[openSuSE 11.1] VirtualBox werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Ik heb altijd gebruik gemaakt van VirtualBox om een aantal Windows-applicaties te kunnen draaien op mijn Linux desktop. In VirtualBox heb ik een (legale) Windows XP geinstalleerd. Dit werkte allemaal perfect - tot vandaag.

Op het moment dat ik VirtualBox start en mijn VM opstart, krijg ik netjes het window te zien. Na het VirtualBox BIOS gaat mijn scherm (niet die van XP, maar m'n gehele scherm) op zwart en krijg ik 'Searching Input' te zien (scherm krijgt dus geen input). Na Ctrl-Alt-Backspace te hebben gedaan krijg ik mijn KDE weer te zien. Het window van VirtualBox is zwart geworden en XP reageert niet meer. Als ik het window wegklik krijg ik het scherm te zien waarin ik kan kiezen tussen Save State - Shutdown - Power Off. Al die opties werken gewoon.

Als ik vervolgens de virtuele machine opnieuw opstart, krijg ik meteen een error:
Failed to open a session for the virtual machine WindowsXP

Virtual machine 'WindowsXP' has terminated unexpectedly during startup.

Result code: NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component: Machine
Interface: IMachine {1e509de4-d96c-4f44-8b94-860194f710ac}
Na een herstart begint het weer van voor af aan. /etc/init.d/vboxdrv setup verhelpt het ook niet.

Van Google krijg ik het idee dat dit een foutmelding is die voor heel veel verschillende fouten word gebruikt. Alle oplossingen heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat.

Logfiles zijn behoorlijk cryptisch:
Xorg.log
AUDIT: Sat Oct 3 19:55:11 2009: 2603 Xorg: client 32 rejected from local host ( uid=0 gid=0 pid=9306 )
AUDIT: Sat Oct 3 19:55:11 2009: 2603 Xorg: client 32 rejected from local host ( uid=0 gid=0 pid=9306 )
AUDIT: Sat Oct 3 19:56:50 2009: 2603 Xorg: client 34 rejected from local host ( uid=0 gid=0 pid=9455 )
AUDIT: Sat Oct 3 20:08:30 2009: 2603 Xorg: client 35 rejected from local host ( uid=0 gid=0 pid=9886 )
AUDIT: Sat Oct 3 20:08:33 2009: 2603 Xorg: client 35 rejected from local host ( uid=0 gid=0 pid=9889 )
AUDIT: Sat Oct 3 20:09:10 2009: 2603 Xorg: client 35 rejected from local host ( uid=0 gid=0 pid=9927 )
/var/log/warn (syslog?)
Oct 3 19:54:31 oxanpc kernel: vboxdrv: fAsync=1 offMin=0x23972 offMax=0x23972
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: fAsync=1 offMin=0x1a94c offMax=0x1a94c
/var/log/messages
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: Trying to deactivate the NMI watchdog permanently...
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: Successfully done.
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: Found 2 processor cores.
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: fAsync=1 offMin=0x1a94c offMax=0x1a94c
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: TSC mode is 'asynchronous', kernel timer mode is 'normal'.
Oct 3 20:09:07 oxanpc kernel: vboxdrv: Successfully loaded version 2.0.6_OSE (interface 0x00090000).
Van VirtualBox zelf kan ik geen log vinden...

Het gaat om VirtualBox OSE 2.0.6, gewoon uit de repo's van openSuSE 11.1

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik heb zelf ook altijd wat mot met VirtualBox. Ik kan de melding in de logs niet vinden, dus weet niet of het echt helemaal van toepassing is, maar ik doe altijd eerst:
# modprobe vboxdrv

Anders start bij mij ook VB niet

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• hostname
QuaQu schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:07:
Ik heb zelf ook altijd wat mot met VirtualBox. Ik kan de melding in de logs niet vinden, dus weet niet of het echt helemaal van toepassing is, maar ik doe altijd eerst:
# modprobe vboxdrv

Anders start bij mij ook VB niet
Was in de veronderstelling dat zo'n /etc/init.d/vboxdrv setup dat zou doen. Heb het toch geprobeerd en het lijkt te werken :D Zal het van de week is wat grondiger testen.

