Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vervelend probleem: mijn beeldscherm, een Samsung SyncMaster 205BW, en mijn grafische kaart, een Intel GMA X4500 (apparaatbeheer spreekt van een Intel G45/G43 Express Chipset), lijken geen vrienden te zijn. Of althans: ze zorgen, omdat ik er niet in slaag de juiste resolutie (1680*1050) te selecteren (omdat ze niet selecteerbaar is; ze staat in geen enkel lijstje), niet voor mooi beeld. 1400*1050 komt het dichtst in de buurt.

Op de pc (die vers uit de winkel komt) staat Vista Home Premium, de monitor, die via VGA aan de pc hangt, wordt, in het schermpje 'beeldscherminstellingen' correct (bij naam en toelaam) geïdentificeerd (hiermee bedoel ik dit -- linkje naar imageshack) en de laatste grafischekaartdrivers zijn (volgens mij correct; voordien was alleen 800*600 als resolutie mogelijk en Aero staat aan) geïnstalleerd. Verder heb ik ook geprobeerd deze drivers (waarvan Intel volgens mij zegt dat ze mijn probleem zouden oplossen) te draaien en te vloeken (beide zonder soelaas).

Elders wordt aangeraden het vinkje bij 'modi verbergen die dit beeldscherm niet kan weergeven' weg te klikken dus ook dat is gedaan (sterker nog: het vinkvakje was al leeg en kan, door mij alleszins, niet meteen volgevinkt worden).

Ik heb erg weinig ervaring met Vista en ik denk dat ik begin te begrijpen waarom ik enkele uren geleden een veel gelukkiger mens was.

Desalniettemin: iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Aero uitzetten, drivers erafgooien, zelf de nieuwste downloaden van bij Intel en hopen?
Niet noodzakelijk in die volgorde, maar ik weet dan ook helemaal niks van Vista af. 8)7

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

En probeer de resolutie eens in te stellen via de Intel utility (blauwe icoontje in je system tray, rechtsonderin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Klinkt als slechte videodrivers.
Zonder goede drivers krijg je van die standaard resoluties te zien, waaronder dus 1400x1050.
Ga naar de Intel site en haal daar de nieuwste drivers af, als het goed is krijg je dan wel de goede resoluties te zien. :)

Hoppatee, heb het maar even voor je opgezocht: http://downloadcenter.int...8139&ProdId=2973&lang=eng

Download deze drivers, installeer ze en dan is het opgelost. (Mits dit het probleem is.)

[ Voor 31% gewijzigd door RnB op 03-10-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Wordt je monitor wel herkend als een plug'n'play monitor? Zo niet: ik heb ooit gezeur gehad omdat de gebruikte monitorkabel geen EDID info doorgaf. Als dat het geval is heb je een probleem, hoewel er tools zijn die custom drivers bouwen (daarvoor moet je de EDID uitlezen mét werkende monitorkabel). Onder XP was dat nog te doen, maar Vista en Win7 vertrouwen zo erg op de EDID data van de monitor dat je dat nauwelijks voor elkaar krijgt.

Anyway: ik hoop voor je dat het een simpel driver-probleempje is, niet het bovenstaande :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 11:30
Van de site van Intel geplukt :
This driver is not designed to address issues with Local Flat Panel displays or TV's connected to the system.
Dat lijkt dus niet de goede te zijn. Heb je al gezocht op de site van je moederbord naar drivers ? En je scherm al geinstalleerd via de software van Samsung ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost! Uiteindelijk toch geen driver- of softwareprobleem, maar iets veel dommer.
pat42 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 23:55:
Wordt je monitor wel herkend als een plug'n'play monitor? Zo niet: ik heb ooit gezeur gehad omdat de gebruikte monitorkabel geen EDID info doorgaf. Als dat het geval is heb je een probleem, hoewel er tools zijn die custom drivers bouwen (daarvoor moet je de EDID uitlezen mét werkende monitorkabel). Onder XP was dat nog te doen, maar Vista en Win7 vertrouwen zo erg op de EDID data van de monitor dat je dat nauwelijks voor elkaar krijgt.

Anyway: ik hoop voor je dat het een simpel driver-probleempje is, niet het bovenstaande :)
Tot daarnet had ik het beeldscherm aan de pc hangen met een 'oude' VGA-kabel (zo'n dikke grijze). Een nieuwere kabel (zwart met van die blauwe koppen) en een reboot waren blijkbaar al hetgeen nodig was. Nooit geweten dat dat een verschil kon, laat staan: zou, maken. Stomme computers ook altijd.

Heel erg bedankt dus allemaal.
Pagina: 1