Toon posts:

Warmtekostenverdeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het appartementenblok waar ik woon wordt gebruik gemaakt van blokverwarming. Tot voor kort zaten er van die buisjes tegen de radiatoren die aan de hand van verdamping aangeven hoeveel je de verwarming hebt gebruikt. De totale kosten die het blok gemaakt heeft v.w.b. verwarming worden verdeeld over de bewoners aan de hand van deze 'verdampingseenheden'.

Nu zijn er pas zogenaamde elektronische, radiografisch uitleesbare warmtekostenverdelers (Techem data 3) op de cv-radiatoren geplaatst. Handig, want voortaan hoeven ze niet bij je naar binnen om het verbruik uit te lezen. Maar een beetje Googlen leert dat veel mensen daar niet echt gelukkig van worden: torenhoge rekeningen, zonder veranderde stookgedrag. Vreemd dus. Het lijkt erop dat die apparaatjes niet geijkt zijn en dat daar de problemen uit voortkomen. Heb je geluk dan registreert het ding minder, heb je pech meer.

Mijn vraag is of iemand die dingen al eens heeft 'uitgelezen'? Het lijkt mij nl interessant om bij te houden wat ze gedurende het jaar zoal aan data verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dre schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 23:56:
Ik zou Techem eens proberen te bellen, of een monteur aanspreken zover zij dat weten.

Die meters zijn volgens mij extreem fraudegevoelige meters :'(
Door de ruimte temperatuur fictief te verhogen door een handdoek er tegen aan te plakken kan je vrijwel gratis stoken begrijp ik? Of een ventilator op de rest van de radiator...
En dan krijgen anderen een hogere rekening. Dat heeft dan weinig met niet geijkt zijn te maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uit reacties op internet begrijp ik dat er mensen zijn die ineens, nadat men is overgestapt op deze Techem-metertjes, een veel hogere rekening krijgen dan voorheen. Dat kan wanneer de meters onzin verzenden, maar inderdaad ook wanneer de medebewoners frauderen. Het lijkt me dat er dan wel heel wat mensen moeten frauderen: sommige gedupeerden moesten nl wel €900 bijbetalen!

Maar niemand heeft hier ooit aan gemeten: het signaal opgepikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56
Ik vermoed haast dat het eerder een kwestie is van gasprijzen en belastingen die met bijna 50% zijn gestegen in een jaar of twee (?), dan dat het aan die metertjes ligt.

In m'n oude huis hadden we die dingen ook (eerst de oude, later de nieuwe, precies de versie die je noemt volgens mij), er zit nog steeds een display op waarmee je het aantal verbruikte "units" kunt aflezen, dus als je het niet vertrouwt, schrijf die dan tijdens het stookseizoen ff op 1x per maand ofzo, op de afrekening moeten de verbruikte units ook terug te vinden zijn.

Ik kan me van toen niet herinneren dat we een verschil hebben gemerkt in rekeningen ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:39:
Uit reacties op internet begrijp ik dat er mensen zijn die ineens, nadat men is overgestapt op deze Techem-metertjes, een veel hogere rekening krijgen dan voorheen. Dat kan wanneer de meters onzin verzenden, maar inderdaad ook wanneer de medebewoners frauderen. Het lijkt me dat er dan wel heel wat mensen moeten frauderen: sommige gedupeerden moesten nl wel €900 bijbetalen!
Ik snap best dat mensen een oorzaak zoeken voor een hogere afrekening, maar om dan direct naar de meters te wijzen slaat nergens op.

