Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding schreeuwt 10 sec, daarna normaal..

Pagina: 1
Acties:

• ThaOdie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07-2015

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
Ik heb al een paar weken dat mijn voeding tot max 10 sec loopt te "schreeuwen" en daarna is hij stil. Het maakt niet uit hoe lang ik mijn computer aan heb, hij doet dan weer normaal. De voeding die ik heb draait al 5 jaar zonder problemen mee.

Ik ben al aan het sparen voor een nieuwe en wil tot die tijd nog wel gebruik kunnen maken van mijn huidige pc. Weet iemand hoe ik het geschreeuw kan verhelpen?

http://specs.tweak.to/10626

[ Voor 3% gewijzigd door ThaOdie op 04-10-2009 08:57 . Reden: Link naar mijn pc ]

Zeg wat of zeg niks..

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:53

kronolith

[EDIT]

Ik neem aan dat je met schreeuwen bedoelt dat je fan herrie maakt?

Dan is het simpelweg even de fan verwisselen voor een nieuwe!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 18:10
Ik neem aan dat je het hebt over de fan in je voeding die op 100% gaat draaien. Gebeurt het direct na het aanzetten, of gewoon op willekeurige momenten? Hoe vaak gebeurt het gemiddeld? Doe je iets specifieks met je pc als het gebeurt?
Een beetje meer info is wel handig natuurlijk, want zo is het voor ons ook vrij onduidelijk.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 15:52
ThaOdie schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 08:57:
Ik heb al een paar weken dat mijn voeding tot max 10 sec loopt te "schreeuwen" en daarna is hij stil. Het maakt niet uit hoe lang ik mijn computer aan heb, hij doet dan weer normaal. De voeding die ik heb draait al 5 jaar zonder problemen mee.

Ik ben al aan het sparen voor een nieuwe en wil tot die tijd nog wel gebruik kunnen maken van mijn huidige pc. Weet iemand hoe ik het geschreeuw kan verhelpen?

http://specs.tweak.to/10626
Wat is "schreeuwen" ? Is het een fan die aanloopt of zijn het spoelen? Misschien is het handig om het geluid opnemen zodat we kunnen horen wat je met schreeuwen bedoeld.

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 18:10
kronolith schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:02:
Ik neem aan dat je met schreeuwen bedoelt dat je fan herrie maakt?

Dan is het simpelweg even de fan verwisselen voor een nieuwe!
Dat lijkt mij eigenlijk niet, want TS zegt zelf dat de fan ook gewoon 'normaal' kan draaien. Het ligt dus niet aan de fan maar misschien eerder aan de aansturing ervan. Wellicht is de temperatuursensor van de voeding kapot.

• kronolith

kronolith

[EDIT]

PhWolf schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:05:
[...]

Dat lijkt mij eigenlijk niet, want TS zegt zelf dat de fan ook gewoon 'normaal' kan draaien. Het ligt dus niet aan de fan maar misschien eerder aan de aansturing ervan. Wellicht is de temperatuursensor van de voeding kapot.
Maar als dat het geval is neem ik aan dat ie continu 100% blijft draaien??

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vermoed een krijsend geluid wat ontstaat als het lager van de fan versleten en dooggelopen is.
Voeding uit elkaar halen, fan demonteren, sticker voorzichtig oplichten, 1 druppeltje dunne olie er in en het ding kan weer een tijdje mee.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 16:07
* The Druid las topic titel en dacht serieus heel even dat het hier ging om een idioot die levende beesten in zijn braadpan stopte. 8)7

Maar ik denk inderdaad ook dat het de lagers zijn die op lagere snelheden niet lekker lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Druid op 08-10-2009 22:29 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topictiteltypofixje :)

Post ook even de specs intopic, zodat we weten over wat voor voeding het gaat.

Wat je kunt doen is de fan trouwens even stil houden terwijl je het ding aanzet, zodat je kunt horen wat het ding dan doet.

• ThaOdie

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
PhWolf schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:03:
Ik neem aan dat je het hebt over de fan in je voeding die op 100% gaat draaien. Gebeurt het direct na het aanzetten, of gewoon op willekeurige momenten? Hoe vaak gebeurt het gemiddeld? Doe je iets specifieks met je pc als het gebeurt?
Een beetje meer info is wel handig natuurlijk, want zo is het voor ons ook vrij onduidelijk.
Het zijn de eerste 10 sec bij aanzetten waarbij hij bromt..
THE_FIREFOX schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 09:05:
[...]

Wat is "schreeuwen" ? Is het een fan die aanloopt of zijn het spoelen? Misschien is het handig om het geluid opnemen zodat we kunnen horen wat je met schreeuwen bedoeld.
Het is een harde RRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrr....... *normaal*, dus maar van korte duur

http://www.tomshardware.com/reviews/power,745-9.html
http://www.silentpcreview.com/article106-page4.html

Ik kon niet echt de specs vinden wel deze links die over de voeding gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door ThaOdie op 04-10-2009 21:53 . Reden: quote ]

Zeg wat of zeg niks..

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

Lordy79

Vastberaden

Had ik 'vroeger' ook wel eens met fans van voedingen of processoren. Een oplossing is inderdaad de fan vervangen (of misschien gewoon de voeding ontstoffen). Voor de zekerheid zou je wel even de spanning kunnen controleren want misschien is er iets anders mis.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ThaOdie

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
Lordy79 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 21:34:
Had ik 'vroeger' ook wel eens met fans van voedingen of processoren. Een oplossing is inderdaad de fan vervangen (of misschien gewoon de voeding ontstoffen). Voor de zekerheid zou je wel even de spanning kunnen controleren want misschien is er iets anders mis.
Ik ga morgen eens de voeding los maken en kijken of ik iets verdachts binnenin kan vinden.. ;)

Zeg wat of zeg niks..

