[Showcase] Bruiloft op Urk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ben dit jaar wat actiever bezig met betaalde opdrachten en één van de dingen die ik daardoor ook ben gaan fotograferen zijn bruiloften.
Een van de bruiloften die ik gefotografeerd wil ik hier laten zien. Ik beperk de serie tot de statieportretten/fotosessie op het strand.

1
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8562DPP.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8575DPP.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8592DPP.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8602DPP.jpg

5 (andere nabewerking: klik)
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8607DPP-Edit.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8671DPP.jpg

7
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/weddings/_MG_8642DPP.jpg

Komt de sfeer over?

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 04-10-2009 22:31 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Welke sfeer moet overkomen? Ik vind je omzettingen erg vlak eigenlijk, en je beelden afstandelijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
de sfeer dat ze oprecht plezier hebben. Echt verliefd zijn.
De afstandelijkheid is in deze serie bewust. Of het de beste keuze is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 14:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als een leek zijnde in dit gebied vind ik het erg mooie foto's die wel degelijk sfeer hebben, vooral om het in zwart wit te doen is een goeie keus geweest imo.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:56

Nakebod

Nope.

Als ik de foto's zo bekijk, vind ik ze juist nogal saai overkomen door de overvloed aan zwart/wit.
Juist bij een bruiloft zou ik graag mooie kleuren zien van blijdschap, liefde, vrolijkheid, en misschien een enkele z/w getinte (portret) foto.
An sich is er niets mis met de foto's zelf, alleen mis ik imho de kleur.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:44:
de sfeer dat ze oprecht plezier hebben. Echt verliefd zijn.
De afstandelijkheid is in deze serie bewust. Of het de beste keuze is, geen idee.
opgerecht plezier is iets dichtbijs, iets intiems, echt verliefd zijn komt close, ik ben nu benieuwd hoe je de afstandelijkheid onderbouwt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Fotografisch heb je gelijk. Maar voor het stel was dat niet gewenst. Op sommige momenten ben ik vrij dichtbij, maar je moet hen ook laten genieten en dan is mij dichtbij hebben met een dikke camera niet altijd gewenst.

Ik was er die dag bij en zag hoe veel plezier en liefde ze samen hadden.
Mijn vraag is of dat een beetje behouden is gebleven in de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:57:
Ik was er die dag bij en zag hoe veel plezier en liefde ze samen hadden.
Mijn vraag is of dat een beetje behouden is gebleven in de foto's.
Ik heb juist het idee als ik de foto's zie dat ze heel bewust pose's hebben aangenomen op instructie van de fotograaf om maar zo gelukkig mogelijk over te komen eigenlijk.... Het is wat lastig onder woorden te brengen waarom precies, maar dat heb ik nog het meeste bij 4 en 5, het meest natuurlijk komt op me over foto 2...

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik zie eigenlijk alleen die afstand, en een dominante omgeving. Ik denk dat je ook dichtbij kan komen onder prominent aanwezig te zijn, en ze te laten genieten, je zelf kleiner maken is belangrijk.. Ook kleiner qua gear, losser, intiemer.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Een ding dat me direct opvalt: ik zie in geen enkele foto haar gezicht duidelijk, en die van hem zie ik ook nauwelijks. Misschien is dat expres gedaan, maar ik ervaar dat persoonlijk als 'irritant' - naar wie zit ik nou eigenlijk te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wel cool hoe er weer anders naar de serie gekeken wordt dan ikzelf deed.
Het half laten zien van de gezichten heeft er mee te maken dat ik nooit de interactie met de camera heb gecreëerd, maar juist hen met zijn 2en heb laten genieten.
Er is dan ook niet door mij aangestuurd in de foto's die je hier ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik ben het eens met Kryz.
Stel dat ze er eentje uitvergroot op willen hangen, op geen een foto staan allebei de gezichten goed, dat vind ik erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik vind ze erg vet, als ik zou trouwen zou ik ze ook zo graag hebben, deze stijl bevalt me wel.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Netjes gedaan, voor niet geposseerde shots! :) Geeft een goede algemene indruk! De verliefdheid komt zeker over bij mij.

De zwart/wit omzetting ben ik minder over te spreken. Huidskleur is hem niet echt imho, komt een beetje 'ziekjes' over. Tevens had ik inderdaad graag gezien dat het wat minder tele zou zijn geweest, en wat meer dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 17:04
Mooi gedaan Nomad!

