Spinpoint F3 1 TB in RAID0 icm Asus P5K

Pagina: 1
Acties:

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:38
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn nieuwe 2 nieuwe Samsung Spinpoint F3 HD103SJ in RAID0 te laten draaien met elkaar.

Ik heb een Asus P5K moederbord, draai Vista 64 bit.

Uiteraard heb ik het moederboardboekje van A tot Z doorgenomen, maar ik kom er niet uit.

Asus zegt dat ik de JMicron eSATA/PATA controller moet gebruiken om alles op RAID te zetten, dit heb ik ook gedaan. In de BIOS staat tevens de controllermode op RAID0.

Ik moet de JMB363 RAID BIOS utility gebruiken om de RAID configuration in te stellen. Daar zou je in moeten komen door tijdens het opstarten op CTRL J te drukken. Ik kom dan wel in een klein menu uit, maar daar staat dan een lijst met verschillende opstartmogelijkheden waar ik niets aan heb.

Daarnaast moet er een JMB363 RAID driver disk gemaakt worden, wat op USB zou moeten kunnen maar ook dat lukt niet, ik krijg dat wel op stick maar dan niet geopend/geïnstalleerd.

Verwijderd

Je moet ook via de de esata ingang een hdd aansluiten.

Ik krijg hem zonder raid niet eens normaal aan de praat. Snelformateren duurt een half uur, en vervolgens reageert de hdd supertraag. Misschien zien we iets over het hoofd met deze combinatie? Bij mijn pa op een gigabyte p35 moederbord werkt het prima

• partyondude
Bagger, daar was ik al bang voor. Leuk dat mijn Radeon 3870X2 daar bijna volledig voor hangt 8)7

• partyondude
Maar, dan zou ik dus ineens wel in die RAID BIOS utility moeten kunnen komen? Want daar gaat het natuurlijk om.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Was het niet zo dat Samsung Spinpoint HDD's überhaupt niet zo van RAID hielden?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
De F1's hadden hier wel last van maar de F3 series dunno.

• partyondude
Ik heb geen flauw idee. Zou het geen ramp vinden, maar aangezien ik toch 2 identieke HDD's heb, leek het me wel leuk om eens te ervaren wat nou het verschil is :)

• Graviton12
Wat bedoel je met "verschillende opstart mogelijkheden waar ik niks aan heb"?

Van die USB stick, dat is waarschijnlijk omdat ie in 7z of gezipped is, eerst uitpakken en dat op usb gooien.

Ik denk dat je ook nog wat extra instellingen moet aanpassen in je BIOS maar daar ben ik niet zeker van.

Je draait al Vista maar je wilt je extra schijven bv gebruiken voor data?

[ Voor 32% gewijzigd door Graviton12 op 03-10-2009 22:28 ]

Verwijderd

Misschien heb ik het volledig mis hier, maar is die JMicron chip op dit bord niet alleen voor de eSATA en PATA's?
Enable je ICH9 eens voor raid ipv je JMicron? Zorg er wel voor dat je niet aan je huidige schijven komt die erop zijn aangesloten, dan ben je alle data kwijt (koppel ze desnoods even af, dan kan je er zeker niet aan). En kijk dan in de raid BIOS van de ICH9, daar zou je je Samsungs moeten zien.
Terwijl die raid aan staat ga je je PC trouwens niet kunnen opstarten, de drivers gaan niet geinstalleerd zijn, waardoor je Vista niet gaat kunnen opstarten.

Als ik jou was zou ik gewoon de PC opnieuw installeren, met raid aan (dan heb je wel tijdens de installatie van Vista de drivers nodig). Je kan ook de raid driver installeren op je huidige installatie, dat moet je dan maar eens googlen.

Zoals hier trouwens al (deels) is vermeld: raid 0 draai je nooit ofte nimmer als het als opslag dient, dan draai je raid 1 (maar heb je maar 50% van je capaciteit beschikbaar).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 01:52 ]

Verwijderd

Heb je een P5K-R of de P5K, de laatste heeft namelijk geen raid mogelijkheden.

• partyondude
Ik heb een P5K. In het boekje is een apart hoofdstuk besteed aan de RAID mogelijkheden, dus dan zou het toch raar zijn als dit niet mogelijk is?

De configuratie is ook niet voor opslag bedoelt, dus RAID1 in niet interessant voor mij.

[ Voor 24% gewijzigd door partyondude op 04-10-2009 14:38 ]

Verwijderd

Ik denk dat epo gelijk heeft. Het lijkt me niet mogelijk als het over SATA gaat (blijkbaar kan de ICH9 geen raid op dit moederbord, had ik niet gezien), alleen als je IDE gebruikt (JMicron is de IDE controller). Er is maar 1 SATA poort die op die JMicron zit, die eSATA poort, en dat is natuurlijk niet genoeg om een raid array te maken.

• partyondude
Het schijnt dat RAID alleen mogelijk is als ik de 2e HDD gewoon buiten de computer neer leg of een gat in m'n kast maak, aangezien die ergens achteraan aangesloten dient te worden. Of SATA kabels van 2 meter regelen en die naar buiten laten gaan :P

Kortom, de P5K is inderdaad helemaal niet geschikt voor RAID.

Bedankt allemaal voor de tips, spijtig.

[ Voor 10% gewijzigd door partyondude op 04-10-2009 14:42 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
partyondude schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:39:
Het schijnt dat RAID alleen mogelijk is als ik de 2e HDD gewoon buiten de computer neer leg of een gat in m'n kast maak, aangezien die ergens achteraan aangesloten dient te worden.

Kortom, de P5K is inderdaad helemaal niet geschikt voor RAID.

Bedankt allemaal voor de tips, spijtig.
De P5K is wel geschikt voor RAID, echter, voor SATA raid heb je een ICH9R chipset nodig en die zit alleen op de duurdere varianten van de P5K. Helaas maar zo is het nu eenmaal.

https://discord.com/invite/tweakers

• parcifal
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2021
Graviton12 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 21:37:
De F1's hadden hier wel last van maar de F3 series dunno.
heb hier een raid 0 setup met 4 x spinpoint F1 1TB schijven
geen enkel probleem draait als een speer
al heb ik dat wel op een externe controller

• Graviton12
Had te maken met firmware dacht ik, dat hebben ze gewoon met nieuwere batches opgelost door te flashen.

Heb zelf 2 F1 RAID Family samsungs in raid0 draaien, nooit problemen mee gehad.
Pagina: 1