Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik 2 Intel X25-M Postvilles van 160GB op een Adaptec 5405 zitten in raid 0. Geweldig tevreden mee. Maar nu vroeg ik me af of ik er nog wat meer uit kan halen als ik er 4 van die SSD's in steek (misschien deze dan wel verkopen en vervangen door 80GB's, dat weet ik nog niet zeker)? Als we spreken over 5 of 10% vind ik het de moeite niet, maar als het redelijke percentages zijn dan ben ik misschien wel geinteresseerd.

Ik zou ze wel eerst willen trim'en, maar lijkt me dat intel geen applicatie daarvoor gaat uit brengen? Dus dan ben ik aangewezen op trim'en in Win7, maar dat gaat dan weer niet op die raidcontroller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij een X25-M kun je HDDErase gebruiken.

Trim gaat pas werken op het moment dat Intel firmware met ondersteuning hiervoor heeft uitgebracht. Adaptec zal eveneens ondersteuning moeten bieden. Het is de vraag of die ondersteuning er ooit zal komen. Een alternatief is om een gedeelte van de drives ongebruikt te laten. In plaats van 74GB per drive wijs je bijvoorbeeld maar 70GB toe aan je raid 0 volume, zodat elke drive altijd minimaal 4GB aan vrij te gebruiken geheugenblokken heeft. Het doel van trim is immers het vergroten van het aantal vrije geheugenblokken.

De prestatieverbetering tussen twee en vier drives zal puur kijken naar doorvoer en latency zeker groter zijn dan vijf of tien procent. Of je echt verschil gaat merken in dagelijks gebruik is een tweede. Twee X25-M's in raid zullen ook al erg vlot zijn. Je moet jezelf eerst de vraag stellen of je het idee hebt dat je opgehouden wordt door je huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar trim kan je toch ook draaien op je SSD zonder data te verwijderen (dus dat hij alleen de invalid blokken wist)? HDDErase ga ik doen voor ik em opnieuw installeer (binnen een week ofzo Win7 eens installeren), maar nadien ben ik er dan niet meer veel mee.

Wat blokken vrij laten had ik me ook al bedacht, maar dat helpt me natuurlijk maar zo veel. Gelukkig dat die G2's niet zoveel last hebben van dat trager worden, bij die G1's was dat toch wel opvallend vond ik.

Met een cleane install heb ik wel het gevoel dat de bottleneck nog steeds ligt bij m'n opslag (steekt maar 4 GB geheugen in omdat hij onstabiel wordt bij 8, moet eens gaan klooien met NB voltages, maar nog geen zin gehad :) ) M'n systeem moet het nog even trekken tot de Intel hexacores, maar zou dat perfect moeten kunnen (QX9650, DFI LP UT X48-T3RS, HD 4870X2). En het is misschien wat overkill, maar ik installeer m'n PC vrij regelmatig helemaal opnieuw, dus dan is het wel leuk als je die Vista + app installatie vooruit ziet vliegen, ipv telkens twee uur te moeten wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:54

aKra

Intentionally left blank.

Ik zou toch even deze 1 maand oude thread omhoog willen schoppen gezien er nu wel TRIM ondersteunig is, hoe zit het dan met RAID-0?

Vervalt TRIM dan of blijft het werken omdat het firmware based is? :?

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
volgens mij is die TRIM tool weer offline gehaald nadat er klachten kwamen over kapotte SSD's. Dus het is wachten op een goede TRIM tool.

nieuws: Intel haalt trim-tool offline na klachten over kapotte ssd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
En zelfs als die tool weer online komt zal er nog GEEN trim support zijn voor RAID setups heeft Intel al aangegeven. Ze zijn er wel mee bezig, echter het zal wachten worden op de drivers van de moederborden / raid-controllers die de trim goed doorgeven.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Wat doe je ermee is misschien wel de belangrijkste vraag. Ik merk al vrij weinig van een tweede SSD, het is dat ik meer opslag nodig had voor programma's. Benchmarks zijn leuk maar zonder cijfers merk je niet zoveel verschil. De accestime word niet lager, die is al 0.1ms, daar zit geen verbetering meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 01:24:
Als we spreken over 5 of 10% vind ik het de moeite niet, maar als het redelijke percentages zijn dan ben ik misschien wel geinteresseerd.
Ik vind dit soort vragen zo lastig te begrijpen en te beantwoorden: als je het bij ssd's hebt over (nog meer) prestatieverbetering, wat bedoel je dan? Algehele prestatieverbeteringen in Windows? Dus alle applicaties starten nog sneller, en dan >10% sneller?

Of bedoel je lees- en/of schrijf-performance, vooral m.b.t. grote hoeveelheden data, bijvoorbeeld videobewerking?
keldererik schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:42:
Ik merk al vrij weinig van een tweede SSD, het is dat ik meer opslag nodig had voor programma's. Benchmarks zijn leuk maar zonder cijfers merk je niet zoveel verschil. De accestime word niet lager, die is al 0.1ms, daar zit geen verbetering meer in.
Dat bedoel ik dus ook: wat verwacht / wil je?
Vind je dat Windows of apps nog te traag starten?

Wachten moeten we altijd, dus waarmee ben je tevreden?
Ik weet niet wat de rest van de specs van je systeem zijn, misschien is daar nog wat aan te doen?
offtopic:
Alhoewel (ter voorbeeld) ik van de week een i7 voor een collega heb mogen samenstellen met Windows 7 Home Premium: als je al een Core2 hebt - ik heb bv. een E8400 - maakt het voor starten van de meeste apps niet uit of je een snellere CPU zou hebben

edit:

Misschien is het goed verder te discusseren in Het grote SSD topic ~ Deel 5.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteDelight op 05-11-2009 15:00 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Pagina: 1