Foto 2 en 7 zijn erg mooie beelden vind ik, geeft de liefde mooi weer! Foto 4 is qua compositie erg romantisch, daar vind ik de kleur alleen ontbreken, maar dan zou alles kleur moeten zijn waarschijnlijk.

De rest van de foto's vind ik 'leuk'. Bij foto 1 en 7 nodigt het echt uit om van die "Liefde is..." regeltjes erbij te schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Bij foto 1 en 7 nodigt het echt uit om van die "Liefde is..." regeltjes erbij te schrijven
:X :X

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Laatst online: 11:29

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik had 1 en zeven juist weg gelaten. op zeven zie je niets dan een voet en een paar krulen. en op 1 vind ik de afstand te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb ondertussen ook een aantal bruiloften gedaan.
Met deze foto's zou ik zelf in ieder geval zeer tevreden zijn over het eindresultaat.
Mooie locatie ook voor een shoot trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

AE86 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:24:
Stel dat ze er eentje uitvergroot op willen hangen, op geen een foto staan allebei de gezichten goed, dat vind ik erg jammer.
Nou, daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik denk dat 4 of 5 prima werkt als een uitvergroting, dat zijn mooie foto's en die zeggen veel meer dan een statische pose waarbij beide mensen in de camera kijken. Maar dan is het een enkele foto. In een serie van 7 foto's verwacht ik toch wel ergens het ene of het andere gezicht duidelijk te zien.
Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:18:
Het half laten zien van de gezichten heeft er mee te maken dat ik nooit de interactie met de camera heb gecreëerd, maar juist hen met zijn 2en heb laten genieten.
Er is dan ook niet door mij aangestuurd in de foto's die je hier ziet.
Tsja, dat klinkt misschien vreemd, maar juist dat gebrek aan interactie maakt dat het voor mij geforceerd overkomt. Ik hoor ze het al zeggen: voor ons geen statische poses hoor, wij willen gewoon lekker laten zien hoe wij zijn, en dat we zo vrij en verliefd zijn en zo! In een paar van die foto's werkt de creativiteit prima, als het op zichzelf staande foto's zouden zijn, maar als complete serie moet je soms gewoon toegeven aan 'standaard, dertien in een dozijn'-type foto's. Niet omdat het zo hoort, maar er is een reden dat men die foto's al jaren zo maakt: ze voegen wat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 21:49

Deathchant

Don't intend. Do!

De sfeer komt op mij in ieder geval wel echt over hoor. Ik vind het alleen vaker "dezelfde" houding: semi met de hoofden tegen elkaar en zorgeloos-lachend kijken en had verwacht dat het dan bij 1 of 2 foto's zou blijven.
Overigens, het zwart-witte vind ik toch wel goed hier, aangezien ik eerst aan het twijfelen was of ze niet in kleur moesten. Ik vind wel dat bij sommige foto's de bokeh iets zachter mag, maar over het algemeen vind ik het in deze serie wel passen om een wat grovere bokeh te hebben.
Ik vind het wel showcase waardig en goed gedaan :)

EDIT: bokeh is achteraf gezien toch wel mooi. Vergeet mijn comment daarover maar :)

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 03-10-2009 20:16 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik lees met plezier alle reacties. Soms voel ik niet de noodzaak om te reageren op dingen, omdat ze vooral smaak gevoelig zijn of omdat ik er niets tegen in wil brengen.

Het stel was vrij in hen eigen wereld met zijn tweeën toen ze daar op het strand stonden en ik heb geprobeerd het vast te leggen zonder ze te onderbreken. Dat is een keuze die ik zeker niet altijd zou kiezen, maar ik zag welke shots ik pakte en vond dat goed genoeg om voor lief te nemen dat ze op andere punten minder zijn.
Daarnaast vind ik het afstandelijke gevoel zelf wel fijn in deze platen. In mijn normale fotografie gebruik ik geen tele, maar hier vind ik het zeker niet storend.

@Marco: dank je wel. Ik ben ook blij met het resultaat.

Foto 1 en 7 zijn toegevoegd om een begin en einde te geven aan de serie. Het versterkt, voor mij in ieder geval, de andere foto's. Het zijn niet de beste foto's in de serie, daar ben ik het met jullie eens.
Hoewel ik 7 wel een gewoon leuke foto vind voor in een trouwboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Laatst online: 11:29

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:18:
Ik lees met plezier alle reacties. Soms voel ik niet de noodzaak om te reageren op dingen, omdat ze vooral smaak gevoelig zijn of omdat ik er niets tegen in wil brengen.

Het stel was vrij in hen eigen wereld met zijn tweeën toen ze daar op het strand stonden en ik heb geprobeerd het vast te leggen zonder ze te onderbreken. Dat is een keuze die ik zeker niet altijd zou kiezen, maar ik zag welke shots ik pakte en vond dat goed genoeg om voor lief te nemen dat ze op andere punten minder zijn.
Daarnaast vind ik het afstandelijke gevoel zelf wel fijn in deze platen. In mijn normale fotografie gebruik ik geen tele, maar hier vind ik het zeker niet storend.

@Marco: dank je wel. Ik ben ook blij met het resultaat.

Foto 1 en 7 zijn toegevoegd om een begin en einde te geven aan de serie. Het versterkt, voor mij in ieder geval, de andere foto's. Het zijn niet de beste foto's in de serie, daar ben ik het met jullie eens.
Hoewel ik 7 wel een gewoon leuke foto vind voor in een trouwboek.
Als klant zou ik er zeker tevreden mee zijn. vergeet niet dat deze foto's voor hun een hulpmiddel zijn die helpen herinneren aan deze dag. ik vind 1 en 7 minder in deze serie, de rest vind ik wel geslaagd, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Er worden hier niet veel bruiloften gepost dus echt vergelijken kan ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:31
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind #2 er echt uitspringen! Echt eentje waarvan de emoties heel erg naar buiten komen! Topplaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Nakebod schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:48:
Als ik de foto's zo bekijk, vind ik ze juist nogal saai overkomen door de overvloed aan zwart/wit.
Juist bij een bruiloft zou ik graag mooie kleuren zien van blijdschap, liefde, vrolijkheid, en misschien een enkele z/w getinte (portret) foto.
An sich is er niets mis met de foto's zelf, alleen mis ik imho de kleur.
Wat valt er kleur te hebben aan een Zwart pak en een Witte jurk? Ik vind zwart-wit foto's tijdloos over komen en zeker geslaagd voor een bruiloft. Maar er hadden wel een paar foto's meer kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dank je wel wederom voor de reacties :)

Het stel heeft uiteraard meer dan dit gekregen; 56 zw/w foto's om precies te zijn. Van de fotosessie bedoel ik dan, van de hele dag uiteraard nog weer een bergje meer :)
Daarnaast is elke zw/w foto op hen dvd ook te vinden in kleur, mochten ze besluiten dat ze dat mooier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melelie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-07-2024

Melelie

It's Playtime

Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:57:
Op sommige momenten ben ik vrij dichtbij, maar je moet hen ook laten genieten en dan is mij dichtbij hebben met een dikke camera niet altijd gewenst.
Als bruidspaar kies je er toch voor om een fotoreportage te hebben en dat betekent ook dat jij als fotograaf dichtbij moet komen om de mooie moment vast te kunnen leggen. Persoonlijk zou ik er zelf geen problemen mee hebben als een fotograaf dichtbij komt. Mooie foto's hebben die je herinneren aan misschien wel de mooiste dag uit je leven voor een paar seconden 'ongemak' lijkt mij geen probleem.
Daarnaast moet je misschien zelf als fotograaf experimenteren met 'te' dichtbij komen. Wat jij als fotograaf een prettige afstand vindt.

Foto nummer 2 en 6 zijn mij favoriet! :D

5D | 7D | 20-35 | 35/2 | 50/1.4 | 85/1.8 | 70-210 | 430EX | IXUS 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
Ik wil niet de azijnzeiker uit gaan hangen maar....

Nomad, ik weet dat je kan fotograferen, ik weet dat je beeldbewerking beheerst. #4 en #5 zijn qua compositie erg leuk, #7 is lekker origineel.

De hele serie vind ik erg, erg vlak, het onderwerp komt totaal niet los van de achtergrond. Bij #1 is de bruidegom onscherp. Wellicht dat de kleurversie's anders zijn maar dit komt op mij over alsof je zwaar onder je niveau werkt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Mijn zwart/wit omzetting is inderdaad wat zwak. Dat viel mezelf niet zo op, maar doordat jullie er de vinger oplegden begint het mezelf ook wat te storen.
Voor 5 heb ik een kleine edit neer gezet. Niet ideaal, maar geeft voor mezelf al aan dat er zeker verbetering in zat (zal foto 5 nog eens omzetten naar zw/w om een betere manier. Ik kom er op terug)
Zal voor een volgende serie in zw/w beter opletten hoe ik de omzetting doe.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 04-10-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik zie zelf bruiloftsfoto's liever in kleur.
Verder vind ik dat de gezichten er vaak niet goed op staan zoals al door anderen is opgemerkt.

1: Ik vind de achtergrond niet zo geslaagd, ik had liever alleen zee&strand gezien, in plaats van de vuurtoren, stenen e.d.
2: ziet er spontaan en gelukkig uit, maar het gezicht van de bruidegom ontbreekt hier
5: ik vind de achtergrond van vuurtoren/huis/etc niet zo geslaagd omdat het niet interessant is. Het leidt me af van het bruidspaar.
7: jammer van dat hoofd waar alleen haar te te zien is.

Op zich vind ik de gedachte om het bruidspaar te fotograferen zonder poses (fotojournalistiek heet dit geloof ik) een goede zaak, dit komt de spontaniteit ten goede wat ook te zien is op enkele foto's, evenals het feit dat het bruidspaar dan minder last van je heeft. Fotografen kunnen namelijk heel irritant zijn op bruiloften.
Melelie schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 20:14:
Als bruidspaar kies je er toch voor om een fotoreportage te hebben en dat betekent ook dat jij als fotograaf dichtbij moet komen om de mooie moment vast te kunnen leggen. Persoonlijk zou ik er zelf geen problemen mee hebben als een fotograaf dichtbij komt. Mooie foto's hebben die je herinneren aan misschien wel de mooiste dag uit je leven voor een paar seconden 'ongemak' lijkt mij geen probleem.
Geen paar seconden ongemak. Zo'n fotograaf is de hele dag erg dominant aanwezig op de bruiloft is mijn ervaring (videofilmers soms trouwens ook).

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:18:
is dat cool? ik krijg uit je commentaar toch het idee dat je iets wilt overbrengen, wat ik niet zie in deze foto's en ik denk dat je dan als fotograaf te kort schiet. het oprechte plezier en het echt verliefd zijn, vind ik niet van deze foto's afspatten. je geeft aan dat je zag hoeveel liefde en plezier ze die dag samen hadden, het lijkt me jouw taak als fotograaf om die liefde en plezier over te brengen in de foto's. wanneer je beroepsmatig met (bruids)fotografie bezig wilt houden, denk ik dat je beter in staat moet zijn om hetgeen je fotografeert over te brengen.

ik vind het overigens ook allemaal te afstandelijk en te geposeerd en ook hadden de foto's naar mijn idee een stuk frisser mogen zijn. voor een hobbyist is dit allemaal wel acceptabel, maar voor iemand met beroepsaspiraties vind ik het echt te kort schieten. wellicht dat mijn commentaar wat hard is, maar ik hoop dat je er wat mee kunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind het ook niet alles Nomad.
Vooral omdat ik het contact met het stel nogal mis in de foto's.
Zie de gezichten nauwelijks.

Composities/momenten vind ik verder prima. Zwart-wit-omzetting nogal grijzig.

Maarja, zonder het contact maakt de rest ook niet echt uit.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Laatst online: 06-07 01:23
Ik sluit me bij de rest aan wat betreft je zwart-wit omzetting. Met een kleine aanvullende noot: Ik denk dat deze laag contrast bewerking best wel zou kunnen werken in sepia. Misschien moet je dat eens proberen?

Ik vind je herziene edit van nr.5 trouwens een stuk beter!

Edit: ondanks dat je er wat ver vanaf staat, vind ik dat je de interactie binnen het bruidspaar leuk gevangen hebt. Ik denk dat het bruidspaar met name nr. 2 heel leuk zal vinden, en ik denk ook dat dit soort momentjes moeilijker te creëren zijn als je er met je groothoek bovenop staat.

[ Voor 34% gewijzigd door fotoklaasje op 06-10-2009 12:30 ]

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Overigens op een positieve noot: ik vind de foto's wel netjes belicht; er is detail in zowel de jurk als in het zwarte pak, en dat is best moeilijk.
Misschien als je het contrast op de midtonen omhoog schroeft dat het er wat beter uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Spruit 11 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 00:51:
Geen paar seconden ongemak. Zo'n fotograaf is de hele dag erg dominant aanwezig op de bruiloft is mijn ervaring
Dat ligt natuurlijk nogal aan de fotograaf, zo te merken heb jij ervaring met 't type dat daar niet zo goed in is :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
wederom bedankt voor de commentaren, ik leer hier van :).
Aspiraties tot beroepsfotograaf, ja, maar op het moment ben ik gewoon een beginnend freelancer, met beperkte ervaring en een prijs die daar ook naar is. Ik probeer nog steeds te groeien.
Mijn klanten weten wat ze kunnen verwachten, gezien de portfolio voorbeelden die ik aanreik wanneer ik in overleg met hen ga.
Sfeer overbrengen is lastig, en in deze foto's zie je het ook niet zo duidelijk. Maar, ik heb natuurlijk veel meer foto's afgeleverd en deze serie is ook niet met het doel gemaakt om net die sfeer over te brengen. Andere foto's, waarbij ik wel net even dat moment probeer te pakken waar ze elkaar even lief aankijken etc, die foto's moeten de serie op dat gebied aanvullen.

Deze serie die ik nu geplaatst heb, heb ik ook geschoten met het doel, mooie plaatjes van hen.
Mijn verwoording eromheen is slecht gekozen merk ik nu ik de commentaren heb gekregen. Binnen deze serie is dat gevoel overbrengen voor mij in die zin toch wat ondergeschikt geraakt en heb ik me geconcentreerd op: een mooi plaatje maken.

Ik twijfel of ik een update zou geven, met platen waar dat gevoel misschien sterker naar voren komt.
Aan de andere kant waren dat niet foto's die ik van plan was te posten op got (ook met het oog op privacy naar de klant toe).

edit: ga geen update plaatsen. Foto's tijdens de kerkelijke ceremonie e.d. wil ik prive laten. Hopelijk snapt iedereen dat.

edit2: Voor mij is dit wel leerzaam geweest. Hoewel ik op sommige andere foto's wel geprobeerd heb om de emotie vast te leggen, heb ik mezelf wel als doel gelegd om dit harder te proberen in elke situatie, dus ook shots als deze. Duidelijk is daar "vraag" naar.

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 06-10-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

lijkt me een goede beslissing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Ik vind de spontaniteit en het niet-geposeerde juist goed overkomen, met name op foto 2 en 3. Ik neem aan dat het bruidspaar zelfs van Urk komt (anders zou je daar vast niet trouwen), dan is foto 1 met de kenmerkende vuurtoren daar juist een erg mooie foto voor het familiealbum lijkt mij. Foto 7 idd wel erg veel krullen en verder weinig te zien.

Overall vind ik ze prima. Veel beter dan de, vaak geforceerde poses, die ik de laatste tijd bij vrienden/familie in het trouwalbum heb gezien.

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

NrG_82 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 23:47:
Overall vind ik ze prima. Veel beter dan de, vaak geforceerde poses, die ik de laatste tijd bij vrienden/familie in het trouwalbum heb gezien.
Ligt waarschijnlijk aan de manier van fotograferen, namelijk fotojournalistiek vs. de poseer-methode. Bij fotojournalistiek probeert de fotograaf onopvallend spontane momenten vast te leggen; bij de poseermethode is de fotograaf opvallend de poses aan het commanderen. Van de vorige bruiloft vond ik de geforceerde poses inderdaad niet zo geweldig, terwijl de fotograaf tamelijk dominant aanwezig was.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317759

Als leek in de techinische kanten van de foto's vindt ik foto 2 en 4 toch erg goed gelukt en geeft voor mij inderdaad het geluk en de liefde goed weer ondanks dat je niet goed hun gezicht ziet. Deze foto's zou ik zeker waarderen als die op mijn bruiloft.

Die eerste foto zou inderdaad mooi staan in het foto album omdat je met de vuurtoren en de "dijk" zo iets specifieks van urk hebt vast gelegd.

Ook de laatste foto vindt ik erg leuk omdat hij als aflsuiting dient en je ziet dat de man de schoen van de vrouw aantrekt wat toch iets romantisch heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Trouwfoto's blijven iets persoonlijks. Daarom denk ik dat het bruidspaar geholpen moet worden om een keus te maken in de talloze mogelijkheden qua foto's van een dag om nooit te vergeten.

Daarom vind ik het interessanter om te weten of je overleg hebt gepleegd en ze mogelijkheden hebt aangedragen.

Daarnaast kan je overleggen of ze willen dat je op een moment de regie in handen neemt of niet. Sommige mensen laten de fotograaf graag de leiding nemen omdat ze hem daar voor betalen. De geschiedenis van deze dag wordt 'geschreven' door de fotograaf.

Kortom: top als je dit in samenwerking hebt besloten. Anders is het misschien een tip om in de toekomst heel bewust te zijn van de ontwetendheid van bruidsparen en ze dus de mogelijkheden van fotografie uit te leggen (of laten zien natuurlijk) en ook de dag zelf te beschrijven. "Willen jullie een uurtje lang foto's maken, dan zoeken we een paar locaties uit en gaan we daar foto's schieten".

:)

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:50

YellowCube

Wait...what?

2 en 4 vind ik erg puik.
2 is lekker intiem en vrolijk.
4 kan ik niet zo goed van zeggen waarom ik 'm tof vind.

de rest vind ik wat vlak of qua compositie niet zo sterk. Zo vind ik 3 erg krap geschoten.
Bij 5 vind ik het rechts neerzetten van het onderwerp i.c.m. met portrait orientatie niet werken, de balans gaat er namelijk bijna altijd uit. Bij 4 doe je het ook, maar er zit toch meer balans in de foto (doordat de bruid een beetje over de hele foto hangt).
De nabewerking van 5 vind ik sterker. Goede toepassing van vignetting.

En dan de hamvraag: waarom zwart wit?
wilden ze dat zelf graag?
Verder zou ik 4 graag in kleur zien.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Maarten L schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 08:50:
...
"Willen jullie een uurtje lang foto's maken, dan zoeken we een paar locaties uit en gaan we daar foto's schieten".
...
uurtje is weinig.
De laatste bruiloften die ik gedaan heb, heb ik 2 uur uitgetrokken voor de fotoshoot. (meestal wel 3 locaties dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Wat ik me afvraag is waarom mensen daar zo'n aparte shoot van willen, misschien is dat smaak ofzo, maar ik zou (mocht ik ooits trouwen) liever beetje repo met veel sfeerbeelden van 't geheel willen, waarbij de fotograaf die beelden die jij en je meid samen hebben er tussen uit pikt, tussen de gebeurtenis. Zo'n shoot klinkt mij (niet denigrerend bedoeld) een beetje amateuristisch in de oren.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tja, de klant is koning natuurlijk. Zo heb ik met Mark K. een tijd geleden snel tussendoor foto's gemaakt van een bruidspaar in de Hortus van Amsterdam. Het feest was op de dam, gasten bleven daar ook achter en wij gingen snel een uurtje naar de Hortus voor wat foto's van het bruidspaar met wat planten op de achtergrond.

Zelf zou ik het absoluut niet doen, maar het bruidspaar was er zeer content mee :P

Over deze foto's: het belangrijkst is natuurlijk dat de klanten er blij mee zijn. Ik heb vooral een 'waarom ga je met je dure jurk opeens op het strand wandelen, moet je niet lekker feesten met je gasten?' erblebnis, maar de foto's zijn natuurlijk niet voor mij gemaakt. Als ik dan toch moet kiezen vind ik 2,3 en 4 het beste. Met 7 kan ik echt niks, een bos haar en een voet zonder enkele emotie door het gebrek aan gezichtsuitdrukkingen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Klant is inderdaad koning totdat je als fotograaf zo veel opdrachten krijgt dat je kan weigeren. Mijn favoriete fotograaf is

http://www.edwardolive.info/home.php

Echt kunst. Tsja, ook maar weer persoonlijk natuurlijk.

@Simon, vette minimal!

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten L op 20-10-2009 08:51 ]

www.maartenlangelo.nl

Pagina: 1