• ThaOdie

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
Helaas, ik krijg nog steeds de eerste 10 sec die RRRR... Ik heb hem stofvrij gemaakt en de ventilator heb ik goed gereinigd.. :/

Ik zag geen verbrande onderdelen of bolstaande elmo's dus ik weet het momenteel niet wat het dan kan zijn.. :|

Zeg wat of zeg niks..

• DropjesLover
  • Laatst online: 17:34

DropjesLover

Dit dus ->

bolstaande elmo's zou k cool vinden, misschien op sesamstraat :+

zoals al eerder gezegd, fan kapot, drooggelopen lager. voeding uittrekken, demonteren, oude fan er uit, nieuwe er in, kastje dicht, klaar :)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• THE_FIREFOX
DropjesLover schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:38:
bolstaande elmo's zou k cool vinden, misschien op sesamstraat :+

zoals al eerder gezegd, fan kapot, drooggelopen lager. voeding uittrekken, demonteren, oude fan er uit, nieuwe er in, kastje dicht, klaar :)
Of je neemt het even op de koop toe. Hou er wel rekening mee dat het wel een voorteken is dat de fan helemaal mee erop kan houden.

• DropjesLover
  • Laatst online: 17:34

DropjesLover

Dit dus ->

THE_FIREFOX schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:57:
[...]

Of je neemt het even op de koop toe. Hou er wel rekening mee dat het wel een voorteken is dat de fan helemaal mee erop kan houden.
dat kan natuurlijk ook. TS gaf al aan dat de huidige pc ~5 jaar oud is en een nieuwe wil kopen. daarbij hoort eigenlijk ook een nieuwe voeding (al dan niet samen met kast).

dus zodra de TS geen herrie meer hoort is t heel erg dringend tijd om een nieuwe te gaan kopen :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• kronolith

kronolith

[EDIT]

DropjesLover schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:25:
[...]

dat kan natuurlijk ook. TS gaf al aan dat de huidige pc ~5 jaar oud is en een nieuwe wil kopen. daarbij hoort eigenlijk ook een nieuwe voeding (al dan niet samen met kast).

dus zodra de TS geen herrie meer hoort is t heel erg dringend tijd om een nieuwe te gaan kopen :P
Inderdaad want dat betekend dat de psu fan ECHT kapot is :+

• ThaOdie

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
Ik heb weer mijn voeding opengemaakt en gesmeerd. ;)

De eerste testfase was goed, nu kom ik terug van boodschappen en nu heb ik het weer dat RRRRRRrrrrrrrrrr..... Nu start mijn pc niet verder (bij bootscreen) door, nadat het "geschreeuw" over was, ging hij pas weer verder met laden. :X

Dus is het handig om nog een nieuwe te halen voor een paar maanden die ik nog denk te gebruiken, of maar laten en hopen dat hij nog die maanden meegaat?? :?

Zeg wat of zeg niks..

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
je kunt er ook een nieuwe fan in monteren natuurlijk.
voedingen zijn niet duur op zich, 17.50 voor een die wel werkt op jouw 5 jaar oude pc?

Verwijderd

dit probleem heb ik ook gehad met mijn voeding.
mijn oplossing was de fan blokkeren(schroevendraaier erin) todat ik op het windows scherm was. daarna eruit en geen geluid meer.
nu een week later heb ik het een x zonder geprobeerd en geen geluid meer. kan ook komen omdat ik een paar keer met de kast geschud heb.

• ThaOdie

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
Nu is mijn voeding helemaal stuk.... :(

Ik weet niet hoe maar op de een op andere moment zit er een scheur in mijn ventilator, en ik kan het niet vervangen omdat de draadjes los overal naar lopen en vast gekit. Dus dat is onmogelijk om een 12 cm fan te halen en dan maar hopen dat je de goede draadjes op de plekken heb vastgeplakt :?

Dus dat word een nieuwe halen voor 30 pleuro's :X (heb geen zin in trust/sweex/hkc kwaliteit, dat ik over paar maanden nog een kan halen |:( , ben student en wil mijn geld toch zo goed mogelijk gebruiken)

Zeg wat of zeg niks..

• THE_FIREFOX
Je kan hem gewoon los halen. Je moet alleen ervoor zorgen dat je 12V heb voor de fan.
  • Je knipt de draad zo dicht mogelijk bij de fan af en soldeer daar de nieuwe fan aan vast.
  • Of je kan het met zo Molex naar Fan aansluiting adapter aansluiten. Je haalt dan de voltage buiten de voeding
  • Andere optie is direct op gele en zwarte draden aan te sluiten die naar buiten gaan. Alleen moet je zorgen dat de polariteit goed is, anders draait het niet ;)
  • Of je laat het iemand doen :+
.

• ThaOdie

ThaOdie

Daar ben ik...

Topicstarter
Ik heb een buitenboordse oplossing gemaakt via de powerfan, alleen dat geluid is er nog.. |:(

Enig idee? :?

Zeg wat of zeg niks..

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

spoelen van de trafo kunnen bewegen. dezelfde brom hoor je ook vaak bij transformatorhuisjes en lastrafo's onder belasing.

tijd voor een nieuwe...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

versleten fanlager onder full load ;)
Pagina: 1