Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Color profiles, photoshop en the web

Pagina: 1
Acties:

• Garma
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
Hoi,

Niet helemaal zeker of dit het goede forum is maar vooruit. Ik snap het principe van photoshop color profiles niet. Hier is mijn probleem:

Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht, met een nieuwe monitor. Bij het installeren van PS koos hij automatisch voor een kleurenprofiel genaamd Samsung Natural Color Pro oid. Kleuren zien er prima uit.

Nu heb ik recent een design gemaakt voor een webpage, en bij het in stukjes knippen zag ik een behoorlijk kleurverschil tussen IE en FF. De kleuren in FF zijn veel blauwer (hard grijs 'eeeeee' is niet grijs maar blauw) Enig research leverde op dat FF geen rekening houd met kleurprofielen en dat ik maar zonder kleurprofiel moest op slaan (met de save for web optie). Echter, als ik dat doe, tonen IE en FF allebei de grijstinten blauw.

Ik heb in PS zelf nog lopen pielen aan de color profiles, bv sRGB gekozen als workspace. Het resultaat is dat mijn design er enorm gelig uit ziet. Het idiote is dus dat als ik met mn color picker er over heen ga, de kleurcodes wel 'eeeeee' en 'c3c3c3' zijn, grijstinten dus.

Wat te doen? Ik wil gewoon mijn design exporteren en eigenlijk helemaal niets met color profiles te maken hebben.. Nog iets, als ik het ge-exporteerde image weer open in photoshop, zijn de kleuren inderdaad blauw volgens de colorpicker. Het probleem zit dus echt bij photoshop die mijn kleuren vernaggeld.

De monitor is een Samsumng syncmaster 2433 en ik draai PS CS3 onder Vista.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door Garma op 03-10-2009 16:20 ]

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 17:20

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

Wat voor formaat sla je op? jpg, gif, png?

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

• Garma
png
thanks alvast,

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:38

CoolGamer

What is it? Dragons?

sRGB is wel de standaard als het gaat om graphics voor op het internet, dus die kan je het beste gebruiken (vanaf het begin van je project). Zo ziet het er in Photoshop hetzelfde uit als in de browser.

Je zou de afbeelding kunnen veranderen naar sRGB en dan de kleuren handmatig herstellen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Garma
thanks!

Ik realiseer me dat dat idd ideaal zou zijn, maar daar zijn 2 problemen mee:

- Als ik standaard in sRGB werk, zien de kleuren er erg slecht uit. Photoshop laat grijstinten zien als geel. Echt niet werkbaar.
- converteren ben ik huiverig voor.. ivm kwaliteitsverlies ed. Bovendien kan dat niet omdat de grijstinten die ik gebruik dus niet zichtbaar zijn in de kleurkiezer (die is dus geel)

Is er niet een manier om mijn plaatje te exporteren en er gewoon sRGB aan te hangen?

Verwijderd

Garma schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 10:35:
- Als ik standaard in sRGB werk, zien de kleuren er erg slecht uit. Photoshop laat grijstinten zien als geel. Echt niet werkbaar.
Welk kleurenprofiel staat er ingesteld in Windows?

Ik heb recent ook een Samsung SyncMaster aangeschaft waar een CD bij zit waar je eventueel ook een kleurenprofiel kan instellen voor geheel Windows. De ervaring leert me dat ik het liever gewoon standaard laat staan en niet verander omdat het inderdaad kan vloeken met programma's zoals PhotoShop die zelf gebruik maken van een kleurenprofiel.
Pagina: 1