woofers BOSE 301 monitor II vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikvorsman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 12:06
Op klusgebied ben ik net in staat om een kruiskop-schroevendraaier zonder levensgevaar te hanteren. Technische kennis ook zeer beperkt. Dus svp niet teveel jargon.

De woofers uit mijn BOSE boxen hebben na bijna 30 jaar afscheid genomen van hun foamranden; of andersom. Ik heb geen zin in plakken & klooien met wasknijpers, dus woofers vervangen.
Specificaties van BOSE voor de 301 woofers zijn:

8 inch
8 ohm
crossover 1.5 kHz/2.5 kHz
belastbaarheid tot 75 watt

Ik weet nu niet welk frequentiebereik ik moet hebben voor de nieuwe woofers. Wb kwaliteit stel ik geen al te hoge eisen, de 301 was op z'n best een middenklasser.
Dus

Bijv. is de VISATON LMC 20 een geschikte vervanger of heeft iemand een betere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dat is een geschikte vervanger. Je kan ook kijken naar de W200s8 van visaton, of de ws20e 8 ohm. Die schroef je bijna overal in als vervangende woofer.

Overigens zou ik je toch willen aanraden de foamranden opnieuw te lijmen:
1. je houdt je "vintage" speakers orgineel
2. je houdt je klank zoals het bedoeld was
3. ze blijven nog wat waard.

Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar het valt reuze mee. Je bent ongeveer 30-45 min per speaker bezig op je gemakje.

Ook wil ik je aanraden om meteen de filtercomponenten (zoveel stelt het niet voor bij de 301) te vervangen; vooral condensatoren hebben niet het eeuwige leven.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:58
Als aanvulling op teacher: pas geleden is daar nog een topic over geweest waarbij uiteindelijk gekozen is om het te laten repareren. Dit kostte slechts 25,- euro per speakerunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikvorsman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 12:06
Dank voor de tips.

Toch maar afgezien van plakken of opsturen.

Heb inmiddels 2 VISATON woofers bij Conrad besteld, WS20E 8 ohm. Geen foam maar rubberen rand, kan ik weer even vooruit.
De filterunit ben ik wel tegengekomen maar laat ik toch maar zitten. Ga er voor het gemak maar vanuit dat die nog goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

2 woofers besteld !! je kan als je geluk hebt een bose monitor series 2 set voor 30 euro van marktplaats halen. En persoonlijk zou ik echt niet gaan investeren in Bose 301's maar dat is aan jezelf natuurlijk.