander moederbord.

Het lijkt dus echt aan het mobo te liggen..

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Mriceke schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:57:
Nou het ligt niet aan windows, want deze start wel op (als mijn pc door boot).

Memtest resultaat:

Pass completed, No errors press esc to reboot

Het geheugen lijkt dus goed te zijn.
Dit zegt niet dat het goed is. Minimaal een paar uren draaien!
Bij mij kwamen de fouten ook pas bij de 2e en 4e pass.

• Mriceke
michaelmou schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:47:
[...]

Dit zegt niet dat het goed is. Minimaal een paar uren draaien!
Bij mij kwamen de fouten ook pas bij de 2e en 4e pass.
Het heeft ook 4 á 5 uur gedraait. Dit is toch wel voldoende?

De zin blijft alleen staan tijdens die uren :)

Verwijderd

Mriceke schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:24:
Maar wat me wel op viel, de pc ging uit, en na 2 seconden weer aan. Normaal gebeurd dit toch niet? Normaal blijft alles toch draaien?
Das normaal, doet mijn DFI ook na een CMOS clear.

Probleem lijkt me te liggen aan moederbord of geheugen (en ben meer aan incompatibiliteit aan het denken). Probeer eens of je dat ook hebt wanneer je met 1 latje boot? En dan proberen je NB voltage wat omhoog te doen, kan ook helpen.

• Mriceke
Ik heb toch maar weer een RMA aangevraagd bij de webshop.
Nu zou ik graag een ander moederbord bestellen maar ik weet niet meer wat ik zou moeten nemen.

Het gaat er vooral om dat het de volgende features heeft:

Goede audio chip die dts(hd) en dolby(true hd) kan doorgeven
DDR3 1333mhz ondersteuning
socket 775
minimaal 2 pci sloten

Misschien dat jullie nog een tip hebben voor me of ervaring met een ander moederbord?

Thanks

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik gok dat er niets mis is met je mobo, maar dat het een comptabiliteits probleem is tussen mobo en OCZ ram. Ik zou dat geheugen maar eens omruilen voor Kingston of zo. Comptabiliteit én OZC zijn twee werelden apart. Ik vind heel veel problemen terug met Intel borden en OZC geheugen.

• Mriceke
regmaster schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:45:
Ik gok dat er niets mis is met je mobo, maar dat het een comptabiliteits probleem is tussen mobo en OCZ ram. Ik zou dat geheugen maar eens omruilen voor Kingston of zo. Comptabiliteit én OZC zijn twee werelden apart. Ik vind heel veel problemen terug met Intel borden en OZC geheugen.
Hee Regmaster,

Ik heb gisteren het moederbord RMA ingeleverd en ik krijg eenzelfde bord terug.
Deze zal ik nog testen met het OCZ geheugen, en anders omruilen naar Kingston.
Pagina: 1