Voorbeeld:
In de oorpsronkelijke situatie betaalt elke bewoner een deel van de totale stookkosten (bijvoorbeeld naar rato van het woonoppervlak). Iemand in een relatief klein appartement die nooit een trui aantrekt, ramen open laat staan, nooit 's nachts de verwarming dicht draait etcetera betaalt dan minder dan iemand in een groter appartement, ook al doet diegene er alles aan om de stookkosten te minimaliseren.
In de nieuwe situatie wordt er gemeten voor welk deel van de stookkosten iemand daadwerkelijk verantwoordelijk is, en krijgt degene die voorheen dus ongelooflijk goedkoop uit was nu de volle rekening gepresenteerd, terwijl de energiebewuste bewoner zijn rekening omlaag ziet gaan,
Uiteraard is het enkel de bewoner die meer moet betalen die zijn onvrede op fora en dergelijke post, waardoor al snel het beeld kan ontstaan dat deze manier van stookkosten afrekenen niet deugt.

Afgezien daarvan, op basis van 2 'meetresultaten' (afrekening stookkosten in oude situatie t.o.v. afrekening na installatie meters) kun je nooit stellen welke van de 2 incorrect is. Bovendien is een verdeling van kosten naar rato eigenlijk sowieso niet te vergelijken met een afrekening op gemeten verbruik.

Dus ja, het is mogelijk dat er geen zak van die meters klopt en / of dat ze extreem fraudegevoelig zijn. Maar ik ben noch in deze thread noch via Google overtuigend bewijs hiervoor tegen gekomen.

Wellicht dat iemand weet of deze meters een keurmerk of iets dergelijks hebben (bijvoorbeeld van het NMi)?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

real[B]art schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:13:
[...]

Ik snap best dat mensen een oorzaak zoeken voor een hogere afrekening, maar om dan direct naar de meters te wijzen slaat nergens op.

Voorbeeld:
In de oorpsronkelijke situatie betaalt elke bewoner een deel van de totale stookkosten (bijvoorbeeld naar rato van het woonoppervlak). Iemand in een relatief klein appartement die nooit een trui aantrekt, ramen open laat staan, nooit 's nachts de verwarming dicht draait etcetera betaalt dan minder dan iemand in een groter appartement, ook al doet diegene er alles aan om de stookkosten te minimaliseren.
In de nieuwe situatie wordt er gemeten voor welk deel van de stookkosten iemand daadwerkelijk verantwoordelijk is, en krijgt degene die voorheen dus ongelooflijk goedkoop uit was nu de volle rekening gepresenteerd, terwijl de energiebewuste bewoner zijn rekening omlaag ziet gaan,
Uiteraard is het enkel de bewoner die meer moet betalen die zijn onvrede op fora en dergelijke post, waardoor al snel het beeld kan ontstaan dat deze manier van stookkosten afrekenen niet deugt.
Er wordt in de huidige/vorige situatie wel naar het verbruik gekeken hoor. Het staat zelfs in de eerste alinea van de TS.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Marzman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:25:
Er wordt in de huidige/vorige situatie wel naar het verbruik gekeken hoor. Het staat zelfs in de eerste alinea van de TS.
vellingas liet dat echter wel degelijk buiten beschouwing.

Bovendien blijft het een feit dat wanneer je slechts 2 meetmethoden vergelijkt je nooit kunt zeggen welke fout is.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56
Trouwens, afgezien van frauderen, je kunt jezelf met die dingen ook vrij makkelijk per ongeluk benadelen, zoals ik vorig jaar uitvond: laat als het in de winter koud is de ventilatieroosters boven je ramen (en boven de radiator dus) per ongeluk open staan, en enorm koude lucht (-5 ofzo toen) "valt" letterlijk naar beneden tot voor de radiator, die bijgevolg als een idioot gaat stoken (thermostaat-kraan) en het apparaat meet (correct, op zich) een enorm verschil tussen kamer- en radiator-temperatuur. Dan gaat die meter hard hoor...je stookt met 1 grote radiator zo in de orde van 5-10 euro per dag weg dan.

Ook hebben veel mensen die knoppen gewoon het hele jaar op "3" (20 graden) staan, en als je dat de afgelopen 2 stookseizoenen hebt gedaan kan ik je ook wel op een briefje geven dat je ineens meer moest betalen dan de jaren ervoor. Ze noemen het een koude winter + hoge gasprijs.
Pagina: 1