Toon posts:

speling in cpu cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers

Ik zit met een raar probleem ik heb een Thermalright Cogage TRUE Spirit cpu cooler installeert maar nu is het rare dat er speling in zit ik kan de cpu cooler draaien maar hij blijft dan wel op zen plek staan bij de cpu,is dit normaal? Ik heb hem al voor de zekerheid opnieuw bevestigd maar nog steeds het zelfde resultaat. :(
Ik heb Google ook al geraadpleegd maar niks gevonden

hier mijn spec

cpu: i7920
cooler: Cogage TRUE Spirit met push pins bevestiging
moederbord: gigabyte x58 UD4P
Ik hoop dat het voor jullie duidelijk is zo niet dan hoor ik het wel

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 11:50 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als de 4 pinnetjes goed vastzitten (als in: KLIK, KLIK, KLIK, KLIK) en de temperaturen zijn goed, geen probleem toch?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:13:
:) Je kan hem op de cpu heen en weer bewegen?maar je hebt toch de vier hoeken met pushpin``s :? verschuift het contact tussen de heatspreader en de cpu :? Zijn de temperaturen wel normaal want lijkt mij als er geen goed contact is er geen goede hitte overdracht is,maar als de temps erg laag zijn,zoals met deze wel te verwachten is(zo`n 30 A 33 in idle 40 tot 47max in load.)dan zal het wel goed zitten ,zeg ik. :D
ja het zit zo dat de heatspreader een kwart slag kan draai toddat de heatpipes de weg blokkeren om verder te kunnen draaien ik ga proberen om wat foto,s te plaatsen dan is het misschien wat duidelijker voor iedereen

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:59
je moet de pushpins best ver duuwen, eigenlijk helemaal tot de bodem, alhoewel 2 diagonaal ook genoeg moet zijn aners heb je kans dat je op sommige sockets je mobo krom trekt :(

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Topicstarter
foto,s

i

Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/1938/img0220.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/8788/img0221v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/6358/img0222p.jpg

zoals je zie kan deze cpu cooler vrij bewegen todat 1 van de heatpipes bij de pushpins zit
Ik denk dat ik wel me geld trug vraag en voor mugen 2 gaat ofzo in ieder geval geen push pin systeem

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 19:53 ]

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of de koeler goed koelt of niet. Dat hij kan draaien is geen essentieel euvel, en voor zover ik kan zien in de foto's is dat ding gewoon zo ontworpen.

Dus, wat zijn je temps, en wat waren ze met je oude koeler? Als het goed koelt: gewoon laten zitten en verder niet aan draaien.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Verwijderd

Topicstarter
Boxman schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:11:
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of de koeler goed koelt of niet. Dat hij kan draaien is geen essentieel euvel, en voor zover ik kan zien in de foto's is dat ding gewoon zo ontworpen.

Dus, wat zijn je temps, en wat waren ze met je oude koeler? Als het goed koelt: gewoon laten zitten en verder niet aan draaien.
nou dat moet ik nog doen want ik heb hem vandaag pas installeert maar of dit kwaad kan vraag ik me persoonlijk af ik ga eventueel met de zaak overlege waar ik hem heb gekocht misschien kan ik hem nog ruilen want ik vind dit persoonlijk een raar ontwerp, ik kan op internet ook geen referentie vinden met mensen die dit ook hebben.

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 16:24
Waarschijnlijk buig je gewoon de buisjes aan de onderkant een beetje, zolang ze niet lekken of iets dergelijks kan het geen kwaad volgens mij. In ieder geval niet te veel aan draaien dan.

Zit het erg 'los' of moet je wel enigszinds moeite doen om hem te draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Forcepoint schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:50:
Waarschijnlijk buig je gewoon de buisjes aan de onderkant een beetje, zolang ze niet lekken of iets dergelijks kan het geen kwaad volgens mij. In ieder geval niet te veel aan draaien dan.

Zit het erg 'los' of moet je wel enigszinds moeite doen om hem te draaien?
nou veel moeite doen kan ik niet zegen je kan het zo omdraaien kan ik beter zegen :+
Hoe wel het op de foto niet te zien is kan als ik hem gedraaid heb al daneen stukje van de cpu zien

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 21:08 ]

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Zet hem gewoon eens recht, zet hem aan, en check je temps. Die speling maakt geen barst uit, als hij maar goed contact maakt met de CPU.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat hij zo gedraaid kan worden, kan een teken zijn van 'teveel koelpasta', dat hij gewoon rondglibbert. Hoewel pushpins inderdaad zwaar kut zijn, is dat meer bij het weer weghalen van de koeler, vastzetten is vaak makkelijk, als de 'haakjes' niet krom trekken, dat is. Is aan de onderkant kijken van het moederbord (specifiek: of de pins wel goed onder de socket gekomen zijn) een optie?

Maar goed, 'glibberpasta' lijkt me zowiezo een issue hier.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik heb hetzelfde met mijn Thermalright Ultra120... Net hetzelfde probleem, maar het koelt zeer goed!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 11:02:
Dat hij zo gedraaid kan worden, kan een teken zijn van 'teveel koelpasta', dat hij gewoon rondglibbert. Hoewel pushpins inderdaad zwaar kut zijn, is dat meer bij het weer weghalen van de koeler, vastzetten is vaak makkelijk, als de 'haakjes' niet krom trekken, dat is. Is aan de onderkant kijken van het moederbord (specifiek: of de pins wel goed onder de socket gekomen zijn) een optie?

Maar goed, 'glibberpasta' lijkt me zowiezo een issue hier.
Dat van die pinnetjes had ik al van te voren gecheckt en dat zat goed glibberpasta zou kunnen hoewel al het overtollige pasta dan toch erlangs zo moeten druipen,misschien dat als de pasta ingewerkt is dat is nog vaster kan zitten.Handig om te weten is dat ik de meegeleverde koelpasta heb gebruikt van dat witte spul.
Mishien dat ik beter artic zilver derop kan smeren maar of dat hiermee te maken heb :?
Dima_2005 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 11:33:
Ik heb hetzelfde met mijn Thermalright Ultra120... Net hetzelfde probleem, maar het koelt zeer goed!
dat kan inderdaad kloppen de ultra 120 het grote broertje van de true spirit en ik heb ook uit foto,s kunnen zien dat op de backplate na dan hetzelfde mounting systeem wordt gebruikt ik ga denk ik woensdag beginne met in elkaar zetten

Verwijderd

.

[ Voor 131% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 11:51 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Dit is geen probleem, dit is heel vaak zo.
Afhankelijk van welke koelpasta je gebruikt en hoeveel pasta er tussen cpu en koeler zit kan de koeler gedraaid worden onder de mounting.

Na een tijdje zal dit minder worden er zijn ook mensen wie de mounting aanpassen zodat er meer druk op de koeler komt te staan.
Je moet gewoon kijken wat de temperatuur is en afhankelijk daarvan kan je eventueel minder koelpasta gebruiken en/of de mounting aanpassen of natuurlijk de koeler ruilen.

Ik heb dit bij zoveel koelers gezien, mijn noctua chipset koelertje had dit ook die werd eerst aan 1 haakje vastgehaakt en dan moest je met veel kracht de andere kant van de beugel naar onder drukken en achter het haakje doen. De koeler was hierna ook te draaien maar de chipset temp was wel 15 graden lager onder load.

[ Voor 24% gewijzigd door dutch_warrior op 04-10-2009 19:55 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door alaintje op 04-10-2009 20:32 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:56

sjaool

Every life should have 9 cats

^Daar val niet veel te zien. Ik zou even tinypic opzoeken als ik jou was. ;)

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Topicstarter
nu ik ook is goed naar het ontwerp heb gekeken kan ik concluderen dat het niet mogelijk is om het vaste te zetten dit systeem is zo gemaakt dat het vast zit maar die speling komt omdat er in het midden een gat zit. in die bracket zit een klein uitsteeksel in het midden waar die in moet vallen dus ik vermoed bijna zeker dat het niet anders kan.Ik hoop dat door al het bewegen niet de koelpasta niet meer werk of zo :|
ik ga in ieder geval morgen de winkel bellen mischien hebben ze hier meer klachten over gehad of zegen ze hetzelfde als jullie,dat het zo hoort.

natuurlijk zal ik benchmarks plaatsen of ik maak eventueel een revieuw

edit: voor de nieuwsgierige mensen ik heb hier een revieuw gevonden
http://www.legionhardware.com/document.php?id=830&p=2

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 21:47 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Het idee hierachter is dat de koeler door een hefboom werking op de cpu wordt gedrukt.
En de druk wordt inderdaad in het midden uitgeoefend en zolang je de koeler niet zijwaarts kan schuiven of er speling is in verticale richting is het geen probleem.
Dit is by desing want anders zou een dergelijke koeler op bepaalde moederborden niet passen omdat er bijvoorbeeld heatpipes in de weg zitten. Je zou dan de koeler 90 graden kunnen draaien maar dan wordt de lucht dus niet meer aan de achterkant uit het systeem geblazen terwijl dit nog wel deels gebeurt wanneer je de koeler alleen iets bijdraait.

EDIT:
Het bewegen zal voor de koelpasta niet heel veel uitmaken, misschien is de pasta wel beter verdeeld over de cpu.

[ Voor 9% gewijzigd door dutch_warrior op 04-10-2009 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb toevallig op een web schop een lga 1366 mountin kit gevonden http://www.azerty.nl/0-83-102278/lga1366-bolt-thru-kit.html deze zou volgens internet ook op de true spirit kunne passen maakt gebruik van hetzelfde systeem.
deze kit wordt geplaatst door middel van een backplate. waardoor deze wat beter zit en wat stevige het probleem zou wel is waar dan niet verholpen zijn maar de koeler zal dan wat beter zitten en misschien wat minder verschuiven.

edit: toevallig ben ik ook nog iemand met hetzelfde probleem tegen gekomen.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1441815

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update!!

Sorry dat ik zo laat reageer maar had het een beetje druk.

Inmiddels is de koeler opnieuw installeert maar nu doormidel van een backplate.

Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/6467/img0268xn.jpg

Let niet op de cable management :P

Ik heb nu de volgende temp gemeten in real temp
Als koelpasta heb ik zalman zm-stg1 gebruikt

core 0: 34/35C
core 1: 30C
Core 2: 34C
Core 3: 30C

tevens heb ik ook een review geplaatst

http://tweakers.net/produ...t-cogage-true-spirit.html

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 22:25 ]

Pagina: 1