Bedankt i.i.g. alvast!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik meen mij te herinneren dat het setup scriptje onder openSUSE niet veel/geen nut heeft. Die geeft zo ongeveer alleen een (fout)melding "gebruik de RPM maar" en that's it.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De logs van de VM kan je vinden in ~/.VirtualBox/Machines/<naam van de machine>/Logs, of rechtsklik op de VM en kies Show Log.

Dit probleem met geen input zou niet door VB moeten worden veroorzaakt. Zeer eigenaardig. Probeer eens een nieuwere van de website (wel even de OSE volledig verwijderen), bijvoorbeeld 2.0.8 of 2.2.4, of zelfs 3.0.6.

Als je module niet geladen is, krijg je daar een melding over en start de hele VM niet. Er is hier iets anders aan de hand.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• hostname
De modprobe vboxdrv leek de 1e keer te helpen, maar dat is niet zo.
Hero Of Time schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 11:27:
De logs van de VM kan je vinden in ~/.VirtualBox/Machines/<naam van de machine>/Logs, of rechtsklik op de VM en kies Show Log.
De log van een keer dat het mis ging is hier te vinden. Ik denk dat het no-input tussen regel 653 en 654 kwam, hoewel het dan raar is dat 665 t/m 669 wel goed gingen. Ik zie niet echt iets vreemds.
Dit probleem met geen input zou niet door VB moeten worden veroorzaakt. Zeer eigenaardig.
Ik heb er echt alleen maar last van met VirtualBox :)
Probeer eens een nieuwere van de website (wel even de OSE volledig verwijderen), bijvoorbeeld 2.0.8 of 2.2.4, of zelfs 3.0.6.
Liever niet eigenlijk, aangezien alles uit de repositories toch wel erg makkelijk is, maar ik zal het is proberen.

Verder lijkt het vooral voor te komen na een hibernate (suspend to disk), maar na een reboot gaat het soms ook mis.

• RobertMe
  • Nu online
asje
Even toevoegen via YaST->Softwarebeheer->Softwarebronnen beheren (uit m'n hoofd), dan toevoegen->url->een naampje invullen->die url invullen->Ok->Ok... vervolgens naar softwarebeheer gaan en dan kun je hem zo updaten uit de nieuwe repo.

• hostname
RobertMe schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:32:
asje
Even toevoegen via YaST->Softwarebeheer->Softwarebronnen beheren (uit m'n hoofd), dan toevoegen->url->een naampje invullen->die url invullen->Ok->Ok... vervolgens naar softwarebeheer gaan en dan kun je hem zo updaten uit de nieuwe repo.
Ik heb het gevoel dat daar beta software o.i.d. in komt. Heb die repo namelijk ooit al is uitgeprobeerd, maar dat resulteerde in ongeveer dagelijkse updates en nogal wat instabiliteit. Ben daarna ook weer teruggegaan naar de OSE, die standaard in openSuSE zit.

Anyway. Op het moment dat ik een VM opstart terwijl het window van de VM de focus heeft, gaat alles goed. Selecteer ik echter tijdens het booten een ander window (bijv. Firefox), dan gaat het mis en crasht ie... :? Workaround: tijdens het booten (totdat het Windows XP logo verschijnt) het window van de VM de focus geven.

• RobertMe
  • Nu online
hostname schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:05:
[...]

Ik heb het gevoel dat daar beta software o.i.d. in komt. Heb die repo namelijk ooit al is uitgeprobeerd, maar dat resulteerde in ongeveer dagelijkse updates en nogal wat instabiliteit. Ben daarna ook weer teruggegaan naar de OSE, die standaard in openSuSE zit.
In die repository staat gewoon de laatste stabiele versie. Draai zelf ook al een tijdje van die repository en bij mij werkt ie gewoon goed.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is ook een officiele repo voor RPM distro's, namelijk op http://download.virtualbox.org/virtualbox/rpm/. Meer informatie